|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Återigen har "bilbytarsjukan" börjat göra sig påmind. Denna gången har jag blivit sjukt sugen på en 330 E90, då med steptronic. Sålde våren 2007 min 530IA M-sport -01 Länk , som jag var mycket nöjd med. Har sedan dess kört en Audi A4 Avant 1,8T -99B som bruksbil. Kör även en Porsche 996 C2 och en Golf Cab sommartid. Tanken är nu att försöka sälja Porschen och Audin och sedan skaffa en nyare bruksbil. Hur tror ni priserna kommer utvecklas på 330 2005-2006 framåt våren? Det kommer ju en facelift nu, borde även bli fler till salu nu när modellen börjar bli några år gammal. Tanken var att köpa en hyggligt utrustad bil med steptronic, helst med skinn etc. som gått under 10000 mil. Sedan "pimpa" den lite förstås... =P Ser att att motsvarande bilar ligger på lite drygt 200´ nu. Vad kan priserna ligga om ett halvår , 170-180´? Ha en förtsatt trevlig höst! /Christofer Länk | |
|
Har precis som du, tänkt i de banorna - dvs. att då faceliften introduceras kommer förmodligen samtliga E90 att sjunka i värde... Faktum är att du redan nu kan få en väldigt fin E90 325 för 160 tkr... Dessutom saluförs det en 330 E90 för 189 (tror jag..?) på Blocket - förvisso gått runt 12 000 mil men det är än dock en liten värdemätare... Är själv sugen på en E90 och då gärna en 330 men även 325 funkar... Frågan är om man som köpare ska slå till nu under hösten eller vänta till vårkanten då faceliften har hunnit landa på marknaden..? Eller har det värsta prisfallet redan skett? Själv kommer jag förmodligen vänta till våren, mest pga. min nuvarande bil är mer lättsåld då, och därefter slå till på en fin E90... Och som du säger, skadar ju inte en liten sänkning och lite större hjul... =P |
|
|
Det begärs numer 179´ för den på Blocket och då har den ändå varit ute sen 7:e aug och säljs dessutom på bilfirma. Den är förvisso riktigt snikutrustad med standardstolar i tyg, endast AC och har som sagt gått relativt långt. Det finns även en som gått 7000 mil, med bla. svart skinn och sportstolar för 209´, även den på firma. Hur som helst, det känns ändå som E90 börjar komma ned i rimliga priser. Jag har blivit sjukt inspirerad av fotoavd. på forumet på www.e90post.com , kolla där... =P |
|
|
Ja, jag såg den häromdagen faktiskt - riktigt fina kärror! =) Tror att de presumtiva 330-köparna vill ha rel. mkt utrustning och särskilt då sportstolar - varför överhuvudtaget köpa en 330 utan sportstolar!? För min del blir det som sagt att jag väntar till våren då priserna har dalat än mer... =P |
|
|
Blir säkert att vänta för min del med. Skulle inte tro att det går att sälja Porschen till ett vetiigt pris nu... Vad tror ni andra om priserna? |
|
|
Jag funderar också på en e90 330 men SJÄLKLART måste den har m-paket och läder och hifi. Undrar ju verkligen vad det är för bilar ni hittar under 200.000kr. När jag kollar runt på blocket hittar jag endast 3 bilar som jag skulle kunna tänka mig utrustningsmässigt, det finns några till men de är alldeles för dyra... Länkar: Länk Länk Länk Jag hoppas kunna köpa en sådan under 6.000mil 2010 för ca 240.000kr. Jag skulle aldrig köpa en av de snikutrustade med den fula plastiga orginalratten och de vanliga stolarna i tyg och några små cyckelhjul.. Då skulle jag helldre köpa en e46 och få mer bil för pengarna. Jag tror man kan hitta en FIN 330 med mycket utrustning och M för 280.000kr ca 4-5.000mil när våren kommer.. |
|
|
MacKaN_86 => Det är stor skillnad på vad annonsörerna i dessa annonser VILL ha, och vad de kommer ATT få för sina bilar! Jag vet en person som köpte en 330iM med i stort sätt all utrustning, 1700 mil för under 300 000 kr så sent som i våras. Den enda som verkar någorlunda seriös om man ser till pris vs. utrustning är den sista av de annonser du länkar till... Mvh/ Niclas |
|
|
