AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.923

Olika däckmärken fram och bak?

Hej!

Jag har en bmw 330 där jag har michelin pilot sport däck. Nu måste jag byta däck och funderar på om jag kan ha olika märken på däck fram och bak eftersom michelin däcken är ganska dyra?

En annan fråga är ifall någon vet vad som är skillnaden på de olika pilot sport däcken som finns och om det finns något billigt ställe att byta på sthlm?
Bäst är om man har likadana däck runt om, dimensionen kan givetvis skilja mellan fram/bak -axel. Länk har bra priser, räkna med 1v lev tid. Köper man däcken av en handlare i Sthlm så ingår montering, om man kommer med "egna däck" kostar det från ca 200kr/st (ju större dim dessto dyrare...) och uppåt per däck...Jag vet iaf ett ställe söder om stan där jag fick 4 nya "egna" däck (15") monterade o balanserade för 400kr, borde va svårt att hitta billigare...Just det: balanseringen utfördes korrekt, naturligtvis...
Man kan få mycket obehagliga upplevelser med olika däck fram/bak, särskilt med en mjukare sort baktill. Finns en del trådar som beskriver fenomenet men kort sagt kan det kännas som att åka omkring med ett par tusen liter vatten i bagaget om det vill sig illa:-). Även med nya däck av samma sort bak kan man känna av detta så de nyare däcken är mjukare till en början och har mer mönsterdjup.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är säkert så att det kan ge negativa effekter med olika märken fram och bak men man ska inte heller överdriva faran. Kör själv med olika däck fram och bak på min M5 och den går hur fint som helst. Har haft ett flertal bilar som haft olika märken fram och bak och aldrig märkt något konstigt beteende.

När det gäller Pilot Sport så är det väl Pilot Sport 2 som är aktuellt. Det som bara heter Pilot Sport är den gamla modellen och det tror jag inte tillverkas längre som om någon säljer det så kolla tillverkningsmånad. Pilot Sport är ju bland de dyraste men dom har också lång livslängd och framförallt så går dom tyst och fint även när dom börjar närma sig olagligt mönsterdjup vilket gör att kostnaden per mil inte skiljer sig så mycket jämfört med billigare däck.

___
//Ulf
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej!

Kör själv med olika Goodyearmodeller fram respektive bak. Tilläggas bör att mina bakdäck är helt nya och mina framdäck har ca 5mm kvar. Min E46 touring känns sladdrig och inte speciellt trevlig att köra. Ska köpa nya fram och behålla de gamla som reserv, eller ge till bättre behövande.

Ha det bra!
Be
67
BeroT
X3 xDrive30e -20
Hej,

När jag skulle byta bakdäck (Eagle