|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Istvan >> Hade en SMG-03 med PSS9 , pfc bromsar, Supersprint och filter (avgas o filter ger minimal med effekt ) och CSL:en är fortfarande OBESKRIVLIGT bättre på allt.. bmw_erik >> Det enda du möjligtvis skulle vilja byta på en CSL är isåfall chassiet när du väl lyckats och växa ur det.. Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att fixa en vanlig M3 att bli bättre än CSL:en för vad mellanskillnaden på inköpspriset är. Henrik |
|
| BTW >> Har oxå en svensksåld 03:a tillsalu ;) | |
|
Kanske en kul jämförelse på pris/prestanda om vi snackar köpa CSL eller ombyggd M3:a. Vem är först runt Ringen? Jämförelse 1: Länk Länk Jämförelse 2: Länk Länk Har man intresset och tycker det är kul att skapa något eget så förespråkar jag att bygga själv på en vanlig M3:a. Det finns bättre bromsar och bättre chassi på eftermarkanden än det som sitter på CSL, 17 hk kan man trolla fram även fast man inte överladdar och att banta ner vikten närmare 100 kg är möjligt. CSL:en är en underbar bil det tvivlar nog ingen på, men visst betalar man en hel del också bara för att den tillverkades i en mindre serie. |
|
|
Jag har ägt båda bilarna (även DanielG har haft båda) det ÄR SÅ STOR skillnad vad ni än tror. Bilarna du länkar till är varken besiktningsbara eller något jag skulle våga lita på driftsäkerheten. Sen är jag övertygad om att de 2 kompressorbilarna har en totalkostnad lååångt över 500k. Ang ringen så hade TUV-gubbarna inte släppt ut kompressorbilarna på NS ;) :) Henrik |
|
|
Houke, ja, CSL:en lär vara en underbar standardbil! Men att påstå att man inte kan göra en vanlig M3a lika snabb, för det är vad jag pratar om, varvtider på bana, för mellanskillnaden måste jag nog säga emot faktiskt, fastän jag ej kört CSL.. För ska vi vara ärliga, så kostar en CSL det dubbla här i sverige, alltså du får lägga 250tusen extra mellan en likvärdig vanlig M3a. Och för 250tusen kan jag garantera att jag hade fått en M3a snabbare runt bana.. Jag kan börja rabbla upp lite, ESS 550hk = 70.000kr. Ett par fina coilovers, säg KW v.3 Clubsport med camberplattor fram = 20.000kr Lite bussningar och camberarm bak = 6000kr Uppgradering av skivor fram + belägg runt om = 10.000kr R-däck runt om = 15.000kr Cornerweight:a bilen = 5000kr Slänga ut original stolarna & baksäta och i med 2st typ Sparco Evo = 10.000kr. Och med allt detta så har du fortfarnade över 100tusen kvar att spendera ifall du inte lyckats bli snabbare än en original CSL.. Fast då tror jag nog mer det beror på föraren än bilen ;) MVH |
|
|
Första länken M3-01. Där har ni något att bita i! Även den sista! Bättre dräpare blir svårt att finna. |
|
| IstvanC, jag tänker exakt samma som dig. För 250 000 kr skulle man kunna göra så mycket för att få den snabbare än en vanlig csl. | |
|
Houke: Håller med dig vad gäller dessa två kompressorbilar och totalkostnaden är nog högre (sponsorer) som du säger. Ville bara visa vad man kan få för samma pengar på blocket just nu. Däremot måste det vara fullt möjligt att bygga fattigmans-csl bilar som får likvärdig prestanda som original CSL, men dock med risk för bekymmer hos SBP. |
|
|
Frågan är väl vad man menar med bättre? Solklart att det går att köra snabbare med en tillfixad "vanlig" m3'a före en standard csl. Sen kanske den får sämre komfort etc. Men de delar som finns till CSL'n som ger effekt kostar inte mycket, d.v.s kolfibertaket, bakluckan och bromsarna. Inredningen gör man som man vill med, men det är lätt att lätta om man skiter i komforten. Man får väldigt mycket grejer för mellanskillnaden. Sen är det inget snack om att csl'n är jävligt cool och att den är riktigt jäkla bra på bana standard. Tycker iofs vanliga bilen är jäkligt bra den med, förutom vikten.. |
|
|
en funderare, varför utgick Loaded i sitt äventyr grunden från en CSL och inte något billigare oe M3? "don't imitate, innovate!" |
|
|
@Felix: tråkig att höra, sorry man! "A man's got to do, what a man's got to do!" "don't imitate, innovate!" |
|
|
glöm dock inte CF framskärmar och oem CSL CF delar är inte billiga även om dom är gjorda i Ungern ;) "don't imitate, innovate!" |
|
|