Självklart är det skillnad på vad man vill ha och vad mans edan får. Men jag tycker att skillnaden mellan 300.000kr och 180.000kr är alldeles för stor för att vara rimlig om man nu inte vill ha ett tomt skal med plast i??? Jag håller med om att den sista verkar vettigast och vad jag kan se på bilden så är där nog navi i den, tycker mig se en bula i instrumentpanelen. Men tänk på vad dessa bilar kostat nya, runt 520.000kr var nypriset, iallafall för den 330 sedan med M-paket utan navi jag såg på förenade bil i Malmö. Man brukar säga att en bil är värd 50% efter tre år, dvs 260.000kr nästa sommar, det är ett ganska bra riktmärke tycker jag, sedan kan man köpa en bil som är mer eller mindre nogrannt skött. Min erfarenhet av att ha jobbat extra på www.autoperformance.se är att desto dyrare bil detsa sämre behandlar ägaren dem... Så vill man ha en riktigt fin 3 år gammal bil med få mil och mycket utrustning skall man ha en riktig tur eller så får man betala... Som sagt, räkna med 50% av efter 3 år. |
|
| Bara en fråga MaCKaN, varför måste bilen SJÄLVKLART ha M-paket? Vad är det som är så unikt med M-paketet? | |
|
Håller helt med, M-paketet på E90 känns totalt meningslöst eftersom det exteriört inte lyfter bilen särskilt mycket jämfört med standardbilen. På E60/E39 och E46 kan jag förstå motiveringen där skillnaden är tydligare. Dessutom är M-paketsfälgarna till E90 fruktansvärt fula men det är min subjektiva bedömning... En vanlig E90 med dynamic+comfort med helskinn och 18-tums ellipsoidfälgar är t ex betydligt aptitligare för ögat. Enda poängen med paketet är att sportstolar och shadowline ingår men det blir otroligt mycket billigare att köpa detta separat jämfört med listpriset. |
|
| Jo visst är det så att man tycker olika, men för mig är det väldigt självklart. jag tycker att det är stor skillnad och jag vill ha det sportigare utseendet och de skillnader som finns i chassiet pluss alla små märken, annan ratt och knopp stolar och shadowline. Jag skulle vilja påstå att det är värt 44.000kr extra som M-paketet kostar för att få en snyggare och mer attraktiv bil med utrustning som gör BMW till en BMW, alla detaljer som andas sport. | |
| Förresten, jag skulle gärna vilja se en eller flera 330 under 200.000kr. Detta säger jag inte för att vara spydig, jag vill bara se varför vissa anser att de bör få 100-150.000kr mer för sina bilar. | |
|
När det gäller M-Paketet tycker jag att exteriörskillnaderna är så små att jag verkligen måste titta efter för att se dem. Shadowline övervägde jag som separat tillval (det är inte särskilt dyrt), men eftersom jag valde Svart II som färg tyckte jag inte shadowline var någon förbättring (med annan kulör hade jag däremot kanske valt till det). Sportstolar och chassit ingår i Dynamic-paketet som jag (likt vädligt många andra) valt till. Om man valt dynamic-paketet kostade M-ratt och M-växelspaksknopp endast 1000:- extra, vilket jag untan större funderingar valde till. Jag skriver inte detta för att diskutera tycke och smak, utan därför att jag tror många BMW-fans närmast av slentrian bestämmer sig för att de skall ha M-paket. Då missar de kanske bilar som har väsentligheterna i M-paketet. Jag är för övrigt mycket nöjd med min 330i, så jag har all förståelse för att det finns flera som vill skaffa en sådan. |
|
|
Skönt att höra att jag inte är den ende som anser att betydelsen av m-paketet på E90 är rel. liten - E46 kräver, enligt mig, m-paket men på E90 gör det knappt ngn skillnad på... Elipsoidfälgarna, eller vad de nu heter, och en fin sänkning gör betydligt mer exteriört. Kan bara instämma med Nockenwelle - fälgarna tillhörande m-paketet till E90 gör sig verkligen inte bra. Mackan; Kan bara hålla med gällande ratt och stolar - en 330 kräver sportstolar och en riktigt ratt. Den vanliga basicratten är direkt smaklös, för att inte prata om den uteblivna ergonomiska funktionen i standardstolarna... |
|
|
Ser man det såhär. En "normalutrustad" 330 med skinn, comfort-pkt, dynamic-pkt kostade runt 400´med en normal rabatt hösten 2004. Bilen är idag 4 år och har gått 7-8000 mil. Är det värd mer än hälften? Det tror inte jag... Sen tycker jag också att M-sport är snyggt, men skulle hellre lägga 15000:- på att eftermontera det extriöra kofångarna och sidokjolarna. Vad det gäller fälgar så blir det inget mindre än 19" iaf... =) PS. Köpte en ny A4 -03 med ganska mycket extra för 350´. Sålde den efter lång annonsering, 2 år och 2700 mil senare för 235´. Så är det med nyare bilar. |
|
|
