|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Har ej heller haft något problem med biltemas olja, det är bara köra på. | |
|
Beträffande innehållet i Omega 907 så är frågan ställd dit. Jag publicerar så snart det hela är emottaget. Mvh Asken |
|
| Varför denna 1800 tals svenskan Asken? | |
|
Hej alla AP-diggare! Lite info som jag finner mig ansvarig för att tillägga till tråden då frågor uppkommit i och med bredden på kompetensen på forumet. Johan B, du har förklarat en del av detta i en annan tråd, däremot kanske vi säger samma ting på olika vis? Jag mailar oljeguruerna efter helgen:) En BMWmotor utav modernt snitt är utav aluminium sägs det för det mesta. Den innehåller ändå vissa delar som är gjorda av bearbetade ståldelar. Vissa av dessa delar har kontakt med motoroljan och det är ifrån dessa delar små metallspån kan härröra: Till exempel vevaxel, balansaxlar, kamkedjor, oljepumpens rotor, ventiler & fjädrar, vevstakar samt drev och kugghjul. Stål/järn är för det ”mesta” magnetiskt som beror på stålets kristallstruktur. Ferrit, austenit, perlit samt andra. Det få stålsorterna som är omagnetiska är höglegerade rostfria stål. Det finns magnetiska rostfria stål men de är inte många. Stålsorter som används i bilmotorer motiverar inte i stort att de är omagnetiska eller höglegerade dels ur ekonomisk-, hållfasthets eller korrosionssynpunkt. Detta leder till att en del av de små metallspån som uppkommer på grund av kallstarter utan adekvat oljefilmsbeläggning på motordelarna, slitage mm…kan vara magnetiska. Kontrollera själv på oljepluggen när du byter olja så märker du hur din motor haft det. De små spånen kan samlas i utrymmen där flödet är låga (oljeflöden, redan nämnt utav AKN tidigare i postningen). De kan "klumpa" ihop sig tillsammans med sotpartiklar till något större ansamlingar. Dessa ansamlingar med "klumpar" kan både blir större med åren samt även lösas upp beroende på drifts- och underhållsförhållanden. Osäkerheten i hur en BMWmotor skötts innan nuvarande omtänksamma ägare intresserar sig för underhållsfrågor är något jag tagit med i det generalla resonemanget. En modern motorolja består till cirka 80% utav oljebas och cirka 20% utav olika additiver som jag nämnde i en annan tråd. Det intressanta är att utav en oljas kostnad är cirka 20% relaterat till oljebasen och cirka 80% till additiverna. En Biltema-olja (Statoil) i jämförelse med till exempel Mobil 1(ett “dyrt” exempel) kan skilja sig i mängden additiver som oljan innehåller. (Man kan ju bara undra om tillsatsen av additiver är minsta möjliga för att uppnå kassificering???). Additiverna förbrukas ju under oljans livslängd och det lär speglas i priset på oljan? Inget val man gör är dåligt, däremot kan informationen vi alla delar leda till större medvetenhet bland konsumenterna. En helsyntetolja skiljer sig ifrån en mineral-, alternativt delsyntetisk olja Alla oljorna är i grunden baserade på råolja(Petroleum) som sedan raffineras till en basolja (det är den som bär de smörjande egenskaperna i motoroljan). Olika klasser/grupper av basoljor tas fram, Mineraloljor, Delsyntetiska (där man via värmebehandling, så kallad Hydro-cracking tar bort oönskade föroreningar för att få en högre basoljekvalitet). Helsyntetiska basoljor där man via kemiskbehandling av mineraloljan,(basoljan),får motsvarande kvalitetsförbättring som en halvsyntetolja. Ny olja med mycket additiver löser upp oljeresterna om man har tur, har man otur så cirkulerar det I motorn. Resterande skit borde samlas vid oljepluggen. Knack i ventiler, kan mycket väl komma av att oljan är för tunn (får låg viskositet). mot vad den är van vid. Alternativt så finns det skit i lyftarna så att oljetrycket inte blir tillräckligt. Det jag menar på är att det additiven som går att köpa separat som nämnts gör skillnad vid de miltalen. Tillika samlas den mesta skiten i oljetråget innan oljebytet och tappas ut i och med oljebytet. slår man dessutom i någon halvliter olja innan oljepluggen sätts tillbaka är man nästan garanterad att motorn är i mycket fint skick invändigt snarast. Tillika kan man nyttja de vis Johan B, hasso med många fler förespråkar. Det tar kanhända lite längre tid samt de eventuella riskmoment jag försökt påtala som inte är diskuterade så ofta finns nu nämnda. Var och en är fri att nyttja det man önskar. Jag väntar svar ifrån OMEGA på ev teknisk spec. Den innehåller enligt min länk 50-70% låkokande vätebehandlad nafta, 30-40% parafin(basolja) samt funktionsförbättrande medel. Avfettande egenskaper säger detta mig att det är. Samt det övriga väntar jag svar på. Mvh Asken |
|
|
Delsyntet is the shit!!!! Varför krångla till det. Mekonomen har en fin Castrol olja som är suverän.. Kör på det!!!! Sweet! |
|
| Lite läsvärt om klassifieringar Länk | |
|
Intressanta diskussioner som alltid...) Att vissa magnetiska material kan förändras vid höga temperaturer är känt. Vissa legeringar har en riktigt abrupt funktion där magnetismen försvinner vid en ganska exakt definierad temperatur, den s.k curiepunkten. Utnyttjas bl.a som temperaturreglering i intervallen 300-400° i den ganska välkända tidigare generationen av Weller lödverktyg. Många har lyssnat till de tickande lödpennorna och undrat...) Nu innebär inte detta att man har dylik legering i oljepluggarnas magnet, där det ju kan förekomma 100-150° eller så, det finns gott om magnetiska legeringar som inte försvagas vid förhöjda temperaturer. Annars skulle vi ha ett stooort problem med de flesta elektriska maskiner, reläer, transformatorer osv, you name it.. Samma sak med att man kan döda (eller snarare försvaga) en magnet genom kraftiga slag och stötar, vilket är sant i vissa fall. Men inte för alla magnetmaterial, hur det är just med BMW:s oljepluggmagnet vet jag inte men nog tål den att tappas om det är just detta som bekymrar...) Därifrån till att mirakelmedel som Omega eller annat som man kan slå i motorer och annat skulle ta död på magneten är steget rätt långt, och säkert kryddat med massor av skrönor som vanligt. Ett bra sätt att fördjupa sig i oljor och andra kemiska produkter och dess verkliga innehåll är att söka upp MSDS på tillverkarnas hemsidor, vilket är obligatoriska dokument som man alltid kan begära fram. Scandiaoil i länken ovan är ett gott exempel på en seriös firma som inte döljer några MSDS (säkerhetsdatablad). Om man inte hittar dessa hos en tillverkares websidor så bör man ana ugglor och kanske söka efter annan leverantör. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.