|
|
|
|---|---|
|
Har en m10, fyran alltså, sittandes i min 518-87. Det är inte orginal motorn, det är från en gammal 2000, eller en 2002. Saken är den att ägaren innan mig satte på insprut på den här och inte förgasare. Finns det nån eld själv som kan komma med lite tips och råd. och vad man ska ha för föragasare, insug osv. och vart man kan få tag. har kikat på blocket och lite sånt. tacksam för många svar! Mvh/ Calwin. Ride hard, Go Pro. | |
|
Det brukar ofta finnas insugningsrör till WEBER eller liknande på Blocket, Tradera, E-bay eller här. Även förgasare brukar finnas (även på Länk Länk Länk Länk och liknande som tex OPEL-siter) Sedan finns ju original förgasare från 02-serien att välja på! Men vad är du egentligen ute efter? Själv har jag på min 3.0S bytt ut förgasarna mot original L-jetronic insprutning och det är ju mycket, mycket bättre ur alla synpunkter sett! Sedan lär du väl inte ta dig genom bilprovningen med förgasare på den bilen!? Per L |
|
|
Alla länkar verkar inte fungera så här kommer dom igen: Länk Länk Länk Länk Per L |
|
|
Okej. Ne tanken är väl att konvertera från insprut till förgasare, men du tror inte att det går igenom? eftersom att det är insprut på 87s 518? eller hur tänkte du? ska kolla länkarna. =) tack för svaret! Ride hard, Go Pro. |
|
|
Ja just det! Jag är inte expert men på 80-talet började ju alla bilar få insprutning. Jag gissar att det främst var för att klara avgasreningskraven. Några enstaka bilar försökte med elektroniskt styrd förgasare men det fungerade visst inte så bra. Kommer du till bilprovningen med en bil som såldes med insprutning och har förgasare monterade så skulle i alla fall jag reagera. Du kan ju för säkerhets skull kolla med bilprovningen. Dessutom kommer säkert motorn att gå sämre med förgasare. Om jag jämför med mitt byte från förgasare till insprutning så fick jag: - en jämnare och bättre gång vid både kall och varm motor - en hel del mer effekt - jag fick inte lägre bränsleförbrukning men det borde man kunna få med ordentligt injusterade grejor - mycket mindre mekande. Fögasarna fick jag göra rent och justera mycket ofta medan insprutningen har jag i princip inte gjort något åt alls på 20.000 mil Den enda nackdelen jag kan komma på med insprutning är att man måste ha ett bra batteri när man startar i stark kyla för annars sjunker spänningen (när startmotorn snurrar) så mycket att det kan bli svårt att få elektroniken att fungera. Jag fick tex inte igång min 3.0S med insprutning om det var kallare än -15 förrän jag köpte ett kvalitetsbatteri och körde med NGK-stift. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.