crille82: Det stämmer bra att en 330 från -04 ligger under halva värdet idag. Du kan faktiskt hitta en fullutrustad 330 med M-paket från -04 för 200.000kr eller mindre, men det är ju en e46 då... Jag tror inte du kan ha fått en ny 330 med dynamic och läder pluss lite annat för 400.000kr för den börjar ju på 380.000kr ??? Vill bara visa en bil som jag hittade på blocket, här tycker jag M-paketet gör sig riktigt bra, den är iof sänkt och med 19" BBS. Länk Vill även tillägga att jag har en kompis som haft en 330i utan M med Elipsoidfälgarna, dock ej sänt, läder navi och sportratt. Bilen var skitsnygg men destu mer van man blir vid bilen destu snällare tyckte jag den såg ut och den var alldeles för hög och rund fram i underkant tycker jag. Jag tycker också att det gör rätt stor skillnad bak med difusern. Vi instämmer alla i att smaken är som baken, men jag skulle absolut välja M-paketet före dynamic och sedan välja till läder och hifi pluss lite småsaker. P.S. Ni som inte gillar M-fälgarna, har ni sett "motorsport" fälgarna, de ser grymma ut i verkligheten, såg en 335i touring med M-pkt, SANSLÖST snygg.. |
|
|
För att återgå till trådens ämne så tror jag att de tre bilarna jag visade för 300-, 310- och 315.000kr är ganska rimliga priser. Självklart skulle jag prutat om jag skulle köpa någon av de bilarna. MEN, denna bilar: Länk Har jag varit och tittat på och den ligger i utrustningsnivå med de andra bilarna. Nypriset på denna bil har varit 520.000kr. Om jag följer 50% "regeln" så borde den ligga på 260.000kr 3 år senare. De -06 or jag visat är ju bara två år gammla och borde inte sjunkigt fullt halva värdet. Men som ni ser har de redan sjunkit 200.000kr och nästa sommar borde de ligga på ca 260.000kr. Nu handlar detta om tre näst intill fullutrustade bilar för 520.000kr och är man intresserad av en bil som kostade bara lite över 400.000kr ny så bör den så klart ligga runt 200.000kr nästa sommar. Om bilar är 2 år gammal och gått ca 10.000mil är den så klart också billigare. Jag räknar med MAX 2000 mil om året. Här är en billig 325 som säljs på auktion Länk Den här säljaren anser jag har taskig verklighetsuppfattning, jag skulle aldrig köpa en så ny bil som gått så långt... Länk |
|
|
mackan: crille82 menade att priset var ca 400kkr efter rabatter/prutning. Det torde vara väldigt få nya bilar som säljs utan någon form av rabatt eller deal, även om det är en helt ny modell. Ramavtal ger 10-12% rabatt och vid privatköp utan inbyte kan du säkert komma upp i 7-9% om du skriver under offerten omgående. Halva värdet på nypriset minus kostnaderna för extrautrustningen plus litet tillägg för sportstolar och läder ger en bra fingervisningen om dagspriset på en 330 E90 -05. |
|
|
En 330 kostade om jag inte fått fel för mig 350´ i grundpris när den kom hösten 2004. Lägg därtill utrustning för 80´. 430´ med en rabatt på 7% blir 399900:-. Köper jag en 330 till våren så köper jag hellre en välutrustad -05 som gått ca. 8000 mil för 180-200´ än en -07 som gått ca. 4000 mil för 260-270´. Annars får ja jag ta ett jäkla världeras... En 325 skulle iofs också duga, men känner att tillägget för en 330 är motiverat. Kör ju trots allt Porsche 996 nu... =P |
|
|
Ni resonerar helt rätt, men jag hittar inga exempel på bilar i de priserna ni säger. En -07 för ca 260.000kr? jag länkade ju till en demobil för 454.000kr, jag fattar inte hur någon skulle sälja den för 260.000kr nästa sommar även om den gått 4000 mil. det är en skillnad på 200.000kr! Faktum är att jag hittar ingen (i mitt tycke) vettig bil för under 200.000kr. Jag hittar denna men jag skulle inte köpa den Länk Denna är bättre men fortfarande en tråkig bil för de pengarna Länk Här är en sådan bil med "rätt" fälgar, men har gått LÅNGT! Länk Denna är bra. Men om jag väntar tills nästa år när -06 är 3 år gammal och hittar en som gått lika långt fast med M-paket också lägger jag gladeligen 250.000kr. Förrutom M-pkt var denna bra. Länk Detta var den billigaste 330 med M-pkt jag hittade på blocket som inte gått runt 10.000mil P.S: Det är den gamla motorn med 258hp i 05 men det är 272hp i 06 och framåt |
|
|
Förlåt, missade sista länken.. Denna var den billigaste 330 jag hittade med M-pkt som inte gått runt 10.000mil Länk Den går säkert att pruta ner 20.000kr om man är hård, alltså 280.000kr och då är det en 2 år gammal bil som inte gått långt. DETTA är en bil jag gärna skulle köpa för ca 230.000kr nästa sommar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.