|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Johan B. hasso samt andra "gurus". Notera att vilken olja man bör välja det överlåter jag till expertisen. Det viktiga äro väl att så snart det kommer någon såsom haver en BMW såsom icke varit försedd med säg Johan B:s variant, dubbla oljebyten(gjorde jag själv förr i tiden innan jag började lita på högsta oktan, vettig körning och fullgas vid varm motor emellanåt) får lite adekavata tips på tillvägagångssätt? Ju mindre tickande, ju snabbare det går, desto mer välmående motor? Mvh Asken |
|
|
[Usäkta om det är utanför ämnet] Asken, Bara du slutar använda ordet avmagnetisering. Vad är det i en motor som skulle bli till den så milda grad magnetiserat att det är skadligt? Än mindre, hur skulle då någon tillsats till oljan kunna avmagetisera det som bliva magnetiserat? Jag skulle vilja se en länk, bild, vad som helst där tillverkaren påvisar de avmagnetiserande egenskaper Omega har (gärna med bevisning), kan du visa något? Med allmänt välskött motor, vettiga (tätare) oljebytesintervaller och ordentlig varmkörning då och då behövs inga tillsatser. |
|
|
AKN: Tack för dina bidrag för att alla AP-besökare skola få vidare kunskap om hur en bil skötes optimalt. Det äro ju genom att dela med sig utav varandras erfarenheter såsom man samtalar med en granne till vardags. Fastän nu om prima BMW samt hur de kan drivas så kostnadseffektivt som möjligt samt hålla så länge som möjligt. Tillika äro det kul att du tecknat PRO-medlemskap här. Finnes några som sliter hårt för att alla skola kunna kika in och åka bil så bra som möjligt. Nu till det du skriver. Jag antar att du haver läst hela tråden igen inklusive alla länkar samt tagit dig tiden? Det jag ser av dig äro att du är duktig på det som finnes inuti motorer? Finnes det 1 på 10000 såsom dig kanhända? Min gissning i a f. Vad blir magnetiskt? Alla former utav metall såsom slits bildar microspån först, My storlek, det känner du till? Därför har BMW som en utav få tillverkare en magnetisk bottenplugg sedan hur länge som helst. Flera har kopierat detta senare. Det lärde jag mig här på en bilverkstad för många år sedan. När dessa microspån åker runt i motorn samlas de bland annat på de ställen du nämner. Ju längre bytesintervaller desto mer komplexa smörjoljor gör det inte heller enklare. Om nu alla skötte sina bilar såsom föreskrivet då hade du väl inte alls lika mycket arbete gissar jag. Inte jag heller med att posta. Allt flöt på finfint. Jag har sett en motor där dels Engine Flush samt Omega 907 har verkat tillsammans med helsyntetolja. Jag har tillika ungefär 600.000km erfarenhet utav förebyggande bilunderhåll. Samt lyssnat noga på fackmän. Samt vågar prova ting. Jag har en bild såsom en optimal motor bör se ut. Samt en mycket klar visuell bild hur en motor ser ut på en bil med en omedveten ägare. Du haver beskrivit den ännu bättre för mig i din postning tidigare. Det samlas utanför kanalerna där oljehastigheten äro som lägst. Högar med microspån kan man kalla det det? Hur många motorer ser inte ut så till vardags ute i trafiken? En majoritet skulle jag tro. Mvh Asken |
|
| Vad är det man avmagnetiserar? | |
| Om jag häller i omega 3 måste jag byta oljeplugg och kassera den gamla? | |
|
delorian: Omega 3 häller man intravenöst genom bayersk toxifierande vetedryck på plåtburk, förebyggande underhåll. Oljepluggen är inte fel att byta nej. Mvh Asken |
|
| Så omega påverkar inte oljapluggen? | |
|
