AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.132

Byte av bromsklossar bak.

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hej,
Ska byta bromsklossar bak på bmwn och har läst på i manualen. Tänkte slänga in en fråga också om det är något som är bra att veta med denna procedur.

Jag har inte blivit meddelad om att klossarna är slitna via någon lampa eller liknande. Betyder det att sensorerna är trasiga (eller nåt annat). Lampan funkar dock.

Anledningen till att jag ska byta är att det låter illa från bromsen. Jag har kännt på klossen och tittat så gott jag kan utan att ta bort däcket och det ser tvärslut ut.

Men borde det inte vara någon slitagevarnare som låter först. Jag har för mig att det har suttit metallbyglar som går emot skivan när beläggen nästan är slut på andra bilar jag bytt på.

Tack på förhand.

Jesper

Givaren sitter vänster fram och höger bak. Dessutom bara på en kloss. Mins inte om det är den inre eller yttre.

Det är enkelt att byta klossar om det funkar som det ska.
Du behöver dock sjuans insexnyckel och den är INTE standard i vanliga satser.
I övrigt är det bara att lossa med insexen, vika undan oket, trycka tillbaka kolven och smacka dit nya klossar.
Var bara försiktig så du inte trycker ut bromsvätska i motorrummet när du trycker tillbaka kolven.
Ha alltså koll på behållaren där och ha den gärna öppen.

///Micke
Min cabrio Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bra länk:
Länk

Precis som Micke skriver - 7m insex är det enda specialverktyg du behöver - själv tycker jag det är enklare med spärrskaft och insexhylsa...

Ståltråd, stark tråd eller långa plastbuntband är bra att ha för att hänga upp oket så det inte hänger fritt i bromsslangen.

Det är inte alla BMW som har varningssensorerna och i vissa fall har tidigare ägare "kopplat ur" dem genom att kortsluta sladdarna någonstans.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På E39 sitter det givare höger bak och vänster fram. Har man då otur ned ett kärvande ok eller så, kan det ju bli utslitet i förtid där gibvaren saknas.
Vet inte om det sitter givare runtom på E34. Kolla skivornas kondition också om det låter illa.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack för hjälpen.

Vi får se om det blir en helgövning.

Vänster bakbroms ligger an en aning så om indikatorerna bara sitter diagonalt så känns det hela rimligt.

/Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.