|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Som ni kanske läst i min förra fråga så har jag precis köpt en Z3:a; all utrustning utom farthållare. Nu behöver man kanske inte farthållare i en "sportbil", men ändå om saknaden blir för stor: Är det någon som vet om det är lätt/"billigt" att sätta in en? Motorn är en 2.8:a (98:a). Har sökt i de andra forumen och där talas det om motorer som typ E36 eller liknande. Som ni förstår så vet jag inte mycket om BMW, så svaret kanske redan finns någonstans. Vad heter 2.8:an mer än just 2.8, och är alla dessa "förberedda" för farthållare? Tack på förhand! | |
|
Hej och välkommen som Z:a ägare. Ett tips är att söka i forumet innan du skickar ut en fråga. Du kommer att finna svar och tips på det mesta! Länk Mvh Janne Min Z3. Länk |
|
|
Hej och tack! Lovar att söka lite mer ordentlig nästa gång. Det konstiga var att jag sökte just på "Eftermontering av farthållare" som tråden i din länk , men jag fick inte upp den. (Har förmodligen gjort något fel i sökningen.) |
|
|
Sökfunktionen är utmärkt men oftast är det svårt att "pricka rätt", lättaste är att ex. enbart skriva "farthållare" och därefter sålla... Annars så vet jag inte riktigt vad du ska ha farthållaren till, det är nog den mest onödiga funktionen i min bil - har aldrig, och kommer aldrig att använda den... |
|
|
Man har väl blivit bortskämd med Google som till och med rättar ens stavfel. Tror väl inte heller att man kommer att använda farthållare in en sådan här bil, men det är väl som vanlig så att om det inte var möjligt att fixa så skulle man reta sig på det. (Gräset är alltid grönare....) |
|
|
Tvärt om ! Farthållare är nödvändig i en sådan här bil. Det är enda chansen att jag får behålla körkortet. Att ställa in en (nästan) laglig hastighet när jag skall köra långt. Annars går det bara fortare och fortare och . . . . . |
|
| Förstår din tanke, NallePuh - själv agerar min flickvän som farthållare varför jag inte behöver ställa in farthållaren i tid och otid... =) | |
|
Min flickvän somnar bara när jag kör (kvittar vad hastighetsmätaren pekar på...) så för mig skulle farthållare passa bra. Tycker det är sjukt svårt att köra långsammare än 130 km/h på motorväg, inte bra alls :/ /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Masten Har du inte fått dit en farthållare än ? :) Jag har kört en säsong nu och är väldigt nöjd med funktion när man kör långsträckor. Jag har fått ihop 900 mil sedan augisti 2007. Jag tror att bensinförbrukningen mår bra av farthållaren också. Anders /Anderz3 Zätan: Länk |
|
|
Anderz3: Nix, det har inte blivit av! Fast det lockar... :) /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Anderz3 Passar på att tacka dig för instruktionerna för montering av farthållare. Efter en del strul så funkar även min farthållare nu :) Jag tycker att det är en mycket bra utrustingsdetalj särskilt vid långkörning och på sträckor där det finns många fartkameror // Ballder |
|
|
Ballder Det var så lite, det är ju själva ide´n på ett forum , att byta erfarenheter med varandra. Jag tycker detta forum håller bra kvalite, både på kunskaper och bemötande. /Anderz3 Zätan: Länk |
|
|
Om jag förstått det rätt så är alltså behovet av farthållare direkt kopplat till egenskaperna hos ens flickvän. Angående bensinförbrukning så sägs det att farthållare ökar förbrukningen; det är bättre att hålla "jämn gas". Men om det är som ni säger, att det bara går fortare och fortare..., ja då gör nog farthållaren sitt. Kollade på färddatorn när jag var ute och körde i helgen, och jag är förvånad hur lite bilen drar; t.o.m. mindre än vad som anges i bruksanvisningen (även om det är svårt att jämföra). Även när jag buskörde ganska rejält så var förbrukningen måttlig. Stämmer detta med övriga 2.8:ors erfarenheter? |
|
|
Nån som har eftermonterat färddator? Erfarenheter? Jag har beställt m-speglar och lämnat på lack, nån som vet om väemen i dessa kommer att funka rakt av när man kopplar in dessa? H/Anders |
|
|
"Kollade på färddatorn när jag var ute och körde i helgen, och jag är förvånad hur lite bilen drar; t.o.m. mindre än vad som anges i bruksanvisningen (även om det är svårt att jämföra). Även när jag buskörde ganska rejält så var förbrukningen måttlig. Stämmer detta med övriga 2.8:ors erfarenheter?" Min erfarenhet är exakt detta, drar lätt under litern vid normal körning. Och gasar du på drar den runt litern, en sexcylindrig motor - det är riktigt bra! Min Z3. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.