Den fina tyngdlagen gör att alla s.k. microspån som löses upp hamnar i just oljetråget och pumpas inte runt. Under förutsättning att oljefiltret är bytt med föreskriven intevall det vill säga. Mvh Asken |
|
|
Jo men nu undrade jag hur den påverkar själva oljepluggen, eftersom den måste byta pga omega. För att inte bli allt för offtopic, vilken biltemaolja rekommenderar du, det är ju det som trådskaparen frågar efter. |
|
|
Motorn är ju delvis uppbyggd av ferromagnetiska material, och elektriska laddningar finns där så magnetism skulle väll kunna uppstå. Men jag har alldrig någonsin hört att de skulle påverka motorn på något vis. Men om detta stämmer så får du gärna förklara vidare,alltid kul att lära sej nogot nytt. |
|
|
Hej och tack för ditt bidrag. Oljepluggen är något jag rekommenderar byte vid ungefär vart 10:e år oavsett Omega eller ej. Mer allmän info för tråden blev heltäckande med allas fina bidrag. Jag var själv och köpte Biltemas Helsyntet 5W/40 idag för att byta på gascompacten och göra en Omegabehandling, det är såsom allt annat frivilligt. Mvh Asken |
|
| Oljepluggen är magnetisk, avmagnetiskeras den inte av den avmagnetiserande omegan? | |
|
Jag och säkert många med mig vill säkert se en teknisk beskrivning av de avmagnetiserande egenskaperna hos omega 907, inget maknadsförings jumbo göre sig besvär. Just magnetpluggar änvänds flitigt i automatlådor, funktionen dikterar friktion mot metall så där är det väl motiverat. Magneter är det en utmärkt metod att separera spån från oljan framför allt när annan filtrering saknas, t.ex växellådor ock bakaxlar. Faktum är att inte alla BMW motorer (däribland min egen) har magnetisk plugg . Behövs inte eller en besparing, ja det kan man undra. |
|
| Ja hur viktigt är detta, de skulle ju kunna räcka med att pluggen tappades i golvet för att den ska bli värdelös. | |
|
Det som finnes tillgängligt på nätet Länk sidan 229 ger lite vägledning. Funktionsförbättrande additiver kanhända kan ses som företagets R&D? Kanhända finnes teknisk spec där de säljer OMEGAN? Frå kika lite. Jag är bara nöjd kund. Hängslen och livrem funkar jämnt:) Betr magnetisk oljeplugg: Bytte och tyckte det verkade galet. När jag såg hur den nya oljepluggen såg ut vid nästa byte utav olja var det inte så galet. Besparing alla gånger, i trenderna i tiden ligger ju att färre skola arbeta, flera EUR/SEK skola samlas på hög hos amatörer som knappt besitter IQ:) Mvh Asken |
|
|
Sökte igenom dokumentet efter "magnet", ingen träff. Skall bli intressant när/om du hittar något. |
|
|
Jag finner mycket ny och adekvat och lärorik information i denna tråden allredan. Jag får ta fram kurspärmen ifrån Bergsskolan och återkommer. Mvh Asken |
|
| Det är viktigt, eftersom vi pratar om en mirakelbryggd här som påstås vara avmagnetiserande, därav frågan. | |
|
Var sak har sin tid, det finnes många kunniga såsom bidrar till att användare T-34(prima stridsvagn förövrigt) så småningom säkerligen kan njuta utav marknadsekonomins fördelar uppbackad utav en teknisk spetskompetens värdig ett semi-anorektiskt nobelpris:) Mvh Asken |
|
Transocean |
Ännu en tråd som fullständigt spårat ur... Jag körde Femtrettin i ca 2 år med Biltemas 10w-40 halvsyntet och den fungerar alldeles utmärkt. Helsyntet i den motorn är bortkastade pengar då man inte upplever någon skillnad alls. Jag fortsätter att köra med halvsyntet och samma viskositet, men köper numera olja från Tyskland där det är billigare jämfört med Biltema. Totalt har jag avverkat ca 10 000 mil med halvsyntet i motorn och den går som en klocka. Utan magneter/tillsatser. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.