AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.654

Den ekonomiska framtiden för M3 E36?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Dom är inte dyra i inköp längre. Faktum är att man kan få en på 90-talet ansedd prestandabomb i segmentet för fickpengar i dagens läge, men vad tror ni en FIN E36à kostar om en 5-10 år?
Att föreställa sig priser på bilar i framtiden är lika osäkert som att spela poker, men de är ändå alltid intressant att höra varandras åsikter. Jag försöker vårda min egen bil och behålla den i de goda skick jag vill se en M3à i. Kan utan att skryta påstå att av de jag sett IRL tillhör min topp 5. Jag har inga planer på att sälja förrän om många år eftersom jag anser mig inte kunna få en roligare bil för samma pengar, men nån gång lär de ju hända att man motvilligt gör sig av med de gamla för att söka lyckan i nåt nyare. En M3 E46 lär jag aldrig äga, de är en fin och sjukt kul bil garanterat, men att de skulle va prisskillnaden bättre i ren körglädje och prestanda accepterar jag inte. Inte i dagsläget.. Komforten lär va avservärt bättre men då jag inte värderar de mer än att mina byxfickor är hela kan de kvitta. Däremot vore en E92 skoj. Inte för att den har 420 hk utan för att de helt enkelt är en sjukt snygg bil och att den vad jag själv förutspår bör ligga ganska rätt i pris för min ekonomi då jag kan tänka mig avyttra den nuvarande. Men vem vet.. när min ska säljas kanske dagens mode är svävare och bensin är ett bortglömt kapitel i mänsklighetens historia:)

Hursomhelst vad tror ni märkesbröder om en ovanligt fin E36as värde runt 2015? Efter eget beräknande kommer min då ha gått ca 15-16 000mil. Motorn ca 4000.. (helrenoverad bottendel orörd topp mm då de enligt utsago va som nytt) Har haft min i 3 år och kört 1100 mil... så därav min beräkning

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Svårt och säga vad den kommer att vara värd men se prisutvecklingen på M3 E30, fina ex är sjukligt dyra. Tror inte E36:an kommer att öka i värde lika snabbt/mycket som E30:n men för fina ex för man nog betydligt mer än idag, vid den tiden kommer det väl knappt finnas några ex i original skick.

M3 E30Länk
Haha...Jag förstår att du sitter i samma sits som jag...Din "galenskap" att "återställa" bilen har gått för långt, det finns ingen återvändo...O du har förmodligen insett att du (precis som jag) inte kommer få tillbaka bråkdelen av det du "investerat"...Gällande värdet så är det mycket svårt att uttala sig då din bil kommer tilltala en rätt snäv köpgrupp: de med extremt höga krav som är villig att betala extra...Min gissning är att du kommer kanske kunna få lika mycket för bilen som du köpte den för, räknat i absoluta kronor utan påslag för inflation osv...Det är iaf vad jag räknar kunna få för min bil i allra bästa fall om den nu skulle säljas inom de närmsta åren, vilket är föga troligt..
Haha...Jag förstår att du sitter i samma sits som jag...Din "galenskap" att "återställa" bilen har gått för långt, det finns ingen återvändo...O du har förmodligen insett att du (precis som jag) inte kommer få tillbaka bråkdelen av det du "investerat"...Gällande värdet så är det mycket svårt att uttala sig då din bil kommer tilltala en rätt snäv köpgrupp: de med extremt höga krav som är villig att betala extra...Min gissning är att du kommer kanske kunna få lika mycket för bilen som du köpte den för, räknat i absoluta kronor utan påslag för inflation osv...Det är iaf vad jag räknar kunna få för min bil i allra bästa fall om den nu skulle säljas inom de närmsta åren, vilket är föga troligt..
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Snabba svar:) Jo de ligger lite de ni säger, man vill ju alltid få tillbaka så mkt som möjligt men samtidigt är jag helt medveten om att de pengar jag lagt kan jag aldrig drömma om att få tillbaka. Jag gillar egentligen inte ekonomiska utsagor om priser och vad man lagt ut men med motorn inräknad är de en lagom bit över 200 000 utöver inköp av bilen. finns INGEN som ger runt 350 papp för en 3,2a:) Såvida ingen arabisk oljeshejk tycker synd om mig för att jag bor i Hyltebruk som knappt finns utsatt på kartan och köper bilen i enbart välgörenhet:P

Nu ska de ju påpekas att min bil inte är i originalskick heller... Inte svåråterställd men ändå modifierad

