|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har läst lite angående uppdatering av automat låderna i E38:a Har läst diverse trådar här och har fattat det så att det går att göra....... MEN......När jag frågade min BMW verkstad så sa han att det finns inget sånt över huvud taget........Går inte uppdatera....och har inte kommit mer än en mjukvara till dom.....och det är den som sitter i. Däremot påpekade han att om den har tappat någon komponent så kan man få tillbaka den genom att lägga in mjukvararn igen.... Så jag undrar GÅR det att uppdara mjukvaran verkligen.......Yrar bara min verkstad??? Mvh Christian | |
|
Det är olika ifrån modell till modell. Då en bil kopplas upp i BMWs servicedator så visar den om det finnes tillgänglig ny mjukvara. Inte för att jag känner till din mekaniker eller om denne haver fått all utbildning tillgänglig för DIS/GT-1/MoDic/PUMA som de olika systemen heter. Jag vet i ett flertal fall att många olika BMW kommer med ny programvara, även på äldre bilar. Hur det äro med din bil, det kan nog bara en dator tala om. Be om ett diagnosprotokoll med utskrift och betala en slant för det då har du det på pränt. Mvh Asken |
|
|
ok.....ska göra det. Är det någon annars som har uppdaterat sin växellåda med lyckat resultat??? Tex fått ordning på kallstartsprogrammet! |
|
|
Inte svar på din fråga men till min E32'a fanns info i TIS med beställningsnummer till senaste programvaran. Nu är det ju EPROM i denna äldre EGS och jag beställde denna via BMW, bytte själv och lådan blev klart mjukare trots sina 23000 mil. Har dock läst trådar här tidigare om flera som uppgraderat sin mjukvara på E38'an med bra resultat så det gäller att hitta en kompetent verkstad. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Några små ting runtomkring som indirekt berör det du skriver om. HAr kallstartsproblemet uppkommit då värmen sjunkit utomhus? Då kan batterispänningen som blir 50% vid nollstrecket utav batteriets angivna Ah vara dåligt laddat. Cteken löser detta. Batterier har en livslängd på 3-5 år i normala fall. Har oljan blivit bytt i automatlådan samt filtret och silen blivit rengjord? Kan även det påverka hur lådan växlar. Lycka till! Asken |
|
|
Craile: Varför vill du uppdatera mjukvaran? Vilka symptom? Uppdateringar kommer ibland till vissa modeller och år för att avhjälpa uppkomna symptom eller beteenden som ofta handlar om att finjustera avstämningen mellan mjukvara (styr variabla kopplingstrycken), oljeegenskaper och mekaniska komponenter i ett visst skede. molle |
|
|
Den "gamla" uppdateringstråden: Länk OT tack molle325 för mektipset!: Länk Mvh |
|
|
Mitt problem med lådan är att den växlar lite ryckigt i mellan åt........Specielt när man accar upp på höga varv och sen så växlar den upp....då rycker det! Kan det hjälpa att uppdatera lådan??? Växlar även ryckigt när den är kall på sommaren...... |
|
|
Craile: Det finns några uppdateringar för E38 men jag kommer inte ihåg vilka årsmodeller det gäller. En uppdatering rör iaf vibrationer i lockupkopplingen, en annan rör det okända rycket vid inbromsning och gaspådrag i låg hastighet, en annan rör ryckig växling 4-3 och 4-5, den sista gäller bara årsmodell 99 om jag inte minns fel. Men som du beskriver dina symptom skulle jag först testa att nolla lådans minne för slitageanpassning. molle |
|
|
Hur gör jag för att nolla minnet då??? Har hört att folk har kopplat bort bateriet ett par timmar för att nolla motor o låda.......??? |
|
|
Lossa batterikalblar och kortslut dem minst 20 min sägs det, eller så går det med diagnosutrustning, BMWs eller annan. Att kortsluta batterikablar nollar ju både motor och låda ska funka men om det blir en förändring vet man inte om det berodde på motorns eller lådans minne vilken kan vara en nackdel i ett felsök. molle |
|
|
kortslut???....låter ju skumt.......hur gör jag för att göra det då? Sätta kablarna mot varandra i 20 min eller? Eller hur gör jag för att kortsluta???.. |
|
|
Kortsluta gör du nog så som du skrev, koppla ifrån batterikontakterna och sätt dom mot varandra. Ryckig växling mellan 4-5 vxl har jag på min. Ska testa att kortsluta hjälper inte det får jag uppdatera vxllådans mjukvara om det nu går på en 95:a. |
|
|
Kan man göra något liknande på en E36 328iA ? Min BMW här i Californien har lite svårt med växlingarna mellan 2-3 ibland. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.