Det är ju jobbigt och tar tid att byta ut en del saker som tak. Taket kostar för övrigt 1130 euro ;) CSL'n är ju inte en helt annan bil, det är fälgar, tak, bagagelucka, inredning, stötdämpare och insug och kanske någon annan smågrej som skiljer. Jag personligen tycker inte de grejerna idag är värda 200kkr extra, iaf inte för att få bilen att gå fort runt en bana. Det är inte särskilt svårt att lätta en vanlig e46'a utan att lägga massor av pengar på det, frågan är som sagt hur mycket avkall på komfort man kan tänka sig.. Men har man fett med deg är det ju inte fel att utgå från csl'n heller.. |
|
|
som sagt ni som inte har ägt/kört jämnfört vet inte vad ni pratar om.. Varför tror ni jag bytade istället för att bygga rejsbil av min gamla? Henrik |
|
|
Houke, varför är din till salu? ;) Skämt åsido, klart som fan CSL'n är bättre och snabbare rakt ut från fabrik, med en jäkla massa dyrt godis på. Men det är inte en annan ram, den är mig veterligen heller inte förstärkt på något mer sätt? Som sagt, en bättre version av m3'an, mitt enda frågetecken är om det verkligen är värt den skillnaden i pris då man lätt kan kopiera de grejer som sitter på csl'n för väldigt mycket mindre pengar, iaf de grejerna som är avgörande för farten på banan. D.v.s lättning, viktfördelning aerodynamik och chassi.. |
|
|
Houke, kan du inte istället precisera lite vad det är som framför allt gör CSL:en bättre. |
|
|
Förra året åkte jag en M3 SMG -01 med Intrax chassi, större bromsar, skalstlar, bur, 6-punkts bälte mm mm. Fick möjligheten att byta till en CSL i vintras. Jag hade båda bilarna samtidigt orginal under någon månad, konstaterade då att skillnaden är så brutalt stor att det inte känns som dom kommer från samma biltillberkare. Någon på BMW M har utryckt att det är lika stor skillnad mellan en vanlig M3a och en 330 som det är mellan CSL och M3. Jag har nu monterat alla grejorna från gamla bilen i CSLen och det går att åka kusligt mycket fortare! Jag la 140 varv på ringen förra året med M3an, har i prncip alla loggade, när jag jämnför med årets CSL varv ser man tydligt den stora skillnaden. Visst det hade varit kul med en kompressor bil, men för det endamålet jag har bilen skulle jag inte ens våga tänka på sopparäkningarna... kommer 6 varv på ringen med CSLen sen är det tvärtomt. Lite kul var det på senaste resan då jag och en annan svensk med M3 E46 låg och körde jämt, den bilen var kraftigt modifierad med väghållning och lättad så att den vägde mindre än min CSL. Slutsumman på den bilen var högre än vad jag har CSLen stående i! |
|
|
Måste backa Houke här. Äger inte en CSL men har haft förmånen att köra en. Skulle vilja påstå att skillnaden i upplevelse mellan CSL och vanliga M3 är lika stor som mellan M3 och en Volvo. Accelerationen är snarlik men den upplevs som brutal i CSLn. Väghållning, styrkänsla, "fet padda"-känsla, ljudupplevelsen, bromsar, ja allt som man vill ha mer/bättre på vanliga M3 finns där, och i stora lass. Bara insugsljudet skulle jag kunna betala en bra peng för... Personligen orkar jag inte med att åka i skalstolar varje dag men som helg/banbil, smaskens. Kan du hitta en ärlig bil för 350', köp. |
|
|
Sunn, det är lite taskigt att jämnföra mot en annan förare som körde den "kraftigt" moddifierade M3:an, vem vet hur bra han körde liksom, det ska vara samma förare, helst då någon riktigt duktig med om man nu ska jämnföra tider på bilar rättvist. Sen klart som attan att CSL:en är en helt annan bil och mkt mkt bättre, det vet jag med :) Men det enda jag ville påstå, att med de moddsen jag rabblade upp, så är jag säker att man hade kört snabbare runt en bana än en helt original CSL. Som sagt, de finns bättre chassien på marknaden än CSL;ens, det finns bättre bromsar, det finns MKT mer effekt att hämta, kraftigare stag/bussningar m.m. Men, jag påstår inte på nåt sätt att CSL:en är dålig, för jag tycker att det är en av de grymmaste bilarna som kommit från fabrik! Och jag skulle också påstå att en CSL håller sig bättre i värde än en "trimmad" vanlig M3a.. MVH |
|
|
Ingen som kan speca vad man egentligen uppdaterat på CSL:en förutom det som Offkeff redan räknat upp.? Jag har aldrig kört en original CSL (däremot en kraftigt uppdaterad) Jag tror absolut att en original CSL är en riktigt lyckad bil för bankörning men gissar att det beror på att det handlar om en trot allt ganska små men noga utvalda modifieringar och att man har gjort dem på rätt ställen och att helheten tillsammans är väl utprovad och injusterad. Inte helt enkelt att som amatör plocka ihop lite blandade uppdateringar för massa pengar och förvänta sig att det ska lira ihop på ett optimalt sätt. Men som sagt, väntar på en spec ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.