|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner! Jag har en Ctek Muilti Xs 3600 som vid laddning beter sig lite konstigt... Vid inkoppling agerar den som den ska, men "på morgonen efter" så lyser lampan "underhållsladdning" grönt och lampan "laddning" blinkar som en galning. Enl manualen: Länk så är batteriet sulfaterat när nyss nämnda lampor blinkar växelvis - så är ju inte fallet... Bara den ena blinkar, ju. Vad tror ni? Är batteriet OK? Batteriet är inte ens 2 år gammalt och funkar helt OK, ska snart ställa av bilen och har tänkt ha batteriet inkopplat med hjälp av Ctek:en även under vintervilan. /Magnus Bostongurkan: Länk | |
|
Antingen är det ett tryckfel i instruktionen eller kanske fel i laddaren. Om möjligt testa på ett annat batteri som du vet är friskt, då ser du om det beror på ditt batteri osv. 2 år är en ansenlig ålder i sammanhanget, det tar bara någon till några veckor för att sulfatera ett batteri utom all räddning om man "vill". FP |
|
|
OK, tack för svar! Kan naturligtvis testa laddaren på min "vanliga bil" åxå, tänkte inte på det... Det jag inte riktigt fattar är hur ett batteri kan sulfatera (antar att det betyder att blyplattorna av ngn anledning får nån sorts beläggning och inte tar laddning som det ska(?)) under nästan daglig användning sedan 8 mån?! Finns det något man kan göra för att förhindra detta? Var ut o kollade nu i garaget & laddaren beter sig normalt, dvs den blinkar o har sig inte, men spänningen mellan polerna var bara 12,84 volt. Borde väl vara mer, då laddaren stått på sen igår e.m.?! Kan även tillägga att det rör sig om ett originalbatteri med OEM# 61218381741. /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
| Om du har 12,84 volt över batteripolerna utan laddare inkopplad så ska du vara nöjd. Ett batteri ska ha mer än 12,7 volt en timme efter att laddningen avslutats. | |
|
OK, detta var direkt efter det att jag plockat bort laddaren. Mäter imorrn igen utan att ha laddat över natten. Har nu även provat laddaren på min andra bil, som har originalbatteriet från -03 kvar från fabrik, där betedde sig laddaren precis som den skulle. Återigen; tack för alla svar! /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
Om du regelmässigt har kört med för låg laddningsspänning så kan batteriet mycket väl ha sulfaterats. Många tror att man måste lämna batteriet urladdat för att det skall sulfatera, vilket är fel. Mätte du med laddaren inkopplad eller inte? 13,6-13,8V bör du ha med laddaren inkopplad efter att den laddat klart sin "bulkladdning", som innebär runt 14,3-14,5V under några timmar. Nu underhållsladdar ju Cetek med pulser så spänningen sjunker tillbaka lite i pauserna, kanske ner till runt 13V eller så. Ett batteri som vilat helt utan laddning eller förbrukare skall stanna runt 12,7-12,8V efter några timmar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.