AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.133

328 e36 går upp i temp!

_e
8
_eD_
320/328 coupé -92
Tjena. ja har en e36 328a -96a som helt plötsligt gick upp i temp när ja körde, stängde av bilen direkt och väntade cirka en halvtimme innan jag startade den igen. gick då att köra några hundra meter innan den sakta började röra sig igen. gjorde samma prossedur igen. Men när man står still fast med motorn igång så sjunker temperaturen tillbaka till normalläge, men såfort man kör så stiger den. vad är detta?!? någon som vet ? MVH Erik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hej.
Har du kollat vattennivån? Kan tänka mig två saker. Det ena är att du har läckage någonstans. Vattenpumpen, kylaren eller expansionskärlet är då heta kandidater. Det andra är att vattenpumpens impeller har gått sönder eller släppt från axeln så att kylvätskan inte cirkulerar.
Kontrollera vattennivån i expansionskärlet till att börja med.
_e
8
_eD_
320/328 coupé -92
När bilen gick upp i temp så tryckte den ut vatten från expantionskärlet, så ja har fyllt på vatten igen och lufftat så gott jag har kunnat. Men den går ju bara upp i temp när man kör inte när man står stilla, då borde det ju vara cirklation ? MVH Erik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En viss cirkulation måste ju finnas då tomgångskörning funkar. BMW överlag är lite bökiga att lufta och det kan ta tid att få ur all luft. Finns luft kvar så expanderar denna när motorn blir varm och vatten trycks ur igen.
Vid luftning underlättar det att stå i lutning, med fronten högt eller att palla upp fronten. Full värme skall också vara på. Funkar det inte trots idog luftning, skulle jag gissa på en trasig vattenpumpsimpeller som kanske vispar runt tillräckligt för värmen som alstras vid tomgångskörning. Ev. termostaten, men det är mindre troligt då den brukar fastna i öppet läge, men sällan stängd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det blir alltid lite självcirkulation i systemet så länge det inte är igenproppat! På tomgång kan det räcka med denna självcirkulation, men när motorn belastas klarar inte systemet att transportera bort all värme till kylaren...

Skulle därför också misstänka havererad vattenpump - inte helt ovanligt på de motorerna när bilen rullat en bit!

Hur långt har bilen rullat?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.