|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tror säkert att du kan få samma pengar som du köpte den för 2015. Allt extra man har lagt på den kan man nog titta efter i stjärnorna! Jag slog precis samman alla min kvitton i bilpärmen och hamnade på en rund o fin summa a 150 000:- i detta är inte inkluderat däck. Nu har jag dock ägt bilen en smula längre än dig, ganska exakt 8 år nu i November! Har inte blivit mer än 4500 mil på dom åren då jag bara kör när solen skiner och lite div banträffar, tog license i våras. Eftersom mitt inköp av bilen var dyrare då den bara var 4 år gammal när jag köpte den så dröjer det nog ett par år till innan jag kan hämta hem mina pengar. Håller med om att bilen ska köras så mycket som möjligt men precis som AW så hinns det inte med, renovering av hus, hög arbetsbelastning, barn o massa annat. Köpte ju ett tok renoveringsobjekt till hus så all tid har ju gått åt där istället och mitt i allt så blev man pappa, smidig tajming =) Körde 50 mil förra året och detta året har det säkert blivit upp emot 100 mil. Min son älskar att åka M3 så jag har verkligen försökt att köra så mycket jag kan! Men upplevelsen är så mycket bättre när man väl kör vid dom få tillfällena, det är den enda fördelen jag kan komma på när man kör så pass lite. Hinner jag bara så ska det bli en liten runda till Ringen innan jag ställer av men vi får väl se.... Jag precis som Pg_ice har köpt bilen för att köra den så mycket som möjligt och inte för att spara pengar. Det är lite själavård när man är ute o kör ju! In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Ne hade man vart ute efter att spara pengar är nog E36an otroligt fel bil! Som Björn skrev så är de ju själavård när man kör. De räcker gott och väl som argument för ett köp! |
|
|
Det är ca 2 månader sen som jag fick vattenplaning med mig M3 -94 och kanade av vägen, Bilen blev inlöst av försäkrings bolaget. Har kännt hela tiden att man saknar bilen, en M3 är något speciellt! Kan bara instämma med att det är själavård när man kör. Så till våren börjar letandet igen efter en fin E36:a som i dags läget verkar vara svårt att hitta? |
|
| Svårt att sia om värdet 2015 sen om vi ligger på en inflation på 3-4% om året så är inte pengarvärdet så mycket då.Då ligger väl en ny M3a på över en mille sen har den väl 650hk med om utvecklingen fortsätter i den här takten. | |
|
då har vi samma synsätt pg. Just nu har jag ingen M-bil på garageuppfarten och det besvärar mig mycket. Saknar en bil som som bara vill ta dig med på en sväng //Stefan |
|
pg_ice |
låter bra det StefanL samma gäller här,har heller ingen M bil just nu den har varit inlämnad sen kl 7 i morse och det besvärar mig jäkligt mycket ;) det är som man lämnar bort tjejen till nån man inte litar på haha sitter bara och väntar på att dom ska ringa och säga att den är klar. |
|
Jag tror inte vi kommer att se samma utveckling för M3e36 som för M3e30. e36:an är byggd i för många ex för det och sen har den inte riktigt samma fantastiska historia på racerbanan som e30:n Men jag tror absolut att fina originalare med bra historik har nått botten och sakta men säkert kan öka i värde. Men detta förutsätter god omvårdnad och att man inte lägger alltför många mil om året med den. Jag skulle inte köpa en M3e36 som investering men riktigt mycket bil för pengarna är det. |
|
pg_ice |
AW jag har nåt åt dig här ;) Länk |
|
BjörnB: Det har tillverkats ca 18000 M3 E30. Ganska många tycker jag. Anledningen till den svenska hysterin är helt enkelt att det sålts för lite bilar just i Sverige jämfört med M3 E36. Folk kan inte eller vill inte åka ner till europa och hämta en själva, de betalar hellre överpriser i Sverige för att slippa krångel. Det är min teori. Gällande racing så var väl FIA och BMW inte överens om M3 E36. Hade den passat in i fler klasser så hade den nog haft lika mycket framgång som M3 E30. seas: Det här ämnet har varit uppe på tapeten tidigare. Det finns gott om fina bilar MEN man får också vara beredd att betala för sig. Den generella uppfattningen idag verkar vara att vi som äger en fin M3 E36 ska sälja sin bil till underpris, vilket jag inte förstår om det nu är så svårt att hitta fina ex. Mvh Markuz |
