|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! jag har ett par frågor om hur Bluetooth:en funkar i BMW (jag har en 535dAT -05). Jag har en Nokiatelefon, en splirrans ny E51 med Bluetooth 2.0 och får inte den att fungera riktigt bra. Kontakten med bilen går av och på hela tiden, det är som att den parar ihop sig med bilen varannan minut. Den tar inte emot inkommande och går inte att ringa från. Frågan är varför? Sedan har jag en annan fundering. Kan jag para ihop två telefoner med bilen? Jag har en privatmobil och en jobbmobil, båda med Bluetooth. Någon som har provat detta och kan säga om det funkar eller inte? Mvh Johan |
|
Nu har jag visserligen en E39, men i instruktionsboken till blåtanden så står det att man kan ha upp till fyra telefoner ihopparade med bilen. Om man parar ihop en till kommer den man la in först att försvinna från listan. Det jag funderat lite på är vad som händer om man har flera telefoner på samtidigt i bilen, vilket kanske kunde vara aktuellt för dig. Borde ju funka som hands-free, men vilken telefonbok kommer upp i färddatorn tro? Måste passa på att fråga om man fixat en sökfunktion till telefonboken i de nyare vagnarna? I E39 får man bläddra fram åtta nummer åt gången, tar sin tid när man har några hundra nummer i luren.... Jag har aldrig haft några problem att ansluta, men ljudkvaliteten är inte den bästa; jämfört med en gammal hederlig HF med kablar. Har dock läst en del på en amerikansk sida att det tidiga blåtandsmodulerna inte var så bra, och en sådan har jag..... Är tyvärr rätt dyrt med en ny. Här kan man läsa en del om blåtand till BMW: Länk Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Jag har använt Ericson till min Bluetooth de först tre åren med utmärkt reultat och alla funktioner tillgängliga. Bytte till Nokia för några månader sedan och sedan är telefonboken borta i bilen. Vid långresor använder jag då Ericsonen men vitsen med Bluetooth försvinner lite om man ska byta telefon. Har sökt på Nokias hemsida och via deras forum fått tips om att ladda ner programsnuttar, men det har inte hjälpt. Förutom telefonboken fungerar Nokian bra även om det tar längre tid innan telefonen kopplas i jämfört med Ericson. Du kan använda flera telefoner. Vi har fyra specade till vår bil. Om det endast är en telefon i bilen så kopplas den upp. Vid flera telefoner i bilen samtidigt väljer du prioritetsordningen via iDriven. Problemet med Nokia och Bluetooth är inte unikt för BMW. Flera kollegor har problem med kombinationen Nokia och Saab också. Tyvärr har vi ara några Nokiamodeller som "standardtelefoner" på mitt arbete annrs skulle jag byta till Ericson igen. |
|
|
Kanske skulle skrivit att jag har en Ericsson K750i. Har precis köpt en G900 som jag sitter och ställer in, ska para ihop den med bilen i morron. Men det jag egentligen svarade på var att det går att ha fyra telefoner, och då tänkte jag att märket inte spelade nån roll. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Tackar, tackar. Igår fick jag äntligen tillbaks min privata Ericsson, så nu ska jag ut och prova. Är det svårt att välja prioritetsordning, jag tänkte både vid ingående och utgående samtal? Synd att Nokia inte funkar lika bra. Det blir tyvärr så att man inte använder den då. Det största problemet är att jag egentligen har tre telefoner, jag har även en Blackberry för att få upp mail på resande fot. Den funkar perfekt att synka med, inte ett problem där inte! Jag ska prova nu, tackar för tipsen! Mvh Johan |
|
Johan => Skaffa en SonyEricsson P1i, den fungerar klockrent med BMW´s BT system, dessutom kan du få BlackBerrys mailprogram i den :) Mvh/ Niclas |
|
|
Jag parade ihop min Ericsson G900 med bilen idag och efter att ha pratat en del upplever jag att jag fick betydligt bättre ljud än med K750i, men den gamla telefonen hade dåligt ljud även när man använde den vanligt. Synd bara att det inte kommer adaptrar till nya telefoner, hade varit bra att få takantenn och laddning inkopplat. Det var bättre förr när det fanns riktiga hållare till telefonerna med allt kabelanslutet. Körde med Nokia 6210 och 6310i då och det funkade alltid kanon! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Nej Erik, allt var inte bättre förr! Du kan fortfarande få telefonen ansluten med hållare samt strömförsörjning tillsammans med en yttre antenn. det som gör BT anslutningen så överlägsen är ju kombinationen med iDrive, det höjer trafiksäkerheten en nivå tycker iaf. jag. Mvh/ Niclas |
|
|
Nu har ju inte jag så modern vagn så jag har iDrive, men svarsknapp i ratten är bra. Tanken med att ha allt i färddatorn är också bra. Den stora missen är bara att man inte la in en sökfunktion för adressboken, som det funkar nu är inget vidare. Då (förr tiden ;-)) när jag hade Nokian i en bil satt luren ungefär där sökknappen på färddatorn sitter nu, riktigt bra ergonomi för att snabbt hitta i adressboken. Nackdelen var ju att jag även behövde sträcka handen dit för att svara, fast man kunde ju aktiverat autosvar. Nackdelen idag är att luren får ligga lös med en cig.kabel och ingen antennanslutning, när man inte har råd att ha lika ny bil som telefon. Mer nya snap-in adaptrar skulle lösa problemet. Problemet med det är väl att efterfrågan är för liten, man möter ju dagligen folk som håller i en telefon när de kör bil (känns lätt igen på att deras blinkers inte fungerar). En lag på HF kanske skulle ge oss bättre grejer! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.