|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
jag har en 530iat 93 funderar på att köpa olja på biltema vilken ska jag välja?? bilen har gått 23500 | |
| Finns väl ingen anledning till att inte välja deras syntetolja. | |
|
Helsyntetisk olja. Slå gärna i en flaska OMEGA 907 innan oljebytet. Finnes på Mekonomen och det är en avmagnetiserande additiv som är mycket bra. Mvh Asken |
|
|
Asken, Avmagnetiserande? |
|
|
AKN: Det samlas mycket skit i oljekanaler mm, speciellt vid kökörning osv. Små metallpartiklar samt klumpande olja växer... Den avmagnetiserande funktionen gör att det löses upp när man slår i det innan ett oljebyte och motorn blir renare invändigt. Har man sett en bil med avlyft topp dels utan eng. flush samt Omega samt en med detta gjort då förstår man. Mvh Asken |
|
| Köp deras 5W-40 oljan den är ok. Men biltemas 5W-50 olja rekommenderar jag inte till någon. Jag hällde i den i en bil som jag hade tidigare och motorn började knacka och låta illa. Det slutade så fort jag bytte olja som tur var så det är inget som jag tänker köpa igen. | |
|
Asken, Den mesta skiten samlas utanför kanalerna där oljans hastighet är som lägst. Jo jag har renoverat några motorer så jag har sett hur dom ser ut inuti, men det är inget vi skall argumentera om. Frågan är: Hur kan en oljetillsats vara just avmagnetiserande? Jag tycke det lätt så otroligt att jag sökte på omega 907 men hittade inget om avmagnetisering. |
|
|
Asken, med all respekt - du måste fått något om bakfoten! Avmagnetiserande oljetillsatser finns nog inte! Däremot kan det vara en rengörande tillsats - det vill säga detergenter och dispergenter, sådant som det redan finns tillsatt i alla moderna oljor. Att börja laborera med extra additiv i oljorna kan störa den känsliga kemiska balans som oljorna har - för lite eller för mycket av något kan få negativa konsekvenser! Mer av ett additiv är inte automatiskt bättre - det var det som oljebolagen erfor när de hade problem med sina första syntetoljor som var "fullproppade" med additiv - detta försämrade i vissa fall oljornas egenskaper och således lärde man sig den hårda vägen att balansera additivens inbördes förhållande. Är man orolig för att motorn är skitig invändigt, är det bättre att göra en engineflush och sedan använda en bra olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Upplevde också att 5w-50 oljan orsakade lite mer ljud från motorn, hällde den i en Golf VR6 och lyftarna började ticka lite efter det. I andra bilar har jag testat delsyntet 10w-40, har fungerat utan anmärkning. __________ |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tack Johan, Då kanske Asken kan sluta med sitt hokuspokus oljelallande :D ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja det börjar bli väl mycket "hokuspokus", det var därför jag reagerade. | |
|
Själv är jag rätt skeptiskt till Biltemas oljor av den enkla anledningen att man inte har en aning om vad man får för olja. Ser inte riktigt vitsen med att köpa biltema 5w-40 eller 5w-50 helsyntet när man kan köpa t.ex Mobil1 5w-50 eller 5w-40 för några kronor mer per liter. Åtminstonde ligger priserna på Mobil1 runt 300:-/4L för 5w-50 och 250:-/4L för 5w-40 här uppe i norr. Känns som att jag liter mer på världens största bolag när det gäller oljor jämfört med Biltema. Skulle hellre ha valt något annat "noname" märke för typ 35:-/liter 5w-40 helsyntet. Risken är att en "besparing" på motorolja kan bli bland de dyraste besparing man gjort =) |
|
|
skulle statoils oljor var dåliga?Statoil gör biltemas oljor. Jämför man datablad/klassificering för biltema och statoil och samma olja så är de identiska. Rätt typ av olja (klass) och täta oljebyten sen kvittar vad det står på dunken. Rustas olja tillverkas av Ashland som gör valvoline etc etc. En annan sak varför går toyotas motor på sämre oljor lägre klassning utan att det orsakar haverier? |
|
|
Intressant att fler fått "knackig" motor av Biltemas 5W50? Jag slog i den i en M43 och upplevde också att motorn började knacka. Bytte till originalfilter och Biltemas 5W40 och knacket försvann. Jag trodde det var Biltema filtret som var boven, men nu börjar jag start misstänka oljan. /L |
|
|
Förresten kanske oljan hette 10W40 som jag bytte till då knacket försvann. Båda var från Biltema i alla fall. /L |
|
|
Ubbe_530d Hur kan du få statoil till ett litet bolag finns dom inte uppe i norr? Statoil är inget lokalt litet bolag i sthmlsregionen. Biltema kokar ej ihop någon olja själv. Är den SL klassad så är det samma SL klassning som oljan du köper på statiol , micro , meconeomen m.m.. En anledning till att motorn knackar är kanske inte för att oljan kommer från biltema, utan att den ej rekommenderas att köra på 5w-50 eller vad säger ni? |
|
|
