AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.617

Ny asfalt tyst. Varför?

Sida 1 av 2
Äntligen har vägen till och från jobbet fått en behövlig renovering med ny beläggning. Den nya asfalten som bekant är mycket mörkare än den gamla är betydligt tystare att köra på. Varför? Beror det på att den är jämnare än den gamla? Kanske, men på de ställen där den gamla asfalten fick ligga kvar hörs en betydlig skillnad i buller även om den ser jämn och bra ut. Så vad beror tystnaden i den nya asfalten på? Tror inte det är s.k. gummiasfalt.

MVH Stenis
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ropa inte hej förrän du är över ån.
Det kan vara underlaget till det limmade ytskiktet av den lite grövre röda stentypen som brukar anammas. Vänta och se.
Visst är det behagligt att åka på en helslät asfalt, men vid regn funkar den lite grövre ytan bättre. Men efter några år är ytan slät i hjulspåren, som dessutom är nedtryckt 7-8 cm av våra fina 60-tonnare så då blir det att åka i två parallella vattenrutchbanor ändå :)
mmm... det gjorde man ju fram tills alldeles nyss. Då var jag glad för mina ballongdäck.
Paralella vattenrutchbanor, vem behöver skara sommarland egentligen?:)

MVH Stenis
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är därför fjärrgodstrafiken borde tvingas över på båt och tåg!
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
i Stockholm mellan sträckan Alby och en bit in mot stan så har ju vägverket "Försök med tyst asfalt". Det är en otrolig skillnad, blir helt knäpptyst i kupén.. speciellt när man åker runt med 275 sulor som jag ;) så hoppas det blir standard framöver..

Tyst asfalt har de börjat lägga ut lite här och där, bl a på den gamla betongmotorvägen utanför metropolen där jag bor. Vad jag förstått handlar det om gummiinblandning, tydligen är detta ofta förstahandsvalet i syd/mellaneuropa. Var i kontakt med det första gången i mitten av 90-talet i Spanien där vår Ford Eskrot hyrbil blev viskande tyst i 120km/h.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den tysta asfalten som nu sprids över Sveriges vägnät är en innovation som Skanska tog fram för några år sedan. Den största hemligheten bakom tyst asfalt är att man använder gans­ka små stenkorn i ytskiktet, och att man gör ytan porös.
Steman, intressant det du skriver. Tycker mig ha sett att det först läggs ett grovt dränerande lager och sedan ett tunt finkornigt ytskit. Men jag har också sett att man hoppar över ytskiktet på mindre prioriterade vägar, med rejält buller som resultat.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Visst verkar den "tysta asfalten" vara väldigt tyst och behaglig när den är nylagd och fin. Men när den blir gammal så tycker jag det är ungefär samma buller som från gammal "vanlig" asfalt

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med den tysta asfalten som är porös och därmed kan "svälja" luften som trycks ner mot marken av däcken (det är tydligen luften som däcken flyttar som orsakar merparten av ljudet utanför bilen när den komprimeras och sipprar ut genom ojämnheter i hög fart med ett väsande ljud som följd), är att den har begränsad livslängd. Vartefter som bilarna kör på asfalten, fylls de små håligheterna långsamt med grus, sand och mindre partiklar. Till slut är den lika "solid" som vanlig asfalt.

En annan positiv effekt av den tysta asfalten är att den dränerar undan vatten bättre och minskar risken för vattenplaning - så länge den är "porös".

Oljegruset som man "klistrar fast" på vägbanan är en riktig fattigmanslösning som vi bilägare får betala dyrt för! Förra året la de sådan beläggning på en vägsträcka utanför min hemtrakt - mängder (stod till och med om det i lokaltidningarna) av bilar fick stenskott i både rutor, plåt och lyktor när entreprenörerna öste ut grovgruset och man fick möte med lastbilar och bussar... själv fick jag tre stjärnor i rutan och en i strålkastaren och några fina stenskott i motorhuven på en vecka på Mercedesen....tur att det är "slitbilen".

