AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.688

Får inte in kolven!

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag är ute och mekar i mörkret och skulle verkligen uppskatta om någon kunde kasta iväg ett svar.

Det är så att jag håller på att byta bromsbelägg bak på min 520 och jag får inte in kolven. Det står i reperationshandboken att jag ska trycka in den med en tving och det har jag försökt men jag har inte lyckats (har inte ens rubbat den).

Brukar de sitta grönjävligt hårt eller har jag missat nåt?

Tack på förhand!

Jesper
Ja den kan sitta utav bara helvete. prova med en stor rörtång, men va lite försiktig så du inte spräcker kolven.
använd en rörtång och var noga med att trycka rakt, minsta lilla man trycker snett brukar den kärva pga den tighta passningen, sitter den hårt så är kolven säkert rostig! lyft försiktigt på damasken o kolla.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det skulle kunna vara ett av två problem förutsatt att det bara skall vara att skjuta in kolven utan vridning eller annat som ibland förekommer på bilar:

- den har kommit så långt ut att den har kantrat i cylindern när du försökt skjuta in den (byrålådseffekt). Detta kan inträffa om du försökt trycka in den bara på ena sidan. Tryck runt om och se om den släpper eller sätt tillbaks klossarna och tryck med bromspedalen.

- den sitter fast pga rost eller annat. Då är det ingen idé att du sätter dit nya bromsklossar. Kolven måste tas bort samt allt göras rent, smörjas in och monteras ihop. Gör du inte det kommer klossarna ligga på och slitas ut i förtid och sannolikt kommer bromsarna dra snett.

Kan du inte enkelt skjuta tillbaks kolven med tex en polygriptång så är det dags för renovering. I ett nytt eller nyrenoverat ok kan man skjuta in kolvarna med fingrarna.

Per L
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Nu gick det! Jag bytte till rörtång (halvmeter) och ändå fick jag slita!

Jag slänger ihop skiten nu men jag läste vad du skrev Per, det är nog dags för renovering!

Tack!

Jesper
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Per L:
Nja, det behöver inte renoveras. Om man smörjer under damasken med bromsolja och nöter bort rosten genom att pumpa kolven ut och in upprepade gånger (ja, det är tjatigt och ett riktigt tråkgöra men man slipper plocka sönder oket) och sedan byter ut bromsoljan i hela systemet så rostar den inte mer. Rosten orsakas till 99,998% av fukten som bildas i bromsoljan på bilar med den här sortens ok. ;-)

Se bara upp så kolven inte ramlar ut under tiden. Lägg i det gamla bromsbelägget medan kolven pumpas ut.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pe
2.342
Per L
esadh:
Jag kan väl åtminstone delvis hålla med dig!

Köra kolven in och ut många gånger hjälper precis som du säger. Det gjorde jag senast jag besiktigade min 3.0S -72. Det gick bra och bromsarna slutade att dra snett. Dock försvinner inte rosten. Man "skrapar" bara litet på ytan och det hjälper således bara kortsiktigt. I mitt fall får jag räkna med att kolven börjar dra snett redan efter någon månad eller två. Då smorde jag den visserligen inte!

Sedan är min erfarenhet att skälet till att kolven går trögt är oftast att det blivit rost i cylindern UTANFÖR kolvtätningen. Där finns ingen bromsvätska (som går att byta ut) så det hjälper inte att byta bromsvätskan. Den rosten bildas av fukten som kommer utifrån (fukt i luften och vatten från vägen). Är dammtätningen dessutom dålig går det väldigt fort.

Per L
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
PER L
Precis så är mina egna erfarenheter av 20år bilskruvande.

Man kan som sagt motionera kolvarna och det hjälper till viss del.
Enda sättet att få bra bromsar är att byta ut oken eller renovera.

Och vid en renovering måste man få bort ALL rost som sitter under damasken med hjälp av kemikalier eller blästring, sedan får man trycka in en massa bromscylinderfett som hjälper till att hålla fukten från kolven.

Eventuellt får man om rosten gått långt även hona cylindern något så att man inte förstör den nya tätningsringen.

Pe
2.342
Per L
MikaelSall:

"...20år bilskruvande." Det var inte dåligt!
Då började du tidigare än vad jag gjorde.

Och fortfarande förstår jag inte riktigt att farsan lät mig skruva med hans bil när jag var så ung och med så litet kunnande som jag hade då!

Per L
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Hahah ja inte fan blev det bra det man gjorde då.

Minns när jag skulle "laga" en buggla på min amazon (som bara stog) med hjälp av en snickarhammare från insidan ;)

Pe
2.342
Per L
Ja, man förstår nu inte riktigt hur det gick till men jag och en kompis rev ur motorn och växellådan ur vår Austin Cooper "hundkoja" och bytte lager och kolvringar i motorn samt bottenstocken i växellådan.
Och vi ägde ingen hylsnyckelsats, inga U-ringnycklar, inga lednycklar, ingen momentnyckel osv.
Rimligtvis måste vi väl ha lånat något enstaka sådant "special"-verktyg för att tex ta isär växellådan men annars klarade vi oss med bara skiftnycklar och skruvmejslar.

Per L
Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
Pröva smörja först, sedan med en stor poligrip.
Annars har Biltema en mutter spräckare som man sätter en 17'' hylsa med ett spärrhandtag och bara drar så går det lätt som en plätt!
Pe
2.342
Per L
Många bromsokskolvar har en fläns, avsats el.dyl som man kan greppa om med en polygrip, rörtång eller annat kraftverktyg.

Men med bara mycket liten kraft gräver sig verktyget ner i metallen och skadar flänsen, avsatsen eller vad det nu kan vara. Troligen tätar dammtätningen runt denna fläns och förstör man den har man som ett brev på posten läckage av fukt och vatten in bakom dammtätningen. Sedan dröjer det inte länge innan kolven sitter fast igen.

Det bästa sättet jag har kommit på att få bort en hårt fastsittande kolv är att pumpa ut den med bromspedalen innan man demonterar bromsledningar mm. Enda problemet är att hindra den kolven som sitter minst hårt från att ploppa ut först!

På mina BMW-bilar (E3 och tidig E24) blir det perfekt att ta bort klossen på den sidan där kolven (kolvarna om man har 4-kolvsok) sitter hårdast och pumpa ut kolven/kolvarna tills dom nuddar skivan. Sedan tar man bort den andra bromsklossen och pumpar ut den kolven (dessa kolvar). Därefter tar man bort oket. Då brukar kolvarna vara så långt ute att dom relativt lätt går att lirka bort med en polygrip (utan att förstöra dammtätningens yta på kolven)

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.