AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.255

E34 540 sliter framdäcken snett(ytterkant) och spårar ordentligt.

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Har ett störande problem på 540in. Den sliter framdäcken väldigt snett. Är bara den yttersta biten som slits och den slits inte lite heller. Bilen spårar även ordentligt(räcker med att komma upp på ett vitt streck).

Bilen är sänkt(vet inte med vad) och har hittat ett kvitto från -07 där en hjulinställning gjorts. Det finns dock inte med någon utskrift från inställningen, så hjälper ju inte till så mycket...

Har sökt i forumet efter svar, men har inte hittat något som berör slitage i ytterkant, bara inner. Går dessa problem att justera bort eller är enda möjligheten att höja bilen? Bak sliter den lite extra i innerkant, men inget extremt. Fram är slitaget dock inte att leka med, spec. då 235/18" kostar en slant.

Underbar bil förövrigt! Lyrisk varje gång jag sitter bakom ratten:)
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
Jag lider av precis samma problem, dock är inte min sänkt. Någon som vet vad det handlar om?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det ska gå att justera bort. Och nej, om det sliter på utsidan har det inte med sänkningen som sådan att göra. Möjligen om man har ställt in efter en sänkning och höjt den utan att ställa in igen. Att hjulinställning är utförd -07 är ingen garanti för att hjulen är rätt inställda. Det räcker med att köra emot en trottoarkant en gång så kan det vara dags igen.

Jag skulle kolla hjulinställningen. Eftersom hjulen slits lika på båda sidorna (det är iaf den uppfattningen jag får av din beskrivning) så rör det sig troligen om att toe-inställningen är fel. Dessutom kollar de oftast leder och annat som kan glappa så de kan råda dig att byta innan inställningen, om de är seriösa.

När jag ställde in framvagnen på min förra bil fick jag tipset om att byta däcken även om de var hyfsat bra. Enligt däckmeken så skulle de gamla däcken vara inslitna efter en felaktig inställning och bilen skulle bete sig konstigt tills den hade slitit däcken rätt igen, samt att det fanns risk för att snedslitningen kunde påverka inställningen under tiden. Jag vet inte hur mycket det påverkar egentligen men jag skulle ändå byta så jag tänkte inte så mycket mer på det.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Slitage utsidan = Toe in
Dvs däcken är förmycket invikta från spårlinjen som en snöplog.
Du kan kolla detta själv med hjälp av ett måttband och en kompis.

1)Ställ bilen på ett plant fast underlag

2)Gör ett märke på sidan av däcket ca 10-15cm från marken.Märket skall vara klockan 4 på förarsidan och 8 på passagerar sidan. Höjden från marken är den högsta höjd du kan få utan att måttbandet tar i underredet eller andra detaljer som får måttbandet att böja sej. det skall vara så rakt som möjligt.
Välj ett ställe på slitbanan på resp däck som du kommer ihåg alt gör ett märke där du utgår ifrån med mätskalan.

3)Mät avståndet och anteckna. ex 1430mm

4)Rulla nu bilen framåt så däckets markering på förarsidan når klockan 8 och passagerarsidan klockan 4.

5)Mät avståndet mellan däcken igen och anteckna. ex 1428mm

I ex här ovan skiljer det 2mm. Eftersom däckets rotation är mer än 180 grader pga de hinder som finns under bilen så är skillnaden mer än 2mm i Toe in, kanske 3mm ?
Detta spelar mindre roll, det mätningen säger är att däcken pekar innåt i framkant och detta är ok så länge det inte är större än 2mm.
Idealet är givetvis 0 då rullmotståndet är så litet som möjligt.
Men med bredare däck så är det bra med lite Toe in, ca 1mm så bilen blir mindre spårkänslig.
Motsatsen till Toe in är såklart Toe out och där känns skillnaden direkt om det passerar 0.
Slitage på insidan av däcket tyder på överdriven Toe out inställning.
Bilen känns nervös och styrningen blir mycket känsligare.
Denna inställning görs på en del tävlingsbilar för att uppnå mera direktstyrning och få bilen att "överstyra" bättre dvs det blir lättare att få ut bakvagnen att sladda.
Toe out används oxå i bilar vars framdel är tyngre än vanligt och pga detta understyr ( plogar ) i sin natur.
Men i vanliga bilar skall inställning göras i 0.
Är inte säker men original är det 0 till -30 minuter dvs från 0 till ½ grad Toe in.
1 grad är ca 1.67 mm
Om du vill ställa in detta själv så är detta måttet på båda däckens vinkel i 30 minuter Toe in eller ½ grad vardera.
Tror det är M16 som är gängan och då är stigningen 2mm per varv på justerskruven.
Är det M12 är stigningen 1,75mm per varv
När du ställer in detta så görs det individuellt vid resp däcks styrled.
Det viktiga är att du skruvar lika mycket på resp styrleds justerskruv.
Om det blir mer på den ena så ställer sej ratten snett när bilen åker rakt fram.
Om ratten lutar åt höger skall det vänstra däcket justeras utåt och det högra innåt lika mycket.

Ex. du mäter och skillnaden gör 12mm i toe in.
Gängan är M16 på styrleden.
Du vill ha ½ grad toe in på resp däck.
Sträckan att justera blir 12 - 1.67mm = 10.33mm
Detta gör 5.165mm per sida och däck som skall justeras.
5,165/2=2,5825 varv.
Vi avrundar givetvis till 2,5 varv per sida och däck.

Ex2. Samma som ovan men med gängan M12.
5,165/1,75=2,9514 varv.
Avrundat = 3 varv.

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Tack för alla svar. Grym guide Alex84! Ska lämna in bilen för justering så det blir rätt och med lite tur är det inget ytterligare.

Var ute en sväng nyss och leendet var lika stort som vanligt... Härligt vrid och underbart ljud.
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
Shortlegs :

Du kan väl rapportera om vad som hände med spårningen när du gjort framvagnsinställning.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Absolut! Väntar på lön bara sen är det full action:) Återkommer så fort det hänt något.
Väcker liv i en äldre tråd bara.
Shortlegs: Hur gick det med framvagnen ?
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Har kommit massa emellan och bilen ställdes in för vintern vid första snön, så jag får återkomma med svar i denna tråd i vår då nya framdäck och framvagnsinställning är det första som händer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.