|
|
|
|---|---|
|
har en 330 2001 där det är pixelfel i displayen på mätaren. tänkte höra om det är någon som provat byta mätare mot en annan årsmodels mätare. har nämligen en mätare från en 320 00:A liggandes enda skillnaden va ja vet är att 330 är automat och 320 manuell .. | |
| Det går inte att koda om begagnade instrument, och det behövs för att kilometerräknaren ska fungera. Och om man håller på testar med andra instrument så sätts en manipulationsflagga i systemet som syns om man gör en mätarkoll senare. | |
|
ok den mätare jag har har gått 500 mindre vilket inte är så mycket men hittade en på bildelsbasen med samma mil typ 100 mer bara. vad är det för flagga nått som syns på instrumentet eller bara om man gör en koll på LCM? vad menar du med koda om? ställa till rätt km eller? |
|
| Vad jag förstått så måste det nya instrumentet kodas/programmeras med rätt chassinummer bl.a. så att den "passar" till LCM'en i din bil. Jag diskuterade just ett sånt här byte med min kompis på BMW Solna som kollade runt med teknikerna där. Vet inte om "flaggan" syns på instrumentet eller bara när bilen kopplas upp mot dator. Har "hört" att instrumenten ska fungera efter bara byte uten kodning men jag ville inte riskera manipulationsflaggor om bilen ska säljas nån gång i framtiden... | |
|
ok där ser man. så länge de inte syns på instrumentet e de lugnt för mej. man kan ju alltid spara det gamla som bevis vid försäljning. nån som vet om det är någon jobbig flagga eller liknande som syns. vore lite jobbigt att stå ut med det. |
|
|
Det brukar lysa en liten prick på displayen intill km-räknaren om man byter utan att mätaren proggas/synkas in mot LKM. Så det syns, kan inte svara för din modell, men troligen samma som för t.ex E39. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.