AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.072

Krockade med oförsäkrad avställd bil! Vad händer nu ?

Hej!

Har sökt runt lite på nätet men inte hittat något svar på min fråga!

Kortfattat så var jag med om en liten trafikolycka där jag vid en huvudled skulle svänga in vänster och blev påkörd ifrån mötande fordon på högra sidan utav bilen.

Bilen har varit avställd och utan trafikförsäkring sedan 2007 och olyckan inträffade kvällstid runt 21:00 tiden. Bilen som körde in i mig hade bara trafikförsäkring på sin bil.

Är det någon som vet vad konsekvenserna blir utav´denna trafikolycka. Kan nämnas att hans bil är så gott som totalkvaddad, detsamma gäller min bil.

På plats fick han även min uppgifter för en eventuell skadeanmälan.

Uppskattar seriösa svar, påhopp uppskattas inte!

Hej på alla här i forumet för i övrigt, första inlägget ^^

mvh Pelle
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Om du anses vållande blir blir det förmodligen ett fall för trafikförsäkringsföreningen, med skyhög "självrisk" som följd. Även om du inte ses som vållande, tror jag inte den andres försäkringsbolag är intresserade av att betala för en bil som inte i laglig mening skall vara ute i trafiken.

Påhopp får du nog räkna med i denna fråga, dock inte från mig.
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
som i laglig mening inte skall vara ute i trafiken........ ska det naturligtvis vara.
Trafikförsäkrings förening som kommer att bli inblandade säger så här på sin hemsida: Länk

Men rent spontant Pelle: det ser illa ut för dig frågan är bara HUR illa ...
Glömde ju kontentan av det hela:

"Återkrav av utbetald skadeersättning

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2007 är återkravet högst 4030 kronor och för år 2008 är det 4100 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."
Eftersom du svängde och det mötande fordonet också kom på huvudleden om jag förstått rätt ör du helt skyldig, du får inte svänga av utan att det är fritt från mötande trafik.

Vad tänkte du med,köra en avställd bil???

Det är en sak att köra oförsäkrat, men avställd är nog snäppet värre.
På vilket sätt skulle det vara värre att köra en avställd bil än en oförsäkrad?
Har du en bil påställd men oförsäkrad får man ju böter 100sek/dag eller vad det nu är,för att täcka sådana här missöden. en avställd bil har inget i trafiken att göra.Och jag har svårt att se att obetalda försäkringar skulle träda in.
Hej!

Vill först och främst tacka för alla seriösa svar.
Kan redan nämna det nu att det inte var jag personligen som krockade utan närmare sagt en vän till mig. Var dock med vid incidenten. Och ville helst gärna skriva det ur förarens perspektiv.

Någon här som är medveten om vad följderna blir lite exaktare, eventuella kostnader som kommer att få betalas och eventuella åtgärder som vidtas ifrån vägverket/länsstyrelsen. Lite mer information uppskattas då jag verkligen inte hittar något om avställd/oförsäkrat i olyckssamband på nätet!

mvh Pelle
Gå in på de inblandade myndigheternas hemsidor och läs på .
kollar upp regler och bestämmelser , så lär du dej nog mer exakt vad som gäller.

Snälla Pelle ; LÄS SVAREN!!

men vi tar väl det en gång till då:

Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2007 är återkravet högst 4030 kronor och för år 2008 är det 4100 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

alltså MINST 4100:- i värsta fall total kostnaden för motparten....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.