AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.109

E34 automatlåda beter sig lite skumt...?

bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Hej alles.
Min 540iat -94 växlar 1an 2an när den är kall växlar till 3an först när jag kört ca 500-1000m eller varvat ovanligt mycket och "tvingat" den att växla.
Är den inte helt kall uppträder inte problemet alls.

Hade åxå problem med att displayen visade SP när man vred på tändningen, varvid den inte gick att starta. Har gjort olje och filter byte på lådan på märkesverkstad samt att de bytt en brytare.
Nu står det AP från start och går bra att starta.

Är det rimligt att växelproblemet hänger ihop med att farthållaren började bete sig skumt ungefär samtidigt?

Tacksam för alla tips.

Mvh Mikael
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det låter normalt. Lådans kallstartsprogam på mjukvaran till tidiga 5HP30 gör att den drar till nästan 3000 rpm innan 3an går i.

Kallstartsprogrammet avbryts ca 3 min efter motorns startats. Testa att låta motorn stå på tomgång i 3 min efter kallstart innan du kör iväg. Om den då växlar normalt vet du att det är kallstartsprogrammet.

molle

bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Tack, skall testa det.
Jag återkommer.

/Mikael
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
molle325, provade i morse att låta den gå 3min på tomgång och då växlar den normalt. Jag har inte lagt märke till det tidigare, styrs det via yttertemp eller?

MvhMikael
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Då vet du att det är kallstartsprogrammet och det är normalt. När det slås av är baserat på när följande tröskelvärden passeras:

3 min efter kallstart
hastighet (kommer inte ihåg exakt brythastighet var är 50-60 km/h)
motortemp 60 grader

Så fort ett av dessa tröskelvärden upphås avbryts programmet.

molle

bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Vore skönt om det inte är nåt vajsing, men jag är lite fundersam.
Innan bytet av växellägesbrytaren/givaren, så visade displayen ibland SP istället för AP och jag fick ibland vänta ganska länge innan det slog om till AP och det gick att starta.

Nu verkar det som att när jag slår på tändning så står det hastigt SP och slår om till AP, men stoppar jag i nyckeln och vrider direkt till startmotorläge hinner det inte alltid slå om till AP.
Utan man blir fast i SP läge en stund.

Någon som har en aning om vad jag kan börja felsöka?
Har drygt 12v på batteri med motor avstängd.

/Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.