|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt bromsar och lyckades med konststycket att få in luft i systemet (tryckte ut ena kolven lite för långt när jag motionerade oket) Och nu har jag luftat å luftat å luftat, men det är svampigt fortfarande. Krävs det nåt speciellt för att lufta en BMW? Jag har ESP på bilen om det har någon betydelse. Björn | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej bara att lufta som vanligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack, då är det bara hem och fortsätta... | |
| Jag har använt mig av en liten slang och backventil köpt på Biltema. Bara koppla på och öppna nippeln och gå in och sätta sig och pumpa. Se till så du inte tömmer vätskebehållaren för då får du börja om. | |
| Det var ju en bra idé, det är taget. | |
|
Nu kommer det ingen luft genom slangen vid avluftning, men bromsen är fortfarande svampigt. Kan luften ha åkt omkring i systemet på nåt sätt, så jag måste lufta hela systemet? Eller kan kolven eller packningar ha skadats när jag pressade in kolven? Den läcker inget vad jag kan se, nivån är densamma och den varnar inget... Hjälp! |
|
|
bromsen kan kännas svampig ett tag om man monterat nya bromsklossar på gammla skivor, de kan ta ett tag innan klossarna sätter sej. kör ett litet tag o se om de blir bättre. |
|
|
Eller så har du luftat utan att fylla på behållaren ,så den har blivit tom och sugit i sej mer luft igenom huvudsylindern. ser du inget lekage så läcker det säkert inte,men kolla noga de räcker med ett mini lekage fär att pedalen ska bli mjuk. |
|
|
Samma sak hände mig när ja bytte bromsklossar. HAde inte upp nån skruv eller slang så det kan inte ha kommit luft i systemet men bromsarna blev väldigt svampiga. Stod jag länge i ett rödljus med D-läge i släppte bromsarna efter en stund. Ringde BMW å frågade vad jag skall göra, dom sa: Bara å köra, det blir bra till slut. Så gjorde ja å efter ca 100 mil funkade bromsarna som dom skulle! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lika bra att lufta hela systemet, så har du ju bytt bromsvästaksn samtidigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, det blir en luftning av hela systemet som Hasso säger. Med nya skivor och klossar så kan det ju inte skada att byta bromsvätskan också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.