AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.765

Hur mycket effekt klarar växellådan i 120d 177hk -07?

Hur många Hk och Nm klarar lådan i 120d 177hk 2007?
Den är gjord för att klara 370Nm.
123d's vaxellåda klarar 530Nm (inte sagt att alla andra delar gör det).
Har du någon källa på det?

Vet en kille som har över 500Nm i sin 120d 163hk.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det funkar för stunden innebär inte att det är ok. Kör man som folk kan sannolikt en låda för 370nm överleva 500 nm ett tag.

//Lövet
Det är växellåda: (ZF) GS6-37DZ

37 står för 37(0)Nm rated. Den klarar säkert lite mer men tillverkaren garanterar inte normal livslängd längre då. Ökad risk för pitting, brott av kuggar, lager som inte får smörning och skär, mm..

Du vet väl att riktiga killar som vågar trimma inte gråter när det behöver byta en växellåda mer eller mindre...
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Så monterar man en effektbox från någon av tillverkarna av dessa så riskerar man att växellådan inte pallar med detta då man enligt deras information bör ha strax över 400nm i vrid på 120d med effektbox? Någon som haft problem som kört många mil med sina 120d med box installerad?
Ghost Rider
Jag har kört över 8000 mil med min och jag har över 500 nm i min och allt funkar klockrent
Martin E
Jag måste säga att jag saknar lite hestkräftor i min, speciellt när jag blir ifrån körd av en gammal sketen Volvo S40T4 på rakorna.

Fast jag tog han i kurvorna hohoho
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har precis plockat ur KCR-boxen för bilen har varit inne på service. Den åker nog i igen för hustrun tjatar.

Ärligt talat så tycker jag att bilen är mer harmonisk utan boxen. Boxen gör bilen till ett vilddjur och den drar på ettan och tvåan så man får växla upp direkt. Sedan får man köra runt på fyran på alla 70-vägar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Martin E:

Gamla S/V40 kan vara galet snabba när de trimmats:

Länk
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Stämmer verkligen det där med 37 = 370 Nm? För lådan i en 120i (05-07) verkar heta GS6-17BG och skulle då bara tåla 170 Nm, det på en bil som original ger 200 Nm.
Det är farligt att tolka produktbeteckningar! Inget är säkert!

Ena dagen finns det logik i den, nästa dag finns en ny uppdatering och väljar man att ändra koden på ett annat sätt. Lite som beteckningar på bakluckan! 325i? 750i? 123d?

Så det är INTE en allmän regel det där med siffror och stämmer inte alls med Getrag (G på slutet).

Inte heller är jag säker att det är 100% rätt med 120d -lådan men nära sanningen är det, någon som jobbar på BMW óch med växellådor får gärna rätta mig ;-)
Bayer_Aleks
Har varit i kontakt med växellådstillverkaren och fick följande svar vad gäller 177 hk motorerna på BMW.

"The gearbox maximum torgue is 370 Nm. 350 Nm for diesel engine and 370 Nm for petrol engine.
Gearbox type: S6-37 (=> 6 speed, 370 Nm)

This gearbox type are developed and tested for this max. torgue.
The next bigger engines have the next bigger gearboxes.

Mit freundlichen Grüßen /Kind regards
Christian Scheinig "
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hm, newtonmeter som newtonmeter.. varför det skulle skilja diesel/bensin förstår jag inte.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
det där med vad en låda är specad för kontra vad den håller för;
min gamle saab har en låda som är uppfinnarjocke-specad för en förgasarmotor med ca 150nm, jag kör nu med 458nm och det håller. men då är det nada banzai-takeoffs kombinerat med idogt tillbedjande till växellådsgudarna som gäller.
Vill man sköna växellådan kan man ju begränsa momenthöjningen.

Det behöver inte vara negativt. Högsta moment förbättrar inte nödvändigvis körbarheten, effekten blir mer brutal och mindre förutsägbart (kurvtagning). Lägre moment i mellanregistret gör att, vid samma toppeffekt, att motorkaraktären upplevs mer varvvillig. För sportig körning är det inte moment (i mellanregistret), utan toppeffekt som saknas hos dieslar.

Så att begränsa max moment kan paradoxalt nog öka körbarheten och körglädjen jämfört med fullt allt. Och dessutom skönar man i stort alla komponenter, för det är max. vrid och ej effekt i sig som ställer till med mest slitage.
Hmm, kan ingen svenska verkar som, sköna? Skönja? "Inte belasta för mycket" eller likande menar jag iaf...
Intressant att få höra dina erfarenheter. Intressant hur mindre kan vara mer ibland...

Martin E
Tydligen så levererade väl en x20D mapp från Bmw ? som producerade över 400 NM så man kan fråga sig om så vore fallet vad man ska tro på ? Kan bara inte hitta källan till detta....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.