AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.404

Hur lufta koppling på 325 e36?

Tja! Hur luftar man en koppling på en bmw 325 a med m50 icke vanos?

Någon som har nån skön gudie eller som kan de i huvudet?

Mvh
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Skruva ur slavcylindern och håll den med luftningen uppåt och skruva ur luftskruven en bit. Låt den vara öppen till dess att det bara kommer bromsvätska. Se till att du har tillräckligt med vätska i koppen så inte ny luft kommer ner. Har funkat perfekt att göra så för mig alla gånger jag gjort det.

///BMW - Was sonst!
Tackar för snabbt svar! är det svårt att skruva av grejerna o komma åt? har ju hört att det ska vara ett jävla krångel att byta koppling på m50, behövs några special verktyg eller så?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nej inte svårt alls. Storlek 13 på nyckeln till två muttrar på slavcylindern och 7 (tror jag) på luftnippeln.

///BMW - Was sonst!
Har oxå luftningsproblem. Har bara snabbt lossat kopplingen till slavcylindern och skiftat till ny. Sen har jag krånglat hela kvällen. Tog lös slavcylindern som nämt ovan men det kom ingen vätska så jag lossade slangen och lät den hänga löst men icke. Inte en droppe. Kan det hända något med huvudcylindern när man vart loss med slavcylindern?
Pl
7
Plass´n
M5 -92
740 -93
540 -93
Kan vara besvärligt att lufta kopplingscyl. Tips rengör en oljekanna noga fyll på bromsvätska sätt på lämplig slang och öppna avluftning på kopplingscylindern pumpa bromsvätskan bakvägen upp till bromsvätskebehållaren. Se till så det inte blir för mycket i bromsv.behållaren.

Provade göra som du sa. Det kommer inte upp något till behållaren. Det är stopp. Rinner åt alla håll o kanter runt avluftningsnippeln. Vet inte hur mycket tryck som behövs? Äger ingen oljekanna utan har en flaska med plastpip som jag toppfyllt med bromsvätska o satt en slang på. Fyller slavcylindern iaf, sen när ja testar lufta så fräser det till o så åker allt det ut. Så huvudcylindern verkar ju funka, men det minskar inget i behållaren?

Hade jag vetat detta när jag bytte låda hade jag låtit gamla slavcylindern sitta kvar =P tagit längre tid med luftning nu än det gjorde o byta låda.
Tycker jag gjort allt, bromsvätska fyllt till max, försökt lufta enligt handbok, låtit nippeln vara avskruvad o tagit loss cylindern så den hängt lös, provat trycka upp vätska genom luftningnippeln. Vad mer kan man nu göra?
Pl
7
Plass´n
M5 -92
740 -93
540 -93
Verkar ju som slavcylindern är tätt,har du kvar den som satt där tidigare så sätt dit den och prova igen. Då ska det fungera för det är ett gammalt beprövat sätt med trilskande slavcylindrar att göra som jag beskrivit.
Lycka till Mvh Ricky
Nuså, gick upp en dimension i flask storlek o pressade av satan. O vips så rann det bromsvätska högt o lågt. O kopplingen den tog finare än nånsin. Behövde inte ens lufta. Bara drog åt nippeln fort som attan o där får den sitta.
Tack för tipset.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
magnus. vad var ditt problem i huvudsak här?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.