|
|
|
|---|---|
|
Något i ventilationen/ac:n (gissar jag) spyr ut något vitt puder. Ungefär som väldigt finkornigt vitt glafiber. Som damm. Vad är detta!? Har aldrig varit med om något liknande! Det hela började när jag kom hem från semestern och bilen stått i 2 veckor. | |
|
Hmm, det är inte helt enkelt att smuggla narkotika i kupéfläkten ;) Skulle kunna vara någon slags påväxt p.g.a kondens, då bilen stått ett tag. Vitt mögel finns ju. Luktar det något? |
|
|
Luktar absolut ingenting och ser och känns väldigt plastigt. Ser ut som gipsdamm nästan. Det lämnar ingen avfärgning när man torkar bort det, vilket borde betyda att det är något plastigt eller glasfiberaktigt. |
|
|
Märkligt, jag har exakt samma fenomen i min E91 -07 och tänkte precis starta en tråd om detta. Dammet lägger sig på instrumentbrädan och längs med fönstersidorna och jag kan tydligt se att det kommer från ventilationen eftersom det är vitare där. Även i mittenfacket där AC:n kyler ligger det fullt med vitt damm. Som du säger det ser ut som nått slags gipsdamm. Trodde först att förre ägaren körd dakkar-rallyt eller nått. Och det luktar ingenting. Nån som vet, det är lite störigt att behöva dammsuga bilen en gång i veckan. |
|
| Kan det vara kupefiltret som fjällar av sig? | |
| Det brukar ju vara en tunn vit filt på varsin sida av kolfiltret. Kanske är det ett mindre lyckat materialval i vissa tillverkningsserier? | |
|
Skulle också misstänka att det är kupéfiltret som luddar av sig! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Antar att kupéfiltret sitter på samma ställe som i E46:an dvs precis framför framrutan? Jag får lyfta ur denna och kolla imorgon. | |
|
BMW har haft en titt på bilen, men ägnade inte nån större energi på att reda ut vad det berodde på, dom kollade dock filtret och det skulle inte vara orsaken. Jag skulle återkomma om det fortsatte. Har haft fläkten på högsta blås nu ett tag i förhoppningen att det ska tömmas på vitt pulver eller vad det nu är för nått. Någon bilkunnig person här på forumet måste väl ändå veta vad detta kan vara? Vi är ju minst två bilägare som har detta fenomen, så det känns som att det borde vara nått modellrelaterat. |
|
|
Länk Printa ut och ta med till BMW. |
|
|
Perfekt nagge, Detta skall tas med till verkstan. Det är FRUKTANSVÄRT störande att behöva torka instrumentbrädan och dörrarna 3 ggr i veckan... |
|
|
coldhex, vilken verkstad lämnade du bilen till? Jag pratade precis med Solna och han hade aldrig hört om problemet. Jag refererade till dig och den informationen som nagge bidrog med. Ska lämna bilen på onsdag nästa vecka. |
|
|
Tack nagge för tipset! Den länken var guld värd. Har kontaktat BMW mölndal för en ny tid och mer grundlig genomgång. |
|
|
En liten uppdatering. Här haft bilen inne på BMW och dom kom fram till samma slutsats. Förångaren ska bytas. Dock kunde dom inte göra bytet direkt utan har beställt reservdelen. Så det blir till att krångla med spårvagn etc ytterligare en tidig morgon. Men det var väldigt positivt att service killen var angelägen att göra detta INNAN min garanti går ut dvs. dagen efter bytet ska ske. Kanske självklart med ändå kul att dom inte försökte fördröja saken. ___________ Act as if! |
|
| hihihi, import från Gyllene Triangeln? | |
|
ytterligare en uppdatering. denna gång av det positivare slaget, vi läser mycket om saker som krånglar och verkstäder som inte gör sitt jobb, men peppar, peppar denna gång var det annorlunda... Jag fick alltså tillbaka bilen efter att BMW ägnat 3 dagar(!) åt att riva ner bilen för att byta förångare. Jag fick en lånebil gratis under tiden, men var bered på det värsta när jag skulle hämta den. Ett antal gånger har jag hämtat bilar efter reparation från diverse firmor för att konstatera att bilen antingen är fusklagad eller repad eller åtminstone full av oljefläckar. Eftersom jag fick höra att det var ett stort jobb att demontera och montera grejer så var jag minst sagt spänd inför att se min bil. Resultatet? Ett perfekt utfört jobb! Dom hade till och med tagit sig tid att damsuga hela kupén. Och problemet har inte återkommit. Nu känns bilen äntligen som den 07:a den är. Va glad man blir när man får bra service! |
|
|
Öknamnet "kokainsläde" kanske inte är helt ogrundat ändå? ;) -- fjalar |
|
|
coldhex, skönt att det funkar nu. Vad bytte dom exakt? Och var lämnade du in bilen nånstans? |
|
| BMW Group Göteborg. Dom bytte förångaren, som tydligen ska sitta bakom intrumentpanelen och vara ganska jobbig att byta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.