Om någon utav herrarna läser på förpackningen till OMEGA 907 så står det just avmagnetiserande. Haver man vidare hällt en sådan förpackning i en bil såsom Dr Per haver hos sig, lyssnat på den samt sedan lyssnat efter ett oljebyte så märker man hur tickandet sakta men säkert minskar. Jag haver erhållit ett foto på skönhets M73 maskin där Eng Flush samt OMEGA nyttjats inuti och sedan lyftes topparna för byte utav packningar. Såg ut såsom nytt. Lite info om tankebanor, läs noga: Länk Länk En massa nötter köper dyra bilar men haver inte vettet att underhålla dom vettigt. Fdaa gjorde en underbar service på skönhet, ny helsyntetolja. Jag gjorde dels en Engine Flush, Dels OMEGA 907 500 mil senare. Då först släppte allt tickande som kommit. Båda tillsatserna äro perfekta. Däremot dumsnåla bilägare(läs omedvetna samt ej besökare på AP) de fördärvar planeten. Mvh Asken |
|
|
Min övertygelse äro att för att en helsyntetolja verkligen skola göra rent, då krävs autobahnkörning ett antal timmar för att uppnå riktig hetta. Då löses gammal skit verkligen upp. +100 grader osv. Betänk trafiktempot bilen äro designad för. I Svea rike haver vi fartbegränsningar såsom ger tomgångskörning mer eller mindre. Klart att det koksar igen. Tillika när äldre bilar såsom trådskaparens. Fina bilar, kanhända inte underhålla utav föregående ägare såsom föreskrivet. Då rekommenderar jag det jag tror är bäst. Visst kommer motorer såsom fungerar bäst med helsyntetolja att börja ticka om de fått mineral eller halvsyntet innan. Det äro bara början på en rengöringsprocess. Sålänge smutsen äro bunden i oljan äro det ingen fara. Det äro när smutsen sätter igen oljekanaler samt övrigt motorn metallytor slits. En BMWmotor håller 5000.000km utan problem med föreskriven service. Mvh Asken |
|
|
500.000km skola det stå. Många kör med 95 oktan, det bränslet innehåller nedsmutsade tillsatser. Ingen haver gjort något fel, däremot ju bättre en motor förbrännner, desto lägre förbrukning och lägre utsläpp. Mvh Asken |
|
|
Sorry Asken, men om de menar allvar med "avmagnetiserande", anser jag dem vara bondfångare! Ibland använder Omega en del "märkliga" formuleringar och marknadsföringsordval, vilket gör att de framstår som "magiska" i den okunniges ögon... Sedan kan du ju fundera på om magnetism gör att avlagringarna fastnar bättre mot alu-toppen t ex... ;o) Jag vet att Omega brukar göra bra (men dyra) oljetillsatser som kan lösa väldigt specifika smörjproblem. Men att slentrianmässigt använda dem är nog inte nödvändigt om man använder en bra olja - om du inte är nöjd med oljan, byt olja! Du säger att du upplevt minskat tickande med Omega-tillsatsen...exakt samma fenomen har jag upplevt på tickande motorer genom att ENBART byta till en ny syntetisk olja (i de fallen där det varit mest markant var det Valvoline Synpower 5W40 som vi bytte till). Har varit BMW, Toyota,Mercedes och Renaultmotorer som bytt olja enligt serviceschemat innan som blivit märkbart tystare efter oljebytet. Jag har kikat ner genom oljepåfyllningslocket i min bil och den har gått 23 000 mil snart - inte tillstymmelse till avlagringar eller annat mysko i min motor så långt ögat kan se...! Den går helt exemplariskt och tickar inte det minsta och har inga andra oljud - bara ett mjukt spinnande som en frisk BMW-sexa skall låta! :o) Jag har enbart bytt olja regelbundet på den motorn (iofs ett oljebyte extra mellan ordinarie serviceintervall) och aldrig använt vare sig oljetillsatser eller gjort Engineflush på den. Jag har bara använt äkta helsyntetisk PAO-olja (Castrol, Valvoline och Neste). Dit jag vill komma är att bästa medicinen för motorns välbefinnande är hyffsat täta oljebyten och användande av högkvalitetsolja! Slabbandet med diverse tillsatser i motorn lämnar jag hän åt de som tar fram oljorna... Engineflush kan vara försvarbart om man vet/tror att motorn är smutsig inuti - därefter skall det räcka med bra olja som byts regelbundet (enligt serviceintervallen eller tätare om man nu vill det). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Det jag betänker äro de som äro nytillkomna. Omega har jag lång erfarenhet utav inom tung verkstadsindustri(motorer som kostar 2-5 MSEK/styck må hava det bästa). De haver kanhända köpt sin första BMW och vill såsom både du och jag, hava en bil i prima skick. Inte alla haver lika välskött motor såsom din egen. De motorer jag haver i flottan haver jag fått nyttja de främsta vägarna som finnes för att nå så gott skick som möjligt. Därmed också så lång livslängd som möjligt. Ju fler alternativ som belyses och verifieras, ju fler välskötta BMW på vägarna såsom släpper ut så lite som möjligt och drar så lite som möjligt. Ekonomi och ekologi kort sagt? Slabbandet äro inget, 907an äro en halvliter, Eng Flushen gör det såsom varje verkstad gör. Byter oljan. De som byter oljan själv, avgör själva i infon. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.