|
|
|
|---|---|
|
Hej. Mitt parkeringsljus på hö sida dog idag, är det någon som vet om jag måste boka tid för att få parkingsljus-lampan bytt på BMW? Eller har dom någon motsvarighet till Audi & VW:s "express service" ? Verkstaden närmast mig är Nacka. | |
| gäller alltså belysningen i angeleyesen på höger sida på en E61. | |
|
Vet inte hur trångt de sitter på E60/61, men på en e39:a byter man på 1 minut själv ungefär om man köper en ny hel lampa/reflektor från BMW för 230:-. Följer man mektipset här på sidan och tar sig en kvart extra och pillar isär insatsen och byter glödlampan däri kommer man undan med 20-30:-. |
|
| OK, men om jag vill att BMW gör det.... måste jag boka tid då? | |
|
Ring och kolla! Det är nog väldigt olikt från ställe till ställe, allt efter hur mycket de har att göra. Har själv bytt på vår. Tog 5 min, men det är trångt! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
På BMW finns ju fast lane som dom kallar det för snabba jobb. Ring till din lokala BMW verkstad och kolla med dom. /Alex |
|
|
Åkte in till BMW i Nacka imorse och dom fixade det på en gång. Suverän service. |
|
| Mm dom är bra där samt Segeltorp ! | |
|
@Gurrae, Hur mycket ville Bilcentralen i Nacka ha för den servicen? Inkl. mtrl. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Tror jag betalade 800kr för lampa & byte. | |
|
som anders-72 säger 30kr för en 10w ba9s lampa och ca20min jobb. lampan finns på biltema 2st för 39kr.Jag köpte dock OSRAMs lampa E60 princip samma som E39 Lite trångt men det går.Finns en video på youtube om hur man byter av en amerikan. BMW verkstäder är duktiga på tjäna pengar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
OK. Tack för upplysningen. Jag tittade på mektipset här på sidan och själva bytet såg ju inte komplicerat ut. Däremot är jag tveksam till att ta isär den gamla enheten och få ihop det så den fungerar. Fast å andra sidan har det ju bara kostat 39:- om det går åt h-vete. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Kan väl säga att jag betalade för lampan, lite trångt är det. Om man sedan behåller gamla lampan med sockel så ser man hur enkelt det är att enbart byta halogenlampan i satsen. Man filar bort två små smältpunkter och drar ut lampihållaren med lampan, byter till ny 10w och sedan sätter man ihop den med reflektorn. Lite lim på de bortfilade smältpunkterna så inte lamsatsen trillar isär. Förr bytte man bara lampan, nu hela insatsen. Kommer i fortsättningen göra detta själv, lite pill men i övrigt inga problem. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
När du beskriver det så, verkar det ju inte komplicerat. Det var fokuseringen på vitt papper, som gick över mitt (bristfälliga) förstånd. Mycket pengar att spara. 15-20 öl, eller fler om man låter BMW byta. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Nu har jag letat efter 10w lampor med BA9s sockel, men har väldigt svårt att hitta någon. De flesta jag sett (Biltema, Clas Ohlson) är på 4W. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Biltema Länk Mekonomen har också . Original lampa:Phillips 12082 12v 10w Ba9s Det är en 10w halogen lampa. Micro har inte , mackarna har inte. Jag använde en kniv för att bända upp enheten,behövde ej limma.Den klämde bra ändå. I framtiden kan ljusbyte som måste ha verkstadsbesök ge minus säkerhetsbedömmningen från "Euro nacap" enligt vibilägare |
|
|
Tack protos. Själv måste jag ha letat som ett barn, för jag har stirrat på både Biltemas och Mekonomens sidor i evigheter, utan att se den där. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Jag experimenterade inget med fokuseringen, utan klämde ihop delarna i botten. Jag tror det är så de är sammanfogade från början. Lyser fint och bra. | |
|
OK. Tack! Skall testa själv. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Gjorde det på 5 min. Hoppade över smältlimmet. Gick bra ändå. Den sitter fast. Tack för tipset. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.