|
|
|
|---|---|
| hej det är att jag ska starta up en 318is som ståt 4år jag hade tänkt att byta olja stift och kolla så det är klykol i kylaren nått mer man behöver se över först ?? | |
|
Byt filter, i med ny olja kolla så du har vatten i kylsystemet och dra igång hon. Troligen har all olja som står i motorn runnit ner i sumpen. Så när du startar den, varva den i minst 5 och gärna i 15 minuter. dvs håll varvet över 3500rpm. Om man inte gör det med en m42 så kan man med lite otur få kamkedjan att hoppa över ett par kuggar...och därmed ventil sallad. |
|
| Jag skulle börja med att "nöta" på starten typ 10-15 sek, sedan vänta 30-40 sek och upprepa det hela 5-6 gånger, detta för att pumpa runt den nybytta oljan så den hinner ut till de flesta ställena...Först därefter skulle jag starta den, låta den gå på tomgång 40-50 sek o lyssna efter lustiga ljud samt okulärbesiktiga att inga läckage finnes, därefter skulle jag hålla varvtalet kring 2000rpm i någon minut för att sedan ge mig iväg o köra bilen med varvtal mellan 2000 - 4500 rpm, givetvis ökar man inte varvtalen till över 3000 innan oljan blivit varm, dvs ca 15 min... | |
|
Dawe, nej absolut inte! Gör man på det sättet i en oljelös m42 kan som sagt kamkedjan kugga över. Uppstarten av m42 är nogrant beskriven i bmws handbok. När motorn är oljelös i oljekanaler eller man har gjort större ingrepp i maskinen ska motorn ha ett start varv på 3500rpm. Och varvet ska inte understiga 3500rpm heller förän motorns oljesystem är utluftat och fyllt. Man ska aldrig nöta motorn på start motor, för då finns risk att kamkedjan kuggar över. Startar den inte upp måste man kontrolera att kedjan inte har kuggat. Jag vet att det känns fel att starta upp en maskin på det sättet...men så beskriver bmw själv hur uppstarten ska gå till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.