AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.845

Hur ska man göra med metallicfärg och klarlack?

Håller på att laga lite rost i skärmkanten och på bakluckan på min e36a.
Har läst "rost guiden" med bra tips, men det verkar inte som om han har använt någon klarlack efteråt....

Jag undrar om man

1) ska låta metallic färgen torka först och sedan polera bort det dammet och sen spruta på klarlack eller

2) om man ska spruta på klarlack efter ett tag och sedan polera bort dammet när båda lagren torkat?

Har inte hållt på med metallic färg förut men man kan väl inte skita i klarlacken direkt..?

Måste ju se till så att de blir snyggt!

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

1. Låt metallicen torka och lägg sedan klarlacken över.

2. Se till att klarlacken täcker metallicen och polera efter ett par dagar.

Viktigt när man bättringslackar är att alltid sträva efter att begränsa sprutdamm.
Att maskera blir oftast inte bra (beroende på var skadan sitter) då det blir en alltför tvär skarv mot den gamla lacken.
Använd i stället en mall, dvs klipp ut ett tex ett hål i en bit kartong stort nog att täcka reparations-området.
Håll kartongen en bit från punkten som skall lackas och spraya/spruta genom hålet i kartongen så får man en mjuk och fin begränsning på den nya lagningen och ett mycket lättar efterarbete med polering då man slipper torrsput/damm på övrig lack.

Mvh
Skalman
Visa användare
25
Fredrik325
BMW 325i Coupé -95
Ett litet tips är att vika upp tejpen vid skarven så att säga så kommer det inte lite färg där automatiskt och det "skuggas" ihop med den "gammla" lacken och efter lite polering så syns det knappt.
om du förstår vad jag menar?

Diffe
Tack skalman för tipsen!

Diffe, vet inte riktigt vad du menar. Tycker du man skall maskera av ett område då och inte göra som skalman förespråkade med en kartong bit?

Hur menar du?
Skalmans tips är grymt, att jag aldrig tänkt på det tidigare:-)
tänk även på att du inte slutar med klarlacken på samma ställe som färgen utan låter den gå ut på den gamla lacken en bit.

Du kan med fördel vattenslipa med 2000 eller 4000papper efteråt då är det lättare att få en osynlig skarv sen polerar du bara upp glansen som vanligt.

"I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)."
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
"min" lokala färg gubbe säger att man bör lägga klarlack vått i vått (typ inom en timma) för att undvika att lacken flagnar efter några år.

Många färdiga klarlacker på sprayburk gulnar med tiden.
Ofta kan du få en 2-komponents klarlack blandad åt dig av en färgsnubbe (då brukar man vara tvungen att förbruka den inom nått dygn).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.