|
|
M3 E30 är inte bara dyra i sverige, det är samma priser i hela europa och resten av världen med för den delen. Det som gör den unik mot t.ex. M3 E36 och många andra sportbilar är att den har en stark egen identitet och att allt känns oförvanskat och rent på något sätt när man kör den. Man är mer ett med bilen. Körglädje handlar inte om ett visst antal hk eller den och den extrautrustningen utan hur involverad man känner sig när man kör bilen tycker jag. Det är sånt som folk kan tänka sig att betala extra för, sen spelar racinghistorian och utseendet också en viss roll för värdet. Det är rätt unik på många sätt till skillnad från M3 E36. Jag tror att M3 E36 kommer att få ungefär samma värdeutveckling som M5 E34 3,8. Fina bilar får man betala runt 100k för men merparten går för 50-70k. GT:n kommer säkert att ligga i det övre skiktet men egentligen så är den ju en ett sämre köp en 3,2:a eftersom den senare är mer förfinad och snabbare. GT har lite kul extrautrustning och en klassisk racingfärg typ. |
|
|
Jovisst, gillar bilen själv också. Den har karaktär helt enkelt, men att påstå att du inte får en finare bil ute i europa än i Sverige för samma pengar är helt fel. Och att bilen är oförvanskad och ren som du utrycker det stämmer inte heller. Har du kört en M3 E36? Du är lika "med" i den bilen. Lät en M3 E30 ägare och mycket god vän testa min bil och han sa själv att det var som natt och dag. Hans ex är dock välskött och har "bara" gått 12K mil. Extrautrustningen ger jag mig inte in på, det får man liksom på köpet. Svårt att tala om för en biltillverkare att inte konkurera med sina modeller. Dina kunskaper och spekulationer kring M3 E36 orkar jag heller inte gå in på men jag föreslår att du läser på lite grann. "GT har lite kul extrautrustning och en klassisk racingfärg typ", det är det dummaste jag hört på länge. Mvh Markuz |
|
|
Här finns en snygg e36 M3 som jag skulle kunna tänka mig i garaget: Länk |
|
|
Instämmer med BjörnB och Trnce. Den blir aldrig en sparbössa, M3 e46 csl möjligen.. Men m3 e36 kan ändå ha ett högt värde för ägaren, vare sig man gör en pg_ice eller AW. De blir knappast billigare att äga en annan motsvarande bil.. |
|
|
Markuz: Jag har haft M3 E36 som bruksbil i ett par år så lite erfarenhet av modellen har jag ;). Frågan är väl om du verkligen har kört en M3 E30? Nej skämt och sido, denna tråden handlar ju om värdeutveckling. Det enda jag kan säga är att nästan varje gång man plockar ut M3 E30:n så är det någon som ställer frågor om bilen när man tankar t.ex. eller gör tummen upp när man kör. När jag körde M3 E36 så brydde sig ingen i princip förutom någon volvo som ville testa lyckan på motorvägen. Detta var ändå ett par år sedan när modellen fortfarande var hyffsat aktuell. Det är helt klart skillnad i attraktionskraft mellan modellerna. När det gäller det rent körmässiga så har båda sin charm helt klart men jag framhåller att M3 E30 är mycket mer följsam och kommunikativ. EVO gjorde ju ett intressant test med alla M-bilar för inte länge så sedan du kan läse det här Länk. Alla har sin åsikt, jag hade gärna haft en M3 E36 som banträffsbil, lite lättad och med rätt moddar så är den ruskigt snabb och kul. |
|
|
Starre: Sjukt fin den där! Kul att se att de finns dem som går igenom allt!! |
|
pg_ice |
Starre: tackar för länken! det där räckte för att få upp inspirationen. :) grym rekond av M3an! till våren ska bilen se ut som ny utvändigt(till att börja med) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.