AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.652

Har fått ett bakdäck snedslitet på insidan, varför bara ett bakdäck?

Bytte idag däck då jag tyckte att någonting var minst sagt skumt med dessa goodyear 15" som jag hade, har köpt en ny uppsättning 17"... Nåja bytte däckena och upptäckte till min förvåning att ett av bakdäcken (det på förarsidan) var totalt nerslitet på insidan... Hela däcken är deformerat och där det är snedslitet är det som en stor bula runt hela däcket om ni förstår hur jag menar...

Vad kan detta bero på? Om det blir snedslitet borde det väl inte också bli så deformerat eller? Och varför bara på en sida? Brukar vara nogrann att kolla framdäckena då jag trodde att dessa enklast snedslits men bakdäcken???

Tacksam för svar då jag har satt på de nya däckena och inte vill förstöra även dessa
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Det går att justera även bakvagnen och det kan stå olika mycket fel på sidorna.
Jag fick hjulinställning gjord i somras och då var det ett hjul fram och ett bak som låg utanför marginalerna. Bilen blev betydligt trevligare att köra efter det, mindre spårkänslig. När jag sedan bytte däck någon vecka senare blev det ännu bättre, då försvann även vibrationer som jag kännt när jag bromsade.

Det var däckfirman som sa åt mig att göra hjulinställning. Jag var där för att laga en punktering och de såg då att det var snedslitet. Att jag inte monterade nya däck direkt berodde på att de jag ville ha inte fanns hemma.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
jag hade samma problem käkade upp två nya 19" på kanske 300 mil även fast jag gjorde 4 hjulsinställning före jag la på dom och när jag såg att de började bli slitet på insidan fick dom göra om de igen men de hjälpte inte : (
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Cykeltjuv: En fundering bara... Kan det ha att göra med att bilen inte är konstruerad för den storleken på hjul?
Iaf om det var pånågon av de du äger, enligt listan vid ditt namn.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Ingen aning men tycker lik förbannat de borde gå och ställa bakvagnen så de inte slits. Men vissa sk självutnämnda experter påstår att man får de där fenomenet när man sänker bilen... personligen har jag ingen aning vet bara att de suger att köpa nya däck hela tiden ; p
to
319
tobmag
525iT -03
Man bör se upp med vad däckfirmorna har för data för hjulvinklarna. Fick min bil ställd fram/bak och slet sedan ut bakdäcken på ca 150mil. Fick en fin blank "rand" på insidan. Pratade med den lokala BMW verkstan och fick all data överskickad via fax. Tillbaka till däckfirman och kollade igen. Jodå HELT FEL camber bak. Stod på -2¤50 som det skulle vara enl däckfirmans databank och får enl BMW vara max -1¤50 +-20 inte konstigt att däcken blev som dom blev...

Så kolla ALLTID med BMW först och ta med datan till däckfirman......

//Tobmag
Jag hade en kompis med liknande problem på hans saab bilen slet upp insidan på bara ett däck megafort.. det visade sig vara en bussning som var dålig.
ett förslag...
jo
70
joke
535d -09
125d -12
tobmag: Var det en e39 du hade den erfarenheten med?
Vet ngn om det är skillnad i parametrarna om man har med eller utan m-paket?

Diesel-Framtidens melodi / JK
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Borde väl inte vara skillnad med eller utan m-paket? Bilen blir ju bara lägre och styvare?
Om man sänker bilen så ska man dock göra ny hjulinställning.
Gäller även om man byter till nya org. fjädrar då de troligtvis höjer bilen.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
to
319
tobmag
525iT -03
Joke,

Japp det var min e39T -03. Vet inte om det skiljer mellan standard och M-schassi men skulle tro det eftersom dom frågade på BMW om jag hade standard eller M. Som sagt kolla ALLTID innan med BMW för att vara helt säker på att få rätt data. Litar inte en skeund däckfirmornas databanker och ett par 18" däck är ju inte direkt gratis.............

//Tobmag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.