AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.546

Koppla bort vevhusventilationen, M52TU 2.8 liter?

co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Jag har tidigare startat en tråd ang. min motor som har koksat otroligt mycket. Har gjort en hel del efterforskning om detta. Har i dagarna gjort en engine flush. Fick för mig att motron låter lite bättre, men vet ej,

Kollade igenom min vevhusventilation som skulle kunna vara en stor del av problemet. Det är väldigt mycket glegg i den också, har dock ej gjort rent där ännu. Men då till frågan.
Skulle jag kunna dra en slang från ventilkåpan till en "burk" med filter på för att samla vevhusventilationen där? Finns det fler ställer från motorn som jag kan plocka vevhusventilation in i min "box"?
Funkar detta överhuvudtaget, eller får min motor ett utbrott om jag gör så här?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan väl bara säga att går membranet sönder eller "klockan" spricker så går bilen illa framförallt på tomgång, det gör den ju även när du drar upp oljestickan då returen går till oljeticksröret.
Därför så är det väl kanske inte nån höjdare att manipulera systemet
En ny klocka och tätare oljebyten samt unvika kortkörningar så bilen få bli genomvarma.
En fundering om är ju om olika oljefabrikat är har olika egenskaper när det gäller kondens som påverkar vevhusventilationen ?
Vilken olja har du använt ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
De oljebytena som jag har gjort så har jag använd longlife, for bmw. Jag skall heltenkelt då göra rent mitt system för vevhusventilationen? Det borde vara det bästa om min motor inte gillar om jag drar ventilationen till något externt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vilket fabrikat på Olja inte specen var jag intresserad av ?
till M54 finns det uppgradering på nån/några slangar för att få mera värme till slangen /arna för att minska kondensen för att förhinda frysning vilket kan medföra motorskador.

Länk
co
48
cool_lilja
M5 E34 -89
Castrol SLX
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har haft en fundering ganska länge, de flesta BMW rullar ju med Castrol olja, en hel del fryser i vevhusventilationen under vissa omständigheter.
Varför inte prova Mobil3000 5W-40 tex istället även den LL-98 godkänd till din motor. (såldes på ICA för 299kr 4 liter förra veckan tex.)
Är egentligen bara en idé, jag har nästan alltid använt Mobilolja, och har aldrig upplevt frysta vevhusventilationer på någon bil vad jag kan komma ihåg.
Självklart är körsättet och användandet den store orsaken , men kan vara kanske nått att fundera på eftersom kondens och frysning kan ge allvarliga motorskador.

Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
cool_lilja: gör rent vv ordentligt, det borde inte vara svårare än så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.