|
|
|
|---|---|
|
Nu har det äntligen blivit av. Alpina D 10 -02 21300 mil. Hyfsat skick men en del strul. Tacksam för hjälp. Alla dörrar är "tröga" vad smörjer ni med, fett eller spray eller??? Motorrummet ser inte kul ut, rost och skit. Jag läste ett inlägg från "Asken" om att spraya rapsolja ??? över hela motorrummet? Motortvätt? bra eller dåligt, har hört en del och varit med om en otrevlig upplevelse. Finns ingen servicebok och ingen instruktionsbok, går det att få tag på? Tänker om servicar i Tyskland är lagrade eller så om de är gjorda hos BMW Bara en nyckel kan man beställa fler? Pixelfel (som vanligt). Har hört att man kan skicka iväg displayen för renovering. Många frågor, tacksam för svar på några kanske. | |
| Ang pixelfel finns instruktion under gör det själv - mekartips. Det stämmer även att det skall gå att skicka iväg displayen (till tyskland tror jag?) och få den lagad för en relativt billig penning. | |
|
Ta de där tipsen om rapsolja med ett par skopor salt. Tvätta motorn med avfettning och högtryck (mindre vatten mängd), varmkör motorn ordentligt efteråt så att all fukt dunstar. Micke O här på forumet har gjort en riktigt bra guide om hur man tvättar bilen. Postar länk strax. Instruktionsbok köper du på BMW för ca 150 kr. Nyckel beställer du av BMW till en kostnad som ligger mellan 1500 - 2000 kr/nyckel. __ Min bil: Länk |
|
|
Länk du hittar guiden genom menyn till vänster: Gör-Det-Själv>>Bilvårdstips __ Min bil: Länk |
|
|
Det finns många hörsägen:) Dörrar och gångjärn. Grafitolja i sprayform. Den bästa jag funnit är Produktkonsult HB:s. Du kan ju prova med lite olja på ena kanten i motorrummet, därefter lite olja på en diskborste och gnugga. Då ser du själv det ett par grannar jublar över. Asken |
|
|
-Asken Menar du att principen är densamma som i det militära vad det gäller vapenvård, en tunn hinna fett förhidrar korrosion och håller skiten bort. Tack i övrigt för era svar. |
|
|
US: Svar Johan Adam! Vad trevligt med en intelligent man som lyssnade under GMU samt kan tänka. Grattis till en bil som kommer ge dig många timmars mindre fritid:) Under GMU låg jag vid ärovördiga P10/Fo43. Så konserverades även strv 103, grovt sett. Påminner för övrigt om E31 i silhouetten, förutom kanonen då:) Mvh Asken |
|
| Asken: Dina metoder för bilvård konserverades tydligen också på P10/Fo43! | |
|
US: grattis till Alpinan!! Asken: P10 tjoho.....där har man gjort nágra steg pá kasernen med trumkáren. Ang pixelfel sá har BMW bara utbytesintrument. Och som jag förstár det sá tappar man isf den bláa Alpina tavlan. Men min närmaste BMW handlare här i Österrike pratade ocksá om att skicka den till Tyskland för renovering. Jag ska kolla upp den mer nästa gáng jag lämnar in bilen, ville avlusa den först och nu är det dags för lite smá beskymmer. /Christian Länk |
|
|
Steaman: Jag råkade kika i gamla noteringar, gjorde något överslag samt testade lite. Jag når numera en bil såsom är sunkig till att blänka på "a giffy". chrisod: Det var tider:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.