AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.904

rengöring luftmassemätare m5 e39

Visa användare
13
m535 turbo
m535-87 turbo såld
850-92
m5-00
hej har en m5 e39 -00 som rycker vid segdragning...har bytt tändhattar som skulle kunna vara problemet .. men ingen förändring...luftmassemätare bytt för ca 2 år sedan...någon som testat detta? Länk skulle kunna vara värt ett försök

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Det där ser fitn ut dock behöver du inte göra det så komplicerat. En mekaniker lärde mig ett trick för ett tag sedan. Spraya elektronikrengöring in i LMM rören lite kort, spraya även anslutningskontakterna, byt luftfilter och torka rent luftfilterboxarna ifrån vartenda dammkorn, gärna med någon alkoholhaltig vätska på trasan.

Såsom nytt.

Mvh
Asken
Det finns en speciell LMM-spray som CRC säljer, använd den och följ instruktionerna på den förpackningen. Borde finnas att läsa om denna produkt här på AP, använd sökfunktionen: Länk

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Provade crc flera gånger på min och gorde väldigt nogrant efter konstens alla regler.Resultat = ingen skilnad efter rengörning.Tror att det är något annat som gör att det blir fel än att dom blir smutsiga.Bästa är väl att låna två lmm och resetta boxen och köra några mil och se om det blir någon skilnad.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag fick en tydlig indikation på att LMM'erna var dåliga genom att följa ovan instruktion och med CRC'n. Blev markant skillnad på gången och effekten en stund efter rengöring men blev snabbt sämre igen, blev ännu större skillnad med nya LMM'er så rengöringen är bara ett sätt att konstatera om LMM behöver bytas eller ej tycker jag.
Visa användare
13
m535 turbo
m535-87 turbo såld
850-92
m5-00
har testat att rengöra dem nu, men vart inte någon skillnad går fortfarande lika dåligt när den blir varm.

Har du gjort en felsökning? -Alltid en bra start. Investera i ett billigt o bra felsökningsverktyg, finns att läsa om här på AP bla.

Har du mer info om hur felet uppkom samt symptom?
Det är lättare om du ger oss mer info.
Nu sist kom det ju till att felet uppkommer när den blir varm, om jag uppfattat det rätt?
Conan999
m535 turbo: Har du kollat tändstiften, är det rätt typ, är dom fräscha, kanske behöver bytas? Inte ovanligt alls att en bil rycker om stiften är av fel typ eller är slitna.

Conan999
Conan999
Bränslefilter kollat?

Conan999
P.S Borde inte jag sova nu? D.S
Men va fan kommer detta inlägg upp automatiskt för? andra gången nu... sorry
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Laddat batteriet med ctek? När kylan kryper på är batteriets effekt 50% lägre och ett batteris ordinarie livslängd äro 3-5 år... Samt kolla på batteriet vilken färg indikatorn på skicket har. Låg batterispänning äro en känslig punkt för tekniskt avancerade prestandamaskiner. Betr laddning och körning, sök inlägg funktionen.
Eller åk till Doktor Per någon vardag och ta en bira nu och kolla på naturen eller något.
Mvh
Asken
Visa användare
13
m535 turbo
m535-87 turbo såld
850-92
m5-00
har hittat felet nu... var och kopplade upp bilen och fick en felkod på kamlägesgivare insug cylinderbank 2 ...har bytt den nu och alla rykningar är borta

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.