AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.042

Vilken drar mest-Aut. eller manuell låda?

Sida 2 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om biljäveln dra nån dl. mer eller mindre, men kravet jag har på mina bilar, är att det skall hända nått när man trycker på lite grann. Där tycker jag att det är MYCKET stor skillnad mellan aut. och manuell.

Puhh.....tror inte att vi kommer nånstans med den här diskussionen.
Ni gubbar som är förlamade i högerarmen och vänsterfoten ;-), och som inte har så bråttom, kan fortsätta med era sprötomater, vi andra väljer 5-petare.
Mvh
Marin
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Marin; Anser du det även vara stor skillnad mot manuell vid acceleration när man nyttjar tiptronicfunktionen på Automaten?
Tycker nämligen själv att bilen känns mycket piggare vid omkörningar etc när man kör med tiptronicen iom att man har rätt varv från början när man accar. Ungefär samma känsla, tycker jag, som med manuell låda..

BMW Bug
-Schnitzerbumse utan extra flås-
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bug:Rejsade mot polarens 325i -92 (från 90-170) med min 528iA.....jag hade inte en suck! Och då kan ja lova att gaspedalen var planterad i källaren.
Vi har ännu inte rejsat mot min nuvarande bil, med då vet i fan om ja inte sticker ifrån.
//Marin
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Var det stor skillnad mot 325:an?
Det första jag tänkte på var att motorerna är jämnstarka i bilarna.. men 3-serien E36 väger strax under 1400kg om jag inte missminner mig. :/
Min E39 Touring har en tjänstevikt på inte helt oansenliga 1800kg...
Sedanen är lite lättare (1640) men vi hamnar ändå på 250-400kg skillnad!!
Rent teoretiskt har vi mao inte ha en chans mot hans bil.. Automat el ej.

BMW Bug
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
En 528 manuell är mycket svår att sälja om man inte dumpar prislappen på den.
Fråga själv simon_en
Intressant diskussion om en oväsentlighet tycker jag.

Vad spelar egentligen eventuell skillnad i förbrukningen för roll i totalekonomin på bilen? Det är ju en piss i Nilen när vi snackar om bilar som kostar kanske 30-40 papp/år bara i värdeminskning oavsett om de rullar eller står still.

MAO:
Du som vill ha en bil med de ultimata egenskaper du betalar för väljer den låda just DU vill ha. Skit i 1.000-3.000 spänn mer i soppa per år, det är ändå bara 2-6% av din totala kostnad för bilen men står för 99% av trivseln.

Du som vill åka billigt kan ju alltid köpa en Micra eller Fiesta (usch, nu svor jag)

Tycker jag som vill ha Touring med automat när jag väl får arslet ur vagnen och byta...

Stefan
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Idag köpte jag en BMW 528ia-97 Touring!
Fyfan vilken bil säger jag bara......
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>LME
Synd bara att den är så slö;-)
//Marin
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
LME; Grattis till ett bra köp!
Få kombibilar, om någon?, slår din bil i körglädje eller komfort!

BMW Bug
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Tackar!
Super nöjd!
LME,

det är inte avsaknaden av automat som gjorde den svår att sälja, det var avsaknaden av SCHINN. En del som ringde på bilen ville absolut har automat och en del vill absolut ha manuell 50/50 skulle jag tro. Mitt tips till dig som köper e39 är att "få med" multiratt och SCHINN (klimator underförstått).

Stefan P, jag hade inte den värdeminskningen på min 528i 97:a som du partar om....som tur är.

LME, GRATTIS!

/Simon
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Tack Simon!

Min 528 har både skinn, steptronic, multiratt, telefon, ACC, elstolar, mm.
Det har allt utom Navi.
Hoppas inte den är så svår att sälja när det är dax!

Jag vet att utan skinn är det svårt.
Hade en 730-95 innan, den var mycket svår för att den saknade skinn.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Rent teoretiskt men även praktiskt!
Automater går varmare än manuella lådor , och det är det vi stoppar i tanken för dyra pengar som står för all(avrundat) energi, rörelse som värme.
Så dra era egna slutsatser vilken som är snålaste konstruktionen!
Men sen har vi mjukdelar i form av förare, vilken en automat sköter utväxlingen åt , kan vara till fördel i praktiken?!
-:BeeMWe:-
Skönt med automat, skiter i om den drar mer bensin. Kör man i stan som jag så tröttnar man på att växla ned för folk som går över gatan utan att kolla sig för.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
I en 735 E32 är det överlägset med automat jämfört med manuell. Lådan i 735 är dessutom är dessutom mycket snabb när man kör på Sportläge, kick-down kommer bilxtsnabbt. Jag tror inte att bränsleförbrukningen blir så mycket högre med automat heller, om man kör normalt. Min drar c:a 12.6/100km enligt färdator, blandat körning.
J.L kul uttalande varför är den det?

Jag tyvärr inte hålla med om att den är snabb för
varför är den då 1.5 sek långsammare till 100 km/h än en manuell åtminstone med snabb förare.

Jämngammla MB 300 CE-24 är 0.2 sek snabbare med
automat än manuell det är imponerande = det går att
bygga snabba automater eller är det att MB inte kan
bygga snabba manuella?

Bränsleförbrukningen tycker jag inte är ett problem
skillnaderna är små skulle jag tycka det var ett problem hade jag köpt en 525tds/725tds.

Jag kan tänka mig en automat
exempel.
GMC Typhoon/Syclone
MB SL 55 AMG
BMW 740I
LEXUS LS 400 max -94 sen blev den ruskigt ful.
Chevy Impala ss 94-96
Toyota Supra tt
Ford F 150 Lightning 99- kompressor matad v8 på 360-380 hk världens snabbaste pick-up.

men inte som enda bil måste få växla också.

Däremot kan jag inte tänka mig Porsche 996TT tiptronic
eller Ferrari 456 GTA helgerån med automat i dom men det är inte ett stort bekymmer pengarna saknas för sådana bilar.

Men det är bra att det finns båda delarna det är inte
kul att köra mycket kökörning med manuell tur att jag
slipper det när jag börjar tidigt på morgonen.

ps 7 serien är bäst skulle ha köpt en 740i E32 om den bara hade funnits som 6 växlad= jag gillar verkligen att växla själv.
Men that`s me.

Nu blev det rejält långt hoppas inte det gör något.

mvh Stephan

ps/ds 540in har pajat igen ägt den 2 månader först koppling/svänghjul nu kylsystempump så den får stå en vecka igen i väntan på delar tur att jag har 735an.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Stephan735, enligt modellguiden gör 735iA -91 0-100 på 9,1 med automat jämfört med 8,3 med manuell. Skillnaden på 0,8 sekunder är helt försumbar, det räcker att man slinter på kopplingen när man när man växlar så ligger man efter med den manuella. Sedan är det min personliga åsikt att en stor bekväm bil som 7-serien helt enkelt passar bättre med automat. Detta bevisas av att 7-or med manuell låda inte är speciellt eftertraktade, med lägre andrahandsvärde som följd. Men, som sagt, det är en smaksak vad man föredrar.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Bockar och bugar för ALLA intressanta inlägg!!

Hur är det med aut.låda när man drar släp?? Jag kommer att behöva dra släp med snöskoter ibland!

MVH Robban

R.B
Hej BMW måste ha finslippat automaten under åren
mina siffror kommer från instruktionsboken till min
87a.
Jo jag vet att automat i 7 serien är populärast det
går ju inte ens att få manuell längre tråkigt tycker jag.
mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.