AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.308

m3 csl vs m3 (e46)

Sida 1 av 4
Om man är intresserad av att köpa en m3 (e46), ska man då satsa på en vanlig eller på en csl?

Jag gillar framförallt csl:ens utseende mer.

Förutom dom extra 17 hästarna, dom -110 kilona(tror jag det var) och alla kolfiber detaljer och taket är det stor skillnad mellan csl:en o den vanliga?

Här i Sverige tror ja inte man får en csl för under 500 000 men däremot i tyskland kan man hitta en för runt 350 000. Frågan är bara om man köper en vanlig m3:a för runt 250 000 och vill göra den lite mer csl lik och framförallt snabbare än cslen hur mycket kan det gå på?
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Har du råd att köpa en CSL så köööp. Men ska du bara ha en för utseendets skull så är det mycket billigare att pimpa upp en vanlig M3:a

Jag frågade mig samma sak när jag hade min "vanliga" M3 E46 om det var värt pengarna.... Jag har CSL idag ;)

Känslan i CSL:en gentemot en vanlig går inte att jämnföra på samma dag. CSL:en är 100ggr bättre på ALLT.

Akta dig för krockade/dåligt repade CSL:er i Tyskland bara, finns gott om dem..

Henrik
Men vad är det som gör cslen så himla snabb på banan, har den bättre hjulupphängning än vanliga m3an?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, csl:en har ju vassare styrning, bättre bromsar....o framför allt är den lättare....men HIMLA mycket snabbare vet jag inte....enligt Tog Gears test(finns på youtube) så skiljer det ju bara 2 sekunder mellan en vanlig M3 o en csl på deras bana.....inte värt de xtra kulorna i mitt tycke......:-)
Hittar du en CSL till ett bra pris så tycker jag att du ska köpa den.
Vill du ha något ännu värre så ska du definitivt bygga själv utifrån en vanlig M3:a. Bara dumt och dyrt att börja modifiera en CSL.
Själv hade jag som mål att kunna hänga på/smiska CSL:er på bana, men jag hann aldrig fullfölja mina planer innan jag nu måste sälja bilen.

Länk

Lägger man dessutom till lättviktsstolar, större frambromsar (större än CSL) och eventuellt en halvbur för säkerheten så har man en mycket potent bil. Själv tycker jag nog att originalfronten är snyggare än CSL fronten.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
peddan, nu vet jag inte hur Top Gears bana ser ut, men på en normal bana är två sekunder stor skillnad, nästan som att skifta från gatdäck till R-däck.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Länk <--- lite info om top gear-banan.

Kollar du på tiderna för Powerlaps där så är CSL:en nästan 4 sekunder snabbare i väldigt blött underlag med sina semi-slicks. Det får man väl ändå kalla väldigt stor skillnad!
M3
81
M3smg
M3 -02
Det är något fel på tiden för M3 e46. Kan inte tänka mig att den är lika långsam som en 535d. 535an är större, tyngre och har mindre kraft!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Det har du helt rätt i. Alla tider skall tas med ett stort badkar salt.
Men kollar man tiderna under 1:30 så börjar det bli rätt respektabla bilar så jag tror inte att den är så mkt snabbare än det.
M3
81
M3smg
M3 -02
Känns som en M3 e46 borde vara snabbare än enb Golf R32
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Jag hade utan tvekan valt en fin csl från seriös handlare i Tyskland, priserna där har bottnat sen all oro i världen... Om du är rädd att ha import pga ryktet med mätarfiffel borde väll detta åtgärdas då bilprovningen kräver ursprungsprotokoll vid besiktning dvs det kommer ej gå att fiffla med mätare längre?!

Om du nu får betala 100k extra är det värt då du både kommer att ha roligare med en csl samt att den kommer va betydligt attraktivare och mer lättsåld i framtiden.

Dock kan du ju säkerligen skambjuda på några "vanliga" m3or här i sverige.

Lycka till med köpet!
M3-01:
Jag var nära köpa din bil för 3 år sedan när den stod på Novation i uppsala men backade på grund av milen, har den fungerat bra? Jag har en massa bilder på den i min gamla dator.