När jag försökte få vägverket att stå för självrisken för rutbyte, hänvisar de till att de aldrig kan göra fel så länge de skyltar upp risk för stenskott - det är mötande bil som gör fel om du får stenskott! Skönt med ett rättssamhälle där myndigheter tar ansvar för sina "billiga" lagningsmetoder (tror fasen att det blir billigt för dem, då de slipper kalkylera med merkostnader som enskilda bilägare får stå för!)...

För övrigt instämmer jag i att det är galenskap att vi låter överlastade långtradare köra sönder vägnätet när det går att göra långtransporter på tåg och via båt! Det är för billigt att frakta saker med lastbil!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vägverket håller även på med tester av asfalt med gummi inblandning som ska vara tystare. Denna asfalt finns än så länge (så vitt jag läst) bara på två sträckor i Stockholmsområdet. Detta kan alltså inte vara riktigt samma typ som steaman berättar om.

//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Problemet med asfalt äro att bindemedlet dunstar.... JAg provade med 2 l rapsolja hemmavid, det blevo som nytt...
Asken
Växer (förökar sig) bindemedlet av rapsoljan? :-)
Håller med, säkert dunstar/föråldras bindemedlet.

Dubbdäcken sliter på bindemedlet mer än stenarna, resultat grov väg. Saltet bryter ner bindemedlet, samma resultat.
Dubb och salt, dubbelt upp..
Saltet är inte bra för grundvattnet heller så jag röstar nej till salt. Jag tycker bättre om vinterväg och anpassad hastighet än dagens salta bilar och motorvägsfart året runt. Det fattar ju alla barn som åkt pulka att det inte går att svänga mer än 30 grader...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Ni som kan det här med tyst asfalt några frågor...

1. Hur mycket dyrare är det per meter att lägga den tysta asfalten?
2. Hur mycket mera slits den ut mot den gamla asfalten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns ganska mycket på nätet om detta, här är några läsvärda länkar:

Länk
Länk
Länk

Priset verkar vara ca 30% högre enligt artiklarna och slitaget "högre" (man utvärderar hur mycket).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Nu är frågan hur bra är sådan asfalt på vinter?
Frågan är hur små är dom håligheter i asfalten?
Tillräckligt små så att vatten kan inte tränga in, frysa så att asfalten "svullnar" o spricker?
Märkte skillnad själv med 60 tonaren att det blir betydligt tystare i bilen på sådan asfalt men det känns mjukt på nåt sätt, som om det fanns vatten på vägen...
Härligt för dom som bor intill en väl trafikerad väg!

Det finns motorvägar av betong (inget asfalt yta) som E6 i halland eller E4 förbi Uppsala - sådan väg håller längre än asfalt men är inte lika slätt o tyst.

På tal om 60 ton o vägslitaget - lastbils transport är inte för billigt - den är för effektiv.
Salt + dubbar(som "river upp kör banan") sliter mer än 60 tonare för av nån anledning blir vägar sämre till våren har jag märkt...

BMW - Beroende Med Wilja!
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Snart kommer alla transporter av personer och gods få skatta för den miljöpåverkan den gör och då kommer priset på fjärrgods via lastbil att bli mycket högre till förmån för tåg och båt!

Steaman : Tror du verkligen på att tågnätet och båttrafiken har en chans i världen att ta över en större del av fjärrtrafiken utan massiva utbyggnader?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det går redan idag en stor del av transporter på räls men det måste vara stora mängder av gods för att det ska låna sig.
Man skickar inte 20 pall mellan Gbg o Sthlm med tåg.
Lastbil kan fylla på mer last i en annan stad - det kan inte tåg - det skulle vara för dyrt.

BMW - Beroende Med Wilja!
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"Lastbil kan fylla på mer last i en annan stad - det kan inte tåg - det skulle vara för dyrt."

När skatt baserad på miljöpåverkan införs kommer det att ändra spelreglerna!
Mer tunnelbana, tåg, båt och cykel!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.