AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.037

Lufta "värmeelementet" till kupévärmen E30

E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag bytte värmelement i min E30. Nu försöker jag lufta det. Jag får bra värme i kupén men när jag tar bort locket till expansionkärlet så stiger vattnet ca 3 cm högre än det brukar göra. Misstänker därför att det finns luft i värmeelementet som jag inte fått bort. Finns det någon som bytt värmeelement och har en bra lösning på mitt luftningsproblem?

E
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Ditt gamla värmeelement var det väl läckage på?
Kylsystemet arbetar under tryck och hade du läckage på värmeelementet så försvann det troligen ett visst tryck där.
Nu när du bytt till ett som är tätt så blir det rätt tryck i systemet. Detta innebär att vattnet inte kan expandera lika mycket som förut. När du öppnar locket till expansionskärlet så försvinner mottrycket och vattnet kan expandera.
Det är nog därför som nivån höjs mer än du är van vid.
Mvh Danne.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det var läck på det gamla värmeelementet men det läckte bara när man använde värmen. När man vrider på värmen så pumpas varmt kylarvatten in i värmeelementet (på min bil) då ökade trycket i värmelementet och lekage uppstod. Nu, efter bytet, när jag inte använder värmen och motorn blivit varm så stiger inte nivån i expansionskärlet så mycket när jag lyfter på locket. Det är bara när jag använder värmen som det stiger ca 3 cm mer än normalt. Det kan mycket väl vara så att du har rätt. Det blir mer vatten i systemet som blir varmt när man använder värmen och därmed expanderar. Så länge som motorn håller rätt värme, kupén blir varm och inget vatten försvinner så är det, som jag ser det bara att köra på?. Hoppas inte det ökade trycket har sönder något annat.

E
E
1.156
E
320 ci cab -04
Kanske skall tillägga att det är ett mycket tidskrävande jobb att byta värmelementet på E30:n Enligt reparationshandboken skall det vara enkelt. MEN man måste montera bort en ..ävla.. massa grejer i motorrummet och i kupen innan man kommer åt och byta. Det tog mig 8 arbetstimmar att göra jobbet och det var inte lätt, kräver mer utrustning än en hylsnyckelsats. Vissa skruvar måste man kapa för att få ut elementet... Konstruktionen är så fel den kan bli, utifrån ett reparationsperspektiv.

E
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena!
Locket på expansionskärlet är även en övertrycksventil, så det ska inte kunna bli för högt tryck i systemet. Om det nu inte är fel på locket vill säga.
mvh Danne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.