AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.924

Får barnvagn plats i E91?

Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Hej,

Är på väg att bli ägare till min första beemer... En 318d touring -08.

Frågan är dock, får jag in en Emmaljunga Classic i bagaget och blir det någon som helst plats kvar?

Min handlare har inte någon 3:a hemma för prov...

Tack på förhand!

Jocke
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Svar: Ja och Nej!

En normalstor barnvagn går in. Men sedan är det fullt...

----
BMW CS #6212
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Håller med, en E91 är i minsta laget för en kombivagn. Vår teutonia går in med hjulen på, men sedan är det tvärfullt. Går knappt in en matkasse. Man kan ju lasta i baksätet, men nu när vi har två tjejer där så är det svårt. fast vi fick in hela familjen med helgpackning för en långhelg i Gbg, men det var verkligen helt fullt då.

Å andra sidan använde vi bara kombivagn i 9 månader med stora tjejen, och så länge kanske man kan stå ut?

Vi ska dock byta ut vår, pga det lilla bagageutrymmet.

mvh Johan
En Emmaljunga Duo Edge (både med sitt- och liggdel) fick plats back i bilen. Det blir dock inte mycket utrymme över för annat.

På semestern blir det lite paraplyvagn för att få plats med baggage och att storhandla med vagnen med är inge smart! :-)

Kan man leva med begränsat utrymme så är bilen klockren!
Hmm.. jag ljuger visst. Få skylla på alzheimer light!

Hade en E46 320i Touring med Emmaljunga-vagnen!
Gunget
Köp en mindre barnvagn! Skämt åsido, vi har en Bugaboovagn och den ryms bra, speciellt med sittdelen som vi använder nu. Men visst, alltför mkt plats blir det inte över. Vi resonerade dock som så att man kan inte dimensionera bil efter de (i vårt fall) en eller två gångerna per år som man åker med maxpackning. Sedan kan man ju alltid ha en takbox om det blir problem vid enstaka fjällresor eller dyl. En annan faktor då vi köpte vår 3-serie är den begränsade tid som man åker runt med en full size-vagn i skuffen. Ganska snart tar man bara med sig sulky-vagnen när man ska iväg med junior! Fattar faktiskt inte den svenska teorin att man MÅSTE ha en V70 så fort man blir tre i familjen. Härligt att gå emot och BMW 325 Touring och samtidigt tycka att det funkar utmärkt! Lägger dock in en brasklapp för om/när nr 2 dyker upp. Med 2 kids så kanske det får bli en 5:a.....
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Tackar grabbar!!!

Låter som att jag lugnt kan åka E91:a. Minsta dotra är 2,5 månad och takboxen kommer hur som att sitta på taket och där vet jag att barnvagnschassit ryms... tillsammans med laggen dessutom!

Dessutom har man ju taggat ned nu när man är inne på andra ungen..=) Inte hela världen utan vagn...

Storhandlingen sker alltid utan vagn redan idag...

Nu är det bara lite stålar som ska upp...
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Stämmer in med föregående talare, man köper väl inte bil efter barnvagn????
Gör tvärtom!! idag finns ett antal tillverkare av vagnar som satsar på kompakta modeller bla av märket som föregående talare skrev om.
Jag hade en 850 när min första dotter kom till världen (inte 855) och det gick fint, fick dock lyfta av liggdelen, men men!

Om 6 mån. byter ni till sittvagn och då är det inte ett problem längre, svårare att motivera vagnbyte à flera hundratusen än ett på 5-8000kr, eller hur?

Lycka till och grattis!

Hur var det här då?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag körde E46 sedan och E36 sedan med vårt första barn.
Men jag var tvungen att noga välja ut en passande barnvagn för att det skulle fungera.
Den tyska vagnen "Gessline Fashion" är ett exempel på en barnvagn som fungerar bra i trånga BMW:s.

Tyvärr tröttnade frugan både på den kompakta barnvagnen och dom trånga lastutrymmena i bilarna.

Så hon gick och köpte världens schabrak till barnvagn, en "Emmaljunga Duo sport carbon".
Som extrautrustning till den köpte hon en ny V70 aut Active edition och ett par Thulebågar som huserar en takbox. (Nu är hon nöjd).

Kaffeslantarna som blev över längst ner i hushållsburken köpte jag en gammal E30 för.... :)

/L
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Klart man måste tänka till vad man köper för bil beroende på vad man har för barnvagn. Vi har två vagnar, en "City Mini" som är en slags resvagn som blir grymt liten när man fäller ihop den. Då går det jättebra. Med Buggaboo-vagnen (som också är liten) funkar det också men det blir ingen plats kvar knappt. En skötväska och en matkasse kanske går in. Ofta blir det att jag ställer matkassarna bakom förarstolen och på motsvarande sida. E60 Sedanen är betycligt bättre att lasta in grejer i faktiskt.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag kan inte säga så mkt om barnvagn, då jag aldrig provat. Men lastutrymmet är det jag är minst nöjd med på min bil.

Problemet med E91 är takdelen på lasutrymmet... lutningen på bakrutan/C-stolpen gör att taket över kombidelen blir ytterst minimal.

Man får in hyffsat mkt om man har saker som är platta och låga... men något som har normala proportioner som t.ex. en hundbur ryms inte i E91, även om man bara har en liten hund på ca 10 kg.

Sen har vi även en tröskel längst ut mot kombiluckan som ligger högre än lastgolvet. Den ställer också till det ibland.

E60 är helt överlägsen på dessa punkter, den är i och för sig överlägsen på alla andra punkter också....

__
Min bil:
Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det jag menar är att man anv. sig av dessa duo kombi jättevagnar under en starkt begränsad tid, min dotter var 6 mån. när vi kastade ut shabraket (inte flickebarnet) ock köpte en sittvagn som var helt fällbar och jag vill minnas att det var en fröjd att bli av med vagnen som var obetydligt mindre än enterprise...

De nya buggabovagnarna är riktigt kompakta idag. Ok man får kompromissa det första året, kanske skippa bilresan till alperna veckohandla ensam men det går.

Hur var det här då?
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Byt ut vagnen mot en Bugaboo istället det har vi och det funkar fint, Man kan inte ha en Emmaljunga vagn till en sån snygg bil. SNYGG BIL = SNYGG VAGN Lycka till med bilen, en kanon bil

mvh Nils-johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.