|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om en stor E30 klump med uppspänd diffbroms kommer att hålla om jag ökar hk antalet till ca 450 hk ??? Om det inte håller vad ska jag leta efter som håller ?? | |
|
Hej! Jag vet inte hur mycket hk du har idag därav svaret. hur är vridet fördelat, vid låga eller höga varv? M3 E30 bakaxelklump bör hålla för cirka 310-340 HK. M5 E34 2:93 bör kunna hålla uppåt 400 HK. Jag skulle rekommendera dig att titta på en Alpina B8 4.6 bakaxel och den har separat oljekylare, då får du ned tempen kanhända? Hoppas detta kan ge ngt. Mvh Asken |
|
|
Vad ska du annvända bilen till? Stripp, bus eller bana? För endast 450hkr och vrid?? så är jag ganska säker mellan klumpen från bla e30 325 ska funka för din del. Vissta kan man rasa allt, mjuka däck med banzai starter kan rasa allt ;) Om du ska ha en skott säker klump då är det stora klumpen som gäller e28 535 (samma innan mäte som e34m5, 535 v8 bilarna samt v12 bilarna). |
|
| Tack för svaren det blir nog en 535 klump som Pelle skrev men passar den bolt on ?? | |
|
Vad jag hittills kunnat läsa mig till så börjar lilla E30 diffen rasa vid 300 turbo hästar, den stora E30 diffen som tex sitter på M3, 325 och vissa 323 håller för bra mycket mer effekt. Jag vet flera med 500hk+ som kör problemfritt med denna diff. Sen beror det ju alltid på hur man använder sin bil och i vilket skick delarna är i. Det går att rasa diffen med originaleffekt, medan andra kan köra på strippen med tredubbla effekten (eller mer) utan problem. Jag har själv satsat på stora E30 diffen med 3,25:1 utväxling ihop med en ZF låda från 328/M3 e36. Det ska hålla bra till mina förmodade 500hk när jag blir klar. :-) |
|
| Men som Pelle sa, stora klumpen från tex 535 är så klart säkraste kortet för mycket effekt. | |
|
Jag håller på att lyfta i en M5 S62 i långlopps bilen och nu har jag stora e30 diffen och jag undrar om den kommer att hålla ?? Passar stora E28 diffen på en e30 bakvagn ??? Man ska aldrig köra fortare än vad bilen går |
|
|
inte diffen som rasar, knutarna går först, när ni löst de så kan nu börja kolla på diffen. stora E30 diffen pallar mycke. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| Vill du ha en bakvagn som pallar effekt på en E30, så passar bakvagnsbryggan från Z3M Roadster/Coupé 'bolt-on'. Då får du både diffklump, drivaxlar och länkarmar som garanterat tål dina 450 hk. | |
|
Fast det är tydligen inte direkt bolt-on med Z3M bakvagnen på E30 men den passar med lite modifiering. __ //Niklas |
|
|
Man kan förlänga livet på mellanklumpen genom att kyla oljan. Drivaxlarna rasar redan med låga effekt utag. Bla är det inte ovanligt att splinsen tackar för sig. Men om du tänkt köra v8a i en e30 så behöver du ändå mer tyngd i rumpan. redan med m20 maskin är e30 lätt i gumpen. Stora klumpen passar inte rakt upp i ett e30 chassi, man måste modda infäsningarna. Men bilder bör man hitta på ppf för lite vägledning för ombyggnaden. Sen finns ett annat alt ta e30 bakvagnen och kasta den åt helvete och montera dit en multilink bakvagn från tex en e39 v8 bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.