|
|
|
|---|---|
|
Har börjar köra på bana lite med bilen villket är riktigt roligt men jag har lite problem med race när man ska snabbt iväg. Hälften av gångerna så bara slirar det när jag dumpar kopplingen. Har provat med olika varvtal. Bäst verkar 3000 rpm funka. Men titt som tätt så bara slirar den när den ska iväg. Är det kopplingen som är slut? Det märks inget när man har fäste och drar på allt vad som finns under huven, då är det riv i backen. Bara just när jag släpper upp kopplingen snabbt från stillastående. Eller kan det vara CDV'n som är boven i dramat? Det är väl den jag har mina misstankar mot mest. Tänkte bara om någon kunde lugna mig med att kopplingen är OK och jag bara behöver skruva bort den där förbannande strypventilen på kopplingen. Vad har ni även för rekomendationer över lufttryck i däcken när man kör på bana? Har 225/45 - 18 tum. | |
|
CDV bromsar kopplingens rörelse, så det kanske är den som jävlas. Men enklast är väl att kolla kopplingen, kör på högsta växel på tex landsväg och trampa fullt (med växel i kopplingen uppe). Sticker varvtalet iväg utan att bilen accar är det kopplingen. testa även andra växlar och hastigheter. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| slirar kopplingen som du beskriver bjerser är den väldigt dålig. gör som du beskriver, åker ca 70km/t på 4an sen trampar till snabbt på kopplingen så motorn kommer upp i lite varv sen släpper och känner så varvet snabbt lägger sej och det rycker till utan att mjukt gå ner. Ang CDV så finns det e46 utan också? tänkte ta bort den på min 323ci men där satt då ingen... | |
|
Det jag absolut hade gjort innan du funderar på att byta koppling är ju att helt enkelt ta bort CDV ventilen, det är ett snabbt jobb som gör kopplingen fan så mkt trevligare att jobba. Gäller det BAN-körning med gatbil o inte något annat ser jag ingen direkt anledning att fresta på kopplingen med några märkvärdigt snabba starter eller? Angående däckstryck är det väldigt svårt att generalisera ta med en tryckmätare o kör in i depån vid några tillfällen och släpp ut lite luft när du får upp tempen så att du iallafall inte får för högt tryck, mitt tips är att du köper ett par beg 17" och investerar i en uppsättning R-däck, det blir som natt och dag att ratta runt din bil Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Tack för era svar grabbar! Bjerser: Nej när jag ligger på hög växel och trampar fullt går allt som det ska. Inga problem. Inga problem på andra växlar heller. Endast vid snabba starter. pulk: Ja CDV'n kom väl någon gång i början av e46 och min är -02 så jag vet inte om det finns på min eller inte.. men jag får fixa en GDS hall och kolla framöver helt enkelkt. Det är ju inte så svårt. Johan Sjöström: Nej på just BAN-körningen är det inga problem med kopplingen. Men jag har i samma veva provat på 402 meter också några gånger och det är då jag har märkt detta, och även när man bara leker lite mot polarna. Ska prova att klämma på 17" R-däck som du skriver! Det verkar lovande. Tack tack! |
|
|
Har samma problem ibland med min koppling.... varvar upp, släpper kopplingen och varven går upp men man kommer knappt iväg och det luktar koppling som satan. har konstaterat att det inte är nått fel på själva kopplingen... ska testa ta bort CDV´n.... om det nu sitter nån där. =) |
|
|
Kan berätta att det sitter på en hel del av våra bimmers, enligt infon jag fick skulle jag inte ha någon men nog tusan satt den där och förstörde känslan i kopplingen. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
usch ja.. den där CDV'n är av ONDO! Det är satans verk. haha.. Jag har säkert en, men tyvärr har vi ingen GDS hall här i lilla staden jag bor i så det får bli ett projekt framöver. Man måste väl ta bort den stora plastkåpan som sitter under hela motorn för att komma åt strypventilen? Så en lyft är ju att föredra. Sen måste man väl även lufta kopplingen efteråt? Det har jag aldrig gjort innan.. men det får väl gå det också. Eller kan man lyckas ta bort den utan att luft kommer imellan när man drar ihop igen? Nä.. kanske inte.. |
|
|
Ja CDV förstår jag mig inte på. Inte för att jag tyckte det blev så stor skillnad när jag tog bort min, men jag vill ha så precis kontroll jag kan få. Om kopplingen slirar efter att man har släppt kopplingen så kan man nog inte klandra CDV dock. Den gör ju bara ingreppet en liten aning långsammare om man önskade att göra det tvärt. Typ någon tiondels sekund efter att man har släppt kopplingen så har ju CDV ingen inverkan längre, och man har fullt tryck på lamellen. Slirar det då så måste ju kopplingen vara slut. |
|
|
Jag läste med trådar om detta då jag med har en lätt slirande koppling ibland. Men de verkar inte som om att 328 har nån sådan, har läst flera trådar som visar vilka som har o inte men jag har aldrig sett till 328 till min stora besvikelse. Jag antar snarare att det har med att göra med för dåliga tryckplattor som vissa modeller under vissa år hade men som senare byttes mot kraftigare. Det finns ett gammalt servicemeddelande som aldrig gick ut till kund (TIS) men som däremot tillät kund att få det bytt gratis om denne själv påpekade problemet. Så har jag för mig att det stod, rätta mig om jag har fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.