|
|
|
|---|---|
| batteri laddas ur.Köpt nytt och det är likadant. Firma har felsökt men utan resultat. Någon som har förslag och tips? | |
|
Ett vanligt fel är effektslutsteget till kupéfläkten. Vanligtvis märker man då att fläkten lever sitt eget liv oavsett inställning. Det innebär att den kan gå när bilen är avstängd och låst. Ett eftermonterat larm kan också ställa till det. Det man kan göra är att mäta strömmen med en tångamperemeter. Bilens elsystem måste gå ner i "sleep-mode" vilket tar 16 minuter. Sedan får man ta ur säkringar, en och en, till misstänkta funktioner tills viloströmmen sjunker. Om du inte vill göra det själv, prova med en annan firma. Det kan vara lite klurigt att hitta. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fläktmotståndet/effektslutsteget till värmefläkten är en vanlig felkälla, sedan så ska bilen gå ned i sovläge lågförbrukningsläge efter 16 minuter. Automatbilar slocknar växelindikeringsdioden, man får kika genom fönstret, utan att låsa upp eller öppna några dörrar under tiden för då omaktiveras bilen. Manuell så är det knepigare , huven öppen med en voltmätare på startuttaget så ökar spänningen efter 16 minuter när bilen somnar. Man kan även ha skuffen öppen och se när den belysningen slocknar efter 16 minuter. Sedan får man väl kolla att rycka säkringar med en voltmeter i systemet och se om man kan hitta nån speciell som ger spänningsökning när den tas bort. Sedan är ju frågan om du installerat nått i bilen som orsakar problemet och att den laddar som den ska. Originaltelefoner kan i vissa lägen och förutsättningar också vara orsaken till batteriurladdning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| På min 523 var det fel i ljusmodulen. En strålkastare lyste hela tiden, och det märkte jag inte förräns jag bytt batteri! Fick byta en transistor som kostade 30:- efter klockrena instruktioner här på forumet. Kan vara värt ett försök. | |
|
Jag har ett liknande fel på min 528 touring -99. Testade att mäta strömförbrukningen. Hade tyvärr ingen tångamperemätare så det fick bli vanlig multimeter. Låg då på ca 0,6A. Detta var innan bilen gick i sleepmode. Hade inte lust att ligga instängd i bagageutrymmet och kolla längre än så... Är det alltid så att fläkten strular när det motståndet/slutsteget är dåligt eller kan man märka det på annat sätt? Finns det någon smart variant när det gäller att rycka säkringar eller måste man börja med att stänga in sig i bilen i 16 minuter för att vänta ut sleepmode? |
|
|
m3jonas Man behöver inte ha bakluckan stängd. Ej heller låst. Den går in i sleep mode ändå efter ca 15 min. Svekke |
|
|
Aha, så bakluckan och dörrarna kan vara öppna så att man kommer åt säkringarna? Det var ju smidigt isf. Vad ska/får strömmen ligga på när bilen står utan belysning eller nånting tänt? |
|
|
Vid sleep mode läget är det vanligt att strömmen ligger runt 0.020 - 0.030 A om det fungerar som det ska. Svekke |
|
|
Syns inte alltid på viloströmmen då effektsteget kan bete sig intermittent. Om det är effektsteget som är felande kan man istället testa att ha kliman bortkopplad (säkring 9 i handskfacket) och se om bilen bättrar sig. Svekke |
|
|
Det var ju smart att ta bort den säkringen och testa. Men det är väl då säkringen till fläkten också? mao kan man inte köra så? men man kan ju testa att rycka bort den när man parkerar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.