AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

E21 323i: Hur koppla in hasighetsmätarwire efter byte till E30-växellåda?

be
29
bemer ix

323i-79 ombygnation pågår.
Hej på er alla..Nu har jag dragit igång mitt projekt igen men de går ju som vanligt inte smärt fritt..
Har en e21 323-79 som jag tänkte jag skulle byta motor i.
Fick tag på en krockad e30 325:a väldigt billigt.
Så jag plockade ur motorerna ur bägge bilarna. Efter lite putsning av den "nya" motorn så skulle de ju "bara" va att sätta i den..haha..de va de ju inta. Efter några timmar av svärande och ryckande så märker jag att de är ju för f...n inte samma motorfästen.(jaja..jag e kass) Så ur med motorn igen och byta fästena.Efter nån timme el så så va motorn på plats..fastskruvad i växellådan och allt.Börjar dra in kablar och allt till styrboxen för att sen få se att det sitter två små söta jä...la givare på 325:ans växelldåda som tydligen va väldigt viktig att ha om man ville starta och köra motorn....Plockade ur motorn och växellåda IGEN.Bytte låda och ner med skiten igen i bilen för att sen upptäcka att kardanaxeln va 4 bultad på 323:an och 3 bultad på 325:an.
Så nu när allt bara går skit så satt jag o tänkte lite på ett problem som jag har. Hur F..n ska jag få hastighetsmätaren att funka??? De är ju vaier på e21:an och elektriskt på E30:in och bakaxeln från e30:in passar ju inte.Men hur blir de om jag tar hela bakvagnen från e30:in???

Ja jag vet att de blev ett långt inlägg, va bara tvungen att skriva om hur bra de kan gå.

Mvh Lars
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Ta växellådan från E21an, Den passar som handen i hansken på E30-motorn. Jag har gjort samma ingrepp 2 gånger på mina e21or. När du ska koppla in elen så finns en jättebra guide här på autopower. Läs under gör det själv-delen, Motronic i E21.

E30in har lite annorlunda bakvagn, så det blir nog "onödigt" jobb. Beror ju såklart vad du har för mål med bilen. En E30 har tex inte fjäderben bak, utan fjädern sitter separat från stötdämparen.

Hoppas det löser sig.

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
be
29
bemer ix

tack för svaret..jag har just rivit hela bilen både in o utvändigt .Mitt mål är att bilen ska väga ca 900 kg,hård batning altså.Men som bilen står nu så lyfter man hela bilen på 2 pers. ska bli kul att se vikten när jag är klar.Ska förmodligen ner med en liten turbo grejer så smånign om.
De där med att växellådorna passar de vet jag, men det sitter 2 givare på e30:i växellådan som har koll på varv på svänghjulet (tror jag)som måste vara med.Sen har jag bara en 4 växlad låda orginal i e21.

De där med fjäderbenen.går det inte att sätta fjåderbenen där dämparen sitter på e30:in??
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Exakt vad för 325a är det du fått tag i ?? Givarna i lådan är mycket ovanligt, dom flesta har givare och triggerskiva framtill på motorn.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
okej,

Jag har inte hört talas om att det sitter givare på växellådan som går till motorstyrningen. Är det inte bara till backljuset och en eventuell färddator?

Om du sätter i 5vxl måste du byta/korta ner kardanen då 5-vxl lådan är längre..men det kanske du redan visste?

Vet inte om du kan sätta fjäderben där på en e30 bakvagn. Känns som en hel del jobb, fråga är ju om du tjänar något på det? Om du ska ha turbo kanske det är bättre om du tar hela bakvagnen från en 535 istället. Då kan du ju ha en kraftigare bakaxel också. Tar du dessutom framvagnen från en sådan så kan du ju behålla naven och få 5-bultat, samt bättre bromsar.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det finns 325or som har givare i lådan precis som M3 E30, polaren har det i sin 325 cab, men det är som sagt ovanligt.
be
29
bemer ix

Ja. det är lite konstigt med givarna.vet inte om de har att göra med att den va finskreggad.jag tror de är en 85 el 86 år model och de är motronic på den.
Om jag tar e30:ins kardan så blev de rätt längd på till bakaxeln,men jag måste ju ha bakaxeln från e30:in oxå för att få hastighetsmätaren att funka.
Hmmm de där med 535 bak o framvagn låter intresant.Men blir inte de väldigt mycke jobb?? Det är ett långtids projekt så jag har inte så bråttom med att få ihop bilen. Men om jag byter ut fram o bakvagn så kan man bes den som ammatörbygge el hur är de med de??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.