|
|
|
|---|---|
| Jag undrar som sagt vad ramlager,vevlager och kolvar kostar till en m3 3.0 -94. Tänkte jag skulle byta det då jag ska renovera den lite inför en mildare turbo konvertering. 4-500 driftsäkra hk satsar jag på. Nån som har mer tipps om vad som behöver ses över när jag ändå har isär motorn? Vill som sagt inte lägga några 70 000:- eller så utan tänkte renovera för ca 25 000:- typ. Så vad tycker ni man ska göra? Köra orginal och köra tills motorn rasar och köpa ny efter det eller förebygga? Tacksam för svar. Mvh | |
|
Ungefärliga priser hos BDS, Gete, Mekonomen. Sotningssats: 4000:- Ramlager: 900:- Vevlager: 1200:- (har bara hittat dom hos BMW) Kolvar: 1900:-/st Kamkedja: 1100:- Oljepumpkedja: 150:- Skulle också kolla över skenorna till kedjorna men dom finns bara hos BMW. __ //Niklas |
|
pg_ice |
turbo? svär du i kyrkan ;)? då blir ju bilen olaglig men det har du väl koll på redan? hoho slutsats: du har flippat ur som en del andra och bygger en skabbig banbil som går som satana perkele! det är ju en möjlighet ;) eller ska du riva skiten inför varje besiktning? det är ett jäkla jobb med så du vet. no turbo shit just real power |
|
"Koni" Tack så jätte mycket för infon. Har inte bestämt mig än men det lutar åt att jag skiter i renovering och bara kör så länge det håller. Har ju slitits in mycket nu ;) . Men nu vet jag vad det kostar så det är kanon. Tack än engång!! Mvh "pg_ice" Jo det ska bli turbo så fort huset är inhandlat så man kan ha ett garage att vara i, får se när man hittar rätt. Jo jag vet allt att det är olagligt, men mycket annat är olagligt. Dina katterkättare tex ;) . Jo jag ska riva bort det till varje bes. Får se om jag kan hittat på nåt annat. Är väl igentligen "bara" att ta ur motorn igen och koppla bort allt igen och på med avgassystemet. Nä men det blir endel jobb men jag gillar mycke jobb,då har man nåt att göra hela tiden. Ska inte bli nåt monster men allt över 400hk så blir jag nöjd. Ska som sagt köra med orörd motor så vi får hoppas den håller. Får ladda på väldigt snålt och ställa in den rätt så ska det nog gå vägen. Mvh |
|
|
måste man verkligen byta kolvarna? räcker det inte med att hona och byta ringar vid en renovering? /Jonas |
|
pg_ice |
Fritte hör av dig hur det gick med turbobygget och hur det funkade. möjligt att man tröttnar på effekten nästa år ;) hade det inte varit ett sånt jäkla jobb med att sätta dit/plocka bort det så hade jag nog inte tvekat. |
|
"pg_ice" Jo jag ska berätta hur det blir. Men jag ska hitta hus först så jag kan vara nånstans och grejja. Är i en ladugård nu så det blir rätt jobbit å lyfta ur maskinen mm mm. Jo jag håller med om att det är mycket jobb, det bästa vore ju om man hade 2st m3 maskiner;) . Får försöka lösa det på nåt vis. Första året orkar man nog lyfta ur men efter 2 år vet i faan om det är så jävla kul. Kanske kan slänga i en 328 motor och byta chassie nr ;) . Kan ju gå igenom. Vore lättare om man hade en 325:a eller nåt. Lite smått billigare då. Men jag hör av mig när det börjar bli klart så får vi ta ett redigt race! ;) Mvh |
|
|
ta en titt på mitt skabbiga turbo bygge jag är inte mycket för kyrkan så ja gör det ända rätta med min m3a Länk ps det är inte billigt att renovera en m3motor |
|
|
"walle70" Tja. Ruggigt fint bygge du har där!! Men skillnaden mellan mig och dig är att jag inte har hur mycket pengar som helst. Ditt bygge lär ha kostat ett par 100 000:- antar jag. Det är jag inte villig att slänga ut, men hade jag haft pengar hade jag gjort det direkt kan jag lova. Blir nog till att köra tjockar topp packning och kanske större spridare. Och ladda lungt. Blir som sagt nöjd med ca 400-450hk och det tycker jag den borde hålla för. Skiter nog i att renovera. Kör så länge det går och när det blir ras köper jag en bättre beg motor. Tror det e billigast. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.