|
|
|
|---|---|
|
Jag ska titta på en 528 -83 imorgon. Jag har haft en 520 förut så jag vet lite om bilarna. Men tänkte kolla om ni experter har några snabba tips på saker att kolla upp :) | |
|
Ja du de är de vanliga. Kolla noga efter rost, lyssna ordentligt på motorn efter knack och tickande, kör en sväng o lyssna efter klonk och annat och känn även efter vibbrationer vid inbromsning osv. Beemer 4 Life! |
|
|
En bil som "varit med" i 25år kräver ju sin man att kontrollera upp..Rosten är ju det värsta att börja dj*vlas med och det som idag tar knäcken på många...både bil o ägare ;) Mvh Janne. |
|
|
Jag tog bilen. Det finns lite små rost i skärmar och dörrar. men inte synligt. den har bara gått 16000 så den är riktigt fräsh i drivlinan. Vet inte om jag ska ha den som "finbil" eller bruksbil bara, Det var ju tänkt att jag skulle ha den som bruksbil i vinter. Kanske kan funka om man fixar rosten som finns och lägger på en riktig underredsbehandling + vax på lacken. |
|
|
Grattis till en skön vagn! Verkar ju vara riktigt fin och välskött på din beskrivning iaf. Lågmilad 528i E28...Nice :) Mvh Janne. |
|
|
tack tack :) Var ute på en söndagstur idag. Riktigt fint. Men kylarfläkten snurrar för mycket, den låter som en gammal volvo 740. Nåt fel på slirkopplingen eller? Det sitter TRX däck på original alufälgar i mycket bra skick. Är inte dom däcken värda rätt mycket? |
|
|
Tja..låter den som en äldre Volvo så är det nog troligt att slirkopplingen pajat(skurit?),byt till en ny(junkskräpkopplingar på skroten ska du undvika,säkert mer eller mindre fel på dessa iaf). Kostar ca tusenlappen lite beroende på var du handlar såklart..BMW brukar vara dyrast på dessa hur som helst,men kolla först. TRX fälgarna+däcken är INTE värda mycket...trots att själva konceptet var bra så är idag däcken svindyra pga nedlagt koncept(OM du får tag på några öht).. Jag hade 220/55 vr 390 däck på en av mina fd 528:or...grymt slitstarka och bra grepp(iaf Michelinarna)... Avon Turbospeed TRX hade jag också en sväng men det var inte alls lika bra i varken grepp eller slitstyrka som Michelin TRX:en. Mvh Janne. |
|
|
OBS!...vänstergängad är slirkopplingen! Ta en blocknyckel som passar o ge den en jä*el med hammaren sedan...då brukar muttern släppa.. Mvh Janne. |
|
|
ja men om nya trx däck är dyra så finns det väl nån som betalar bra för bättre begagnade trx däck? fanns ju till tex m635. fälgarna förstår jag att dom inte är värda mycket. får ta och byta slirkopplingen sen då. |
|
|
Tja...kanske finns några som har TRX däckbehov ännu idag...men INTE många. Mina fälgar t.ex såldes för flera år sedan för en spottstyver(inkl hyfsade däck). Men visst,prova sälja dessa däck...kanske finns några som är sugna.Finns kanske några entusiaster som vill sko sina TRX fälgar igen ;) Frågor>>>Hur gamla är däcken. Hur mycket mönster finns det kvar? Vilken dimension pratar vi om?390?,415?...däcksbredd? Vilket märke>>>Michelin,Avon,reggat? Mvh Janne. |
|
|
Vad gäller viskokopplingen så så kolla så att ingen låst den p.g.a. för mycket slir. Jag handlade en 518iS -87 som vinterbil för några år sedan och då hade man spärrat/låst viskokopplingen med ett plåtbleck, antagligen för att den slirade för mycket, en ful-lagning alltså. Och den lät verkligen som en gammal Volvo då. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.