AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.357

E34 525i - Start ibland, ibland inte (startmotorn klickar bara).

mi
20
micke_320ik
520i -92 (M50B25 -93)
Hej

Nu behöver jag lite tips och goda råd. Jag äger en BMW E34 525i (M50B25 24v) från 93. Nu på senare tid har jag börjat få problem med bilen.

Ska försöka förklara det hela:
Jag vrider om nyckeln och all el går igång. Jag hör ett litet klick från startmotorn, men mer än så blir det inte. Försöker jag att rulla igång bilen så går det alldeles utmärkt.

En granne tittade på bilen och var ner med en skruvmejsel på polerna (?) på startmotorn och lyckades få motorn att gå runt. Vi lät den dock aldrig starta helt.

Grejen är dock den att den startar ibland när man vrider på nyckeln. Känns som att den går igång varannan vecka och varannan inte. :(

Vad kan felet vara?

Jag har kontrollerat batteriet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kontrollera alla kabelanslutningar på de grova matarkablarna. Minuskabelns anslutning mot karossen. Jordflätan mellan motorblocket och karossen. Ta loss och gör rent anslutningar. Om den alltid fungerar genom att bygla matarkabeln med manöverkabeln på startmotorn ligger felet i manöverdelen. Ett spänningsfall som gör att solenoiden inte drar ordentligt. Tändningslåset kanske.
mi
20
micke_320ik
520i -92 (M50B25 -93)
Ska försöka titta på detta i helgen.

Så man kan säga att det vore dumt om jag gick och beställde en ny startmotor?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om startmotorn fungerar varje gång du "stjäl" ström från den grova matarkabeln till solenoidens klenare kabel genom att sätta en skruvmejsel mellan, så är startmotorn ok. Felet ligger då någon annanstans.
Du behöver drygt 100 A i strömstyrka för att dra runt startmotorn. Dålig kontakt i batterikablar och jordflätor märks då kanske bara vid start då övriga förbrukare drar en tiondel ungfär. Funkar alltid tricket med skruvmejseln dock så får ju startmotorn tillräckligt med ström. Då kan du utesluta de grova kablarna och inrikta dig på kretsen som matar solenoiden. D.v.s den klena kabeln på startmotorn som matas via tändningslåset och troligen även via ett relä som också skulle kunna krångla.
mi
20
micke_320ik
520i -92 (M50B25 -93)
Då inväntar jag helt enkelt nästa så kallade "klickperiod" och testar skruvmejseltricket igen. :) Återkommer här om jag misslyckas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.