|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 523i -97som jag har nått roligt el fel på generatorn ladfdarv 14v precis som vanligt, Men i bland så kan den gå ner i en "svaka" och bara ladda 5-6volt och de tänds massa lampor på instrumentpanelen och bilen g¨år som en påse skit, men sen kan de släppa och den går precis som vanligt igen, kan hända när som helst, generatorn laddar 14v precis som den ska. Batteriet har jag köpt nytt för en månad sen. Vevaxelgivare har jag också precis bytt. om den har med det här att göra. Har också gjort rent alla minus och plus poler. Lite halv jobbigt att åka med bilen, åker mycket korta sträckor så i bland får man inte igång den. Nån som har nåra tips/förslag? Eller som känner igen preblemet | |
| Kanske generatorkolen är på väg att ta slut? | |
| Kolla kablaget till generatorn, om problemet uppstod i samband med byte av vevaxellägesgivaren. Kanske mekanikern råkade rucka på något. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja, bilen skulle knappast börja gå dåligt direkt om bilen slutar ladda, du har ju batterireserven. Du har dålig kontakt antingen på batteripolerna, eller i andra ändan, jordning mellan motorn och karossen är ju inte helt ovanligt ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| FInns det inte en lite gömd förgrening på +kabeln till E39? Har för mig att Folke har talat om den. | |
|
Att bilen temporärt går ned på 6V tyder ju absolut på att det är dålig jord någonstans. Då tar den dåligt jordade förbrukaren jord genom en annan förbrukare och delar därmed spänningen mellan sig i egenskap av att agera seriekopplade motstånd. Även om generatorn laddar dåligt skulle batteriet fortfarande hålla spänningen på 12V. Var har du mätt att den går ned på 5-6V? Inte mellan batteripolerna antar jag. Där ska det vara 12-14V oavsett hur resten av bilen beter sig. Om så inte är fallet är ditt batteri antagligen en bov i dramat. Ev. inre kortslutning isf. Bra att du har garanti. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh 5-6 volt är mätt mellan batteri polerna på batteriet Anders-72 jag har bytt allt själv jag hade preblemet innan jag bytte vevaxelgivare. men jag har ju 14v+ ut från generatorn så kolen borde väl inte vara slut eller? Mvh viktor |
|
|
Både Hasso och esadh har ju några viktiga synpunkter här. Är det så att problemet kommer plötsligt och spänningen faller direkt till 6V är det ju som Hasso nämner inget laddningsproblem. Har du haft en voltmeter ansluten till batteriet när du kört? Om batterispänningen plötsligt droppar till 5-6V måste det belastas ganska rejält. Kortslutning någonstans med hyfsat grova kablar inblandade, eller ett defekt batteri. Lite konstigt att det skulle vara inre kortis i batteriet bara lite då och då. |
|
|
Det går nog helt att utesluta att det rör sig om att det dras så mycket ström från batteriet att spänningen går ner till 5-6V. När du kör startmotorn så drar den runt 200-300A och då sjunker batterispänninge till typ 10V. Du skulle nog behöva dra närmare 1000A från ett nytt batteri för att få ner det till 6V och då brinner den kortslutningen upp nästan oavsett vad den består av. Tror nog batteriets poler smälter innan man får ner det till 6V. Skulle batteriet verkligen vara nere på 5-6V skulle det inte gå att starta bilen. Om denna spänning är mätt mellan batteripolerna på batteriet och bilen ändå går att starta med startmotorn så är det antigen något skumt fel på batteriet eller mer troligt kanske fel på din multimeter. Låter helt klart som något jordfel men då skulle spänningen över batteripolerna fortfarande vara runt 14V med bilen igång. |
|
|
Jag tror jag har hittat felet, en god vän tipsa mig om oljenivågivaren att den kunde lägga upp batteri lampan så jag drog ur kontakten och den har inte lyst efter de, så jag hoppas på att det är löst nu!. Men får tacka för alla svar! Mvh viktor |
|
|
Jag tror jag har hittat felet, en god vän tipsa mig om oljenivågivaren att den kunde lägga upp batteri lampan så jag drog ur kontakten och den har inte lyst efter de, så jag hoppas på att det är löst nu!. Men får tacka för alla svar! Mvh viktor |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljenivågivaren kan ställa till laddproblem det pga att den delar säkring med en del funktioner bland annat som bland annat förhindrar start av bilen om det blir kortis i givaren och säkringen går (säkring 15). Men oavsett om bilen slutar ladda eller ej så ska inte spänningen sjunka ned till 5-6 o bilen gå dåligt för det. Jag körde 528 i 6 km utan laddning pga skuren vattenpump och avhoppad rem och startade bilen 6 ggr på den sträckan. Nått annat måste påverkas än laddningen i såfall, batteriet räcker ganska länge att åka på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.