|
|
|
|---|---|
|
Hejsan håller på o drar igång mitt vinterprojekt som är min BMW 325i Coupé e36 -95a. Tanken är att ta bort all skit överallt och rengöra samt lacka om innerskärmar och delar såsom länkarmar m.m Då jag aldrig gjort något liknande och alla som jag känner som meckar med sina bilar struntar typ i utseéndet och bara satsar på motor så finns det inte mycket hjälp där. Mina frågor är: Var ska jag börja och hur ska jag gå tillväga för att smidigast få ett så snyggt underrede som möjligt? Tips på medel,"tillvägagångssätt" med mera tas gärna emot omgående. det kommer inte bli något jätteprojekt men då jag ändå ska byta avgassystem och sätta på coilovers och lacka om bilen så tänkte jag att det är ju synd att låta underredet förbli skitigt, är ju så tråkigt att t ex byta bromsskivor och bli mörkrädd såfort man fått bort fälgen och ser hur skitigt det är överallt! Mvh Diffe | |
|
Det finns säkert smidigare tillvägagångssätt än mitt, men så här gjorde jag med min projektbil: 1. Hissa upp bilen på en lyft, spruta på avfettning på underredet och spola av med högtryck, helst med hetvatten. 2. Åk kortast möjliga väg till garaget och hissa upp bilen så högt det går på pallbockar. 3. Plocka bort allt under bilen. Bakvagn, avgassystem, tank, bromsrör, bränslerör, växellåda, helst motor och framvagn också. Du ska väl fräscha upp motorrummet med? 4. Spruta på avfettning på en liten yta i taget och skrubba bort den sista smutsen med diskborste. Skölj bort med en blöt tvättsvamp. 5. Kolla underredet efter rost eller andra skador och åtgärd dessa. Spruta på ny body. Efer det kan du om du vill lacka över med billack i valfri färg. 6. Tvätta av alla lösa chassikomponenter och skicka dem på blästring. Sen kan du ytbehandla dessa efter eget tycke och smak, pulverlack brukar vara vanligast. 7. Beställ de delar som inte går att återställa till nyskick, t.ex. monteringsdetaljer i plast, broms/bränslerör osv. 8. Byt ut slitdetaljer som t.ex. hjullager, bussningar, leder. Lackade delar vill du bara montera EN gång. Stor risk för skador om du måste börja riva i vissa bitar en gång till. 9. Vaxa hela underredet och alla delar innan du monterar dem. Blir lättare att hålla rent då. 10. Montera tillbaka allt. 11. Ta massor med bilder och lägg ut på Autopowers bilvårdsforum! :) |
|
|
Tack så mycket. problemet är bara att just nu står bilen på pallbockar i garaget utan att jag högtryckat :/ men men får väll bli ett starkt medel och stålborste/diskborste o putsa rent allt. jobabr som bilrekond så har några goa medel på lager att få bort gammal skit med ;) . har även jobbat med pulverlack så detta fixar jag gratis och är självklart att det skall pulverlackas! ska sikta på ett tema i färgerna svart rött och silver i underredet då ändå själva bilen kommer vara svart med röda detaljer! Diffe |
|
|
Fredrik325, utan att vara konkret så har jag sett den del trådar på garaget.org och Zatzy med E36 projekt. Allt från totalstripp med underredslackning till lagom uppfräschning och underredsmassa. |
|
|
Men Jonas530 beskrivning är ju rätt lagom om du skall göra det riktigt seriöst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.