AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.728

540 e34 varvar ej över 4000

RickardE
540 e34. har gått ca 14000mil plötsligt vill den inte gå på full gas och varvar inte över 4000rpm. går dessutom ojämt, ryckigt och saknar kraft. vad kan detta bero på??
katalysator/erna kan vara täppta, du kan lyfta bilen och banka med knytnäve eller gummihammare och lyssna efter skrammel.

De kan vara mycket men börja med att banka lite.
Troligtvis bränslepumpen, kolla den.

Stephan
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jag skulle kolla om inte bilen går på nödprogram pga tex. automatlådan. Då ska den inte varva mer än ca 4000. Du har inte fårr något meddelande i displayen?

Danjel
Min bil:
Länk
Th
24
TheXtrance
540iA -94
E30 318iS -91
E30 325 "M3-replika" -89
1.Koppla ur luftmassemätaren o se vad som händer?

2.Bränsletryck?

3. Defekt/sprucken insugsslang?

4. Ta av batteriet för att nollställa ev felkoder?
RickardE
En av kattarna skramlar när man knackar på den, Den andra verkar dock solid.
Motorn vill helt enkelt inte varva upp och går faktiskt sämre och sämre. Den är knappt körbar och varvar nu inte ens över 3000.

Jag tror på härdsmälta i en eller båda kattarna.
jag hadde så på min e39a när ena katten var paj, köpte sportkattar sen gick den som en klocka igen.
Plocka ner dom och titta, så ser du om dom är igenkorkade.

Är dom de kan du rensa ur lösa kakor,så är bilen körbar tills du köper nya
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror starkt på kattarna eller dämparna, en liten anekdot:

Min svägerska kom hem till oss i Husby och skulle fika med oss, efter en liten stund så frågade hon om jag inte kunde ta en tur med hennes bil som började bli slö och ville inte varva så bra längre?

Visst, ut på E4:an norrut och jag märkte nästan inget i början men mellan Rotebro och Upplands Väsby så är det lite backigt och när jag gasade på lite så dog motorn nästan! Shit vad är detta? tänkte jag och åkte in i mittenfilen.

Testade att växla ner men den gick ÄNNU segare?? Upp på femman igen och försökte öka farten lite, det gick ok med ytterst liten ökning av gasen men detta var ju inte bra...

Tänkte först vända vid Väsbyavfarten men bilen gick bra om man inte gasade för mycket så jag fortsatte mot Märsta. Vid Stora Väsby (Shell + McDonald) så blev det en liten lucka i vänsterfilen och försökte öka farten, provade med fullgas och PANG! Jordens smäll, tittar i backspegeln och ser jordens rökmoln och det mesta innanmätet från slutdämparen virvla runt, och motorn funkar perfekt igen... ;)

Svänger av vid Arlandastad och kollar avgasröret, och det hänger kvar lite stålull, vänder och åker tillbaks hem till en nöjd "syrra"!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan tillägga att det var en gammal Nissan Sunny GTi -90... ;)
ja fast bmw går väll in på nödprogrammet och går som ett lass ski.....
innan det blir en dyngsmäll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.