Och får man en CSL för endast 100k extra är det bara att slå till.

/Micke

Länk
Micke169:

Bilen har fungerat riktigt bra. Kvaliteten på m3 e46 är helt otrolig om jag jämför med andra prestandabilar man varit i kontakt med. Motorn går fortfarande som en klocka. Självklart har jag som nästan alla andra fått byta slutväxeln. Under det senaste året så har jag även gjort de större renoveringarna som bromsskivor och koppling, så nu kommer bilen nog rulla 15000 mil till utan bekymmer :) Jag hade själv lite funderingar angående milen, men jag har haft 6400 i mitt tycke problemfria mil sen jag köpte den.
Har även fått byta generatorn och en givare till en av kamaxlarna. Det är nog allt under de över 3 åren jag ägt bilen.
jag funderar ju på att bygga upp den och det är själva idén jag vill göra. Men är det mer värt att köpa en vanlig M3a och bygga upp den och trimma oså eller ska man hellre köpa cslen och bygga upp den, hur mycket mer kan man tjäna på att bygga upp en csl.

Det jag helst skulle vilja göra är att få den att bli snabbare än cslen på bana och då vill jag helst kunna köra fort i kurvorna, vad bör göras för detta, räcker det med att byta till en bra hjulupphängning eller måste man på något sätt få mer downforce?
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Prova en vanli o prova en CSL och bedöm själv !

Ni som säger att det inte är stor skillnad... Ni har inte kört CSL:en

Henrik
Fe
85
Felixrs2
BMW M3CSL -03 "Underbar"
Har e.v en till salu....svensk-såld!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
@bmw_erik: hur man än bygger om en oe M3 så är CSL bättre byggt från början
om man nu verkligen ska byta till alla oe CSL delar så kostar det ett multum, absolut inte värt att lägga ner sådana pengar
CSL:n är optimerad för "ringen" och om man nu ska jämföra varvtider, ta en titt på officiella tider på Nordschleifen istället för TopGear banan

@Felix: ska du redan göra av dig med den?

"don't imitate, innovate!"
Det jag hade velat se, som jag tänkt på, är att ta en SMG2 växlad m3a, släng på lite coilovers och r-däck på den, samt kanske filter och avgas.
Detta görs med lätthet under 50k om man inte måste köpa de värsta..

Och jämnför då mot CSL:en, hade vart skoj å se hur bra den står sig då.
För i dagsläget med helt originala bilar så gör ju bara r-däcken rätt mkt på tiden mot en vanlig m3.

MVH
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Det är nåt magiskt med en csl..... och det är svårt att komma i närheten av dess prestanda med en väl modifierad M3:a. Om du väl kommer dit, så skulle man ju kunna gjort samma modifieringsresa med en csl! Den är helt enkelt mycket mer kompetent än vad man kan se på databladet.

Nurburgring sportautovarv tider :M3 E46 8.22, M3 csl 7.50

Jag och en vän brukar åka mycket på ringen, lite för nöjes skull....... och han körde tidigare en smg med intrax chassie avstämt för ringen, bur, bigbrake kit r-däck osv. Blev sugen på att åka ännu fortare men skrotade tanken att trima vidare på den och köpte en csl.....som fick samma kur. Kapade 18 sekunder på sitt personbästa BTG första turen.
Vi loggar med Racelogig Driftbox och att csl:n är mycket snabbare när det ska åkas fort är det inget tvivel om.
Så har du möjlighet köp en csl! Och varför inte en som varit lite mulad tidigare för ett intressant pris?
Hur många gånger har man inte sett folk jaga efter bilar med super fin historik
i evigheter bara för att själv klämma den i diket eller i räckeskanten... Råkar du hitta en "okrockad" skona då den från hårt banliv.
Fe
85
Felixrs2
BMW M3CSL -03 "Underbar"
@ p-car; håller på att separera och måste köpa någonstans att bo...
problemet e bara om man ändå ska bygga upp en grym banbil lönar det sig att köpa cslen när det ändå ska bytas så mycket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.