|
|
|
|---|---|
| joo de e såhär att min 530 stjäl lite ström, det går för sig att ha den parkerad 1 dygn men efter 2 dygn är batteriet halvtomt :( har för en tid sedan bytt gasdämparna bak ( aut, nivåreglering) och har observerat att den ena läcker lite, troligtvis pga att en klämringskon för den 4mm tunna blåa slangen gick av av någon orsak, lyckades inte hitta en riktrigt likadan.. kann det vara detta som stjäl ström? enligt min mening borde det ju inte göra det eftersom bilen inte "pumpar" upp sig igen när den är i viloläge, fläktstyrningsgreijjen som brukar äta ström på 530 är bytt för ca 2-3 år sedan så den torde ju fungera.. ider eller tips? tack för svar! | |
|
Steg ett är väl att mäta direkt på batteriet genom att koppla bort plusklämman och mäta mellan denna och pluspolen på batteriet. Då får du reda på hur mycket ström den tjuvar totalt sett. Går det ingen ström här är det bara att byta batteri. Ett dåligt batteri kan dels ge dåligt med kräm men kan även få väldigt hög självurladdning, ofta blir det en kombintationa av dessa två. Sen är det bara att sätta tillbaka plusklämman och börja plocka ut alla säkringar en efter en och kolla genom vilken säkring strömmen går. När du hittat säkringen som det går ström genom har du isolerat problemet ganska bra för vidare felsökning. En snabb koll som kanske kan ge svar är att köra en datordiagnos. Hade samma fel på en E36 M3 som jag hade för några år sen, då var det lampan som sitter i handskfacket som lyste hela tiden =) |
|
|
Det är svårt att mäta med vanlig multimeter genom att ta bort batteriklamman. För att kunna mäta, måste systemet gå ner i "sleep-mode" vilket tar ca 15 min efter att dörrarna stängts. Vid inkoppling av multimetern kommer bilen således inte vara i sleepmode och troligen kommer inte multimetern palla strömmen som då passerar. En tångamperemeter som medför att batterikabeln kan sitta kvar går bra. Men det gäller ju att ha den synligt när man stängt och väntat en kvart.. |
|
|
Ta av batterikabeln från minuspolen och skruva fast en annan kabel på batteripolen (eller använd krokodilklämma). Dra ut kabeln utanför bilen genom bagageluckans öppning. Skruva sedan fast en kabel i batterikabelns karossfäste (alt. i batteriklämman) och dra ut även den kabeln genom lucköppningen. Stäng bakluckan med båda kablarna i kläm utstickandes ur luckan. Sedan är det bara att mäta när man vill. :-) Kablarna måste inte vara så grova eftersom det uppenbarligen tar ett par dagar för batteriet att ladda ur sig. Det kan alltså inte vara 55W(~4,6A) för ett halvljus drar ur det mesta av batteriet över natten. För att batteriet ska hålla till halvtomt efter ett par dygn så kan det inte röra sig om mer än ~10W (räknat på 60Ah batteri och 36h urdragningstid). Det är alltså ~0.8A så 1,5kvmm måste således räcka väldigt bra. Enjoy! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilen går nog i sleepmode efter 16 minuter även om bakluckan är öppen, du noterar det när skuffbelysningen slocknar eller den lampa som sitter i underkant på en touring slocknar vilket tar 16 min. Vissa diagnosprogram kan även sätt bilen i sleepmode från datorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja just det, det stämmer ju att det släcks ner om man har en dörr öppen. Frågan är bara om multimetern pallar strömmen innan sleepmode, för man får väl en 16 min period fr.o.m det att man sluter kretsen med den. |
|
| Om du är rädd om multimetern kan anslutningarna till multimetern (ampere mätaren) bryggas med en kabel som sedan tas bort när seepmode aktiveras. Det viktiga är att det aldrig blir avbrott från batteri till bilens elektronik. | |
| Ahh, sleepmode skall det vara. Måste vårda språket bättre :-) | |
| AKN: Bra idé! Vad blåst jag känner mig som inte kom på det själv ;) | |
| testa att koppa ur drivsteget till cupe-fläkten.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.