|
|
|
|---|---|
|
Jag är nybliven BMW-ägare med en 320 Steptronic -04. Jag är mycket nöjd med bilen, men har lite svårt att komma överrens med gaspedalen när jag ska iväg från stillastående. Problemet är att först när jag börjar trycka på gaspedalen händer inte mycket. Motorvarvet stiger, men bilen verkligen segar sig i väg. Känns segare än min gamla Volvo 740 med automat. För att komma någonstans trycker man mer på gasen och sedan, plötsligt, verkar bilen fatta att man vill iväg, och den drar i väg med ett lite osnyggt ryck. Samma sak, men mindre markerat händer på sportläget. Om man däremot direkt från stillastående trycker ordentligt på gasen drar bilen iväg som förväntat. Det är bara de vanliga mjukgasande starterna som jag har problem med. Nu är frågan, är det så här det ska vara och jag bara är ovan med bilen, eller är något fel på min bil? | |
| Låter inte riktigt friskt, men det finns troligen uppdaterad programvara till din bil. Till min fanns det iallafall så sent som för några månader sedan. | |
| Känner inte igen det beteendet. Hade själv en 320i med Steptronic förut och kört mycket 330CiA -04. Jag hade nog kollat upp det hos BMW. Det kanske går att uppdatera programvaran i lådan. Har den gått långt? | |
| Bilen har gått 12.000 mil. Hur fungerar det med uppdatering av mjukvaran? Bilen är fullservad på märkesverkstad. Uppdateras bilen automatiskt till sista version på service, eller måste man be om (och betala) för det? Den ska in på service om några hundra mil, så det vore bra att veta inför det. | |
|
Om du är osäker själv, enklast är väl att få någon som kört BMW förut eller en BMW mek att avgöra om mängden "segande"verkar normalt eller inte. Det första är väl att kolla att den verkligen startar på ettan och inte från en högre växel. Prova med steptronic från stillastående på ettan. Skillnad? Lyser M1 på displayen? Finns felkoder på motor eller låda för nån givare? Om ettan funkar och felkoder saknas, kan jag tänka mig att frihjulskopplingen (spragkopplingen) i konvertern gett sig. Då drar automatlådan dåligt på låga motorvarv (oavsett växel) men från ca 2000 rpm och uppåt börjar den dra och på höga varv drar den precis som den ska. Om det är detta måste lådan ner och konvertern bytas. molle |
|
|
Nu utgick jag från att det var en E46 vilket det är? molle |
|
|
Tack för tipset! Ska prova med "manuell etta" och se vad som händer. Har någon koll på hur det fungerar med mjukvaran för BMW? Jag snackade för några år sedan med en Volvo-mek och han påstod att Volvo uppdaterade alltid programvaran vid service. På så sätt presterade alltid bilarna sitt bästa och verkstaden "slapp en massa gnäll". |
|
|
Du måste nog säga till och pröjsa själv sådär 1500 kr såvida det inte ligger som garantiåtgärd. Men om det är E46 (alltså 5HP19) känner jag inte till någon uppdatering som ska motverka seg start. Men kolla. molle |
|
|
Det är en separat åtgärd att uppgradera programvaran i bilen. Den senaste uppgraderingen för min E46:a (330 01:a) gällde motorstyrningen enbart, har jag för mig. Osäker där dock om även automatlådan ingick. Hursomhelst så styrs ju rimligen automatlådan av motorns status och arbetsgång också, varför det kanske numer är en o samma programvara? |
|
|
Startar den verkligen på 1:an när man kör i normalläget? Trodde den startade på 2:an... ___ //Ulf |
|
|
En skröna att den startar på 2an. Den startar alltid på 1an utom när kökörningsprogrammet Stop and Go används. Motor och låda har olika programvaror som kommunicerar via CAN. molle |
|
| När jag använder det manuella läget och stannar bilen så blir det tvåan som läggs i. Alltså om jag struntar i att växla ner manuellt. Det verkar alltså som om bilen gärna vill att man ska starta från tvåan, alternativt så står det bara så i displayen av nån anledning. | |
|
Eklöf79: Det är ju det jag också upplevt och därav min fråga ovan. Det är absolut inte bara på displayen det står 2 för du märker skillnad när du petar ner till 1 och startar. ___ //Ulf |
|
|
Eklöf & Programmer: Då skiftade ni till M vid långsam stadstrafik när kökörningsprogrammet var i. Prova att tex lägga i M direkt efter motorstart eller efter att ha bromsat in till stillastående från högre än 40 km/h så ska det stå M1 på displayen. Att lådan startar på 1an är nämligen default i mjukvaran. Kökörningsprogrammet aktiveras efter att nedanstående 3 steg inträffar i en följd: 1. Gaspådrag med uppväxling 1-2 utan att 40 km/h hinner uppnås. 2. Gasuppsläpp (ev med broms) med nerväxling 2-1. 3. Gaspådrag med uppväxling 1-2 utan att 40 km/h hinner uppnås. Efter detta ligger den kvar på 2an även om bilen blir stillastående igen. Funktionen är att undvika onödiga växlingar 1-2 och 2-1 vid långsamma kökörningar. Programmet avbryts och lådan återgår till default att alltid starta på 1an om: Hastigheten överskrider 40 km/h (tolkas som att kön är slut) Gaspedalen pressas ner mer än 90 % Spaken flyttas från läge D utom läge M molle |
|
|
Om bilen normalt skulle starta på 2an skulle ju lådan i praktiken bara vara 4-växlad :). Det kostar flis att lägga till en växel till en automatlådas planetväxelsystem och en konstruktör skulle inte lägga till en växel som nästan aldrig skulle användas. 1an på en automat har förresten högre utväxling än på manuella lådor så det kan lätt kännas som 2an på en manuell. molle |
|
|
Minsann, det var ju interessant läsning. Men jag blir lite fundersam. När jag startar bilen och kör iväg så ligger mycket riktigt ettan i. Men sedan när den första gången har lagt i tvåan så lägger den aldrig i ettan igen om jag inte forcerar den med en kickdown eller lägger i sportläget. Har aldrig funderat så mycket på det. Det mullrar fint och är ju ganska bekvämt att starta på tvåan. Har alltid trott att det är för att spara bränsle och för att det helt enkelt är bekvämare. |
|
|
Hej, så känns min bil med. Seg.. Det har kommit på senare tid. Måste nästan göra kickdown för att få bilen att växla ner.. Känns orkeslös när man trycker ner gasen. I sportläge känns det som vanligt. //Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.