Wingard: Då e du värre än mig:-). Själv har jag reservdelsfakturor från BMW på ca 60-70, o då har jag bara handlat när de har 20% rabatt:-), sedan tillkommer ett antal tusenlappar för lackeringen samt några verkstadsfakturor (försöker göra det mesta själv, men bara sånt som jag vet att man kan göra hemma i garaget, större jobb som montering av chassie mm lämnar jag iväg...). Fälgar/däck var inte heller gratis....Skulle gissa att jag lagt ca 120" på bilen hittills, exklusiv inköp. Fast i mitt fall har inget rasat som för dig utan jag har bara ägnat mig åt att "återställa". Min bil är för övrigt även den stylad, fast man måste nog vara M5-fantast för att se stylingen (förutom vita blinkers o fälgar)...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
HEhe Dawwe, de kan ju helt enkelt va så att din bil inte behövt samma ekonomiska insats för att uppnå samma resultat. :)

pg_ice
mycket snack här
det brukar botas med att man tar ut M3an och kör ;)
mer nöje mindre funderingar.

jag har kört mer på 1år än vad du har kört på 3 år för att ta ett ex.
så frågan är vad fan du håller på med ?
kör du bara till konsum och tillbaka AW hehe?

jag planerar heller inte att sälja bilen då jag anser som du att en roligare bil hittar man inte i den prisklassen.

skillnaden mellan dig och mig är att jag aldrig funderar på vad jag kan få ut för bilen om jag sålde den.
skulle jag mot förmodan sälja den så blir det till ett extremt överpris.
då är man säker på att man får behålla den ;)

brum brum
ut och gasa bara! och skit i vad du får om 10 år
Omöjligt att säga eftersom ingen vet hur följande utvecklas:

- Vägskatt för bilar som är väldigt långt ifrån "miljöbilar".
- Bensinpris.
- Försäkring.

Om allt ovan stiger med 100% till 2015 (fullt möjligt) så kommer skogsvägarna vara fulla av M3 E36 med bortfilade chassinummer.

Om allt ovan följer KPI så skulle jag gissa på att en lågmilad M3 GT i originalskick med verifierbar historik kommer att vara värd en hel del, kanske inte på samma nivå som en E30 Evolution, men betydligt mer än övriga E36 M3. En M3 som är "stylad" (läs: förstörd) kommer att kosta kaffepengar.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Mm det är ju alltid intressant att spekulera. Det handlar till stor del om hur många köpare som finns för dessa bilar och vilka pengar de är beredda att betala.
Vad jag menar är att E30 redan är en generationsbil, dvs det finns inte många under 25-30 som skulle betala de summor som prislappen på fina bilar har idag, samma sits tror jag E36 kommer att ha om 10-15 år när priserna på fina bilar har gått upp betydligt. Då finns det säkert andra bilar för överkomliga pengar som är mer intressanta. Man kan ju se det som en bilparkssanering när bilar reas ut. M-bilar som idag säljs för fickpengar kommer inte enligt min mening att finnas kvar om några år vilket ökar värdet på de som finns kvar.

Jag märkte tydligt att min M3 hade blivit generationsbil när jag sålde den, alla som var intressenter inklusive köparen var som jag runt 40 och uppåt.
Europameistern såldes för övrigt till Norge vilket var skönt då jag slipper se någon annan i min bil på hemaplan.

Det finns alltid köpare till fina bilar men de är inte så många som man skulle kunna tro.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
PG: Att köra bara för körandets skull lockar mig inte. Jag ligger inte och sprätter nere på byn var dag utan kör en rolig landsväg nån gång på helgen om de är trevligt väder..

Jag har den heller inte inlåst i garaget för att jag tror den ska öka i värde, frågan är mer om den kommer sjunka kraftigt eller stå kvar på runt samma i som dagsläget.

pg_ice
"PG: Att köra bara för körandets skull lockar mig inte"

varför köper du en M3a?

jag gillar att köra och kan bara ta bilen och sticka ut och åka för att uppleva körkänslan och ljudet.
jag njuter varje sekund jag kör men det är jag det.
större motornörd får man leta efter ;)

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"varför köper du en M3a?" För att man kan och vill! :-)

M3 E30Länk
pg_ice
jag trodde man köpte en M3a för at köra med?
AW köp en leksaksbil nästa gång så kan du putsa på den haha

skämtar bara ;)
Fina bilar behåller sitt värde eller höjer det, så räkna med minst lika mycket som idag.

Sen ska man komma i håg att marknaden är internationell så export av bilen är FULLT möjlig.

Stephan
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Ibland så räcker det med att bara äga. Vetskapen om att det står en bil i garaget räcker. =)

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Bilar är enligt min åsikt till för att köras.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
PG: Självklart kör jag för nöjes skull och mer än gärna ofta, men jag menar att jag drar inte bara ut bilen och kör bara för att plocka mil. Hade jag enbart vart intresserad av puts osv kunde jag lika gärna haft en 320 eller liknande...
Bankörning är min stora passion även om jag inte är nåt proffs i ämnet så är de förbannat skoj och tanken är att M3àn ska få piskas en hel del framöver så fort licensen är tagen...

Bilen ställdes in tidigt i år av bla att kasst väder, mkt ekonomiska utgifter till huset osv så man får prioritera helt enkelt. Är man en vanlig arbetare och inte har ett bankkonto som klarar allt på samma gång känns de bättre att låta bilen stå istället för att köra och inte ha råd med de den förtjänar.

pg_ice
plocka mil alltså
där är en grej till jag inte bryr mig om
åker jag ut så sitter jag inte och kollar på mätaren och tänker..OJ nu vart det en mil till och nu sjönk den mer i värde!!
ett tips: tejpa för mätaren så du inte ser hur långt du kör ;)

du har väl lite mer utgifter på din M3a än vad jag har

jag ger 700kr/mån för min i försäkring
jag har för mig att du skrev nånstans 2000kr/mån
då kan man ju förstå om du prioriterar annat.

tråkigt att man har en bil som man inte har råd att köra så mycket man vill
nästa vecka då jäklar blir det åka av när man har fått ny koppling!
då kommer den sjunka i värde ännu mer!...bah ;)
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ja jag betalar ca 2000 / månad. De är inte själva grejen att plocka mil jag oroar mig över som du verkar ha fastnat vid utan att jag kör inte om jag inte känner jag kan njuta av de... Visserligen njuter man väl alltid mer eller mindre i en M3 men då annat viktigt är på tapeten och man inte riktigt kan koppla bort de kan bilen lika gärna stå. Jag har redan 2 bilar jag använder dagligen (740GL & 855 t5-r) så att köra M3 för nytta är helt otänkbart. Den är enbart ett njutningsmedel som tas ut vid speciella tillfällen. Skulle jag köra den var dag hade den snart blivit ett vardagligt ting som inte värdesätts på alls samma sätt. Vill folk köra sina bilar i ur och skur så är de helt ok, men de finns dom som prioriterar annorlunda. För mig ger mekandet och förfinandet lika mkt njutning som körandet. Att åstakomma nåt i garaget och sedan ut och känna skillnaden är för mig de roliga. De kommer alltid finnas saker att förbättra och de är väl de som är grejen.. Att alltid känna att bilen troligtvis är lite finare eller bättre än sist jag körde den. Ett genomarbetat bygge där inget prioriterats bort imponerar på mig, förhoppningen är väl att bli nöjd med vad man själv åstakommit nån gång.. Nästa ägare av min bil ska verkligen känna att den köpt nåt utöver de vanliga helt enkelt.. även om allt långtifrån syns på ytan! Om den nu kommer säljas nån gång vill säga...

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
För att fortsätta lite på mitt förra inlägg kan jag ju även förklara till varför de blivit sååå lite mil under dessa 3 år.. år 2005 vid köpet - körde hem, ställde av bilen typ direkt. på våren 100 mil senare kraschade motorn... efter långt om länge va den som ny igen och en inkörningsperiod genomerbetades inkl en bankörning på hemmabanan Anderstorp. (05-06,5:) )

Körde och njöt som fasen ett tag.

07- Åkte till Gotland för att piska bana vilket jag gjorde men tyvärr inkluderade resan en vandalisering vilket tog bra med tid innan enbart lacken blev klar. Efter det gav jag mig fan på att förfina hela bilen genom en relativt grundlig och en uppfräschning av de mesta vilket tog tid och absolut är långt ifrån klart idag...

Jag önskar mig kunna njuta många mil bakom ratten på min M3 men hittills har jag drabbats av missöden som jag inte önskar någon!

År -08: Kört en hel del men då huset behövde upprustning av bla nya fönster och diverse annat inkl en omklädning av ytterpanel fick de prioriteras.. Jag är heller inte ensam i hushållet utan har både en fantastisk flickvän, 3-katter och en hund som behöver sitt också.. De dåliga vädret gav heller inget extrasug efter att ha bilen påställd.

Jag är 25 år som sagt och försäkringen är inte direkt förmånlig.. Med allt utöver bilen inräknat har de med andra ord kännts som den platsar bäst i garaget och jag ändå har pengar över till dedär lilla extra istället för att köra och inte ha pengar att vårda den. -09 hoppas jag på ett 1000 mila-år med bankörningar och njutningsfulla tider, men vem vet.. De finns alltid de som tycker annorlunda... Spec en Volvo-turbo-frälst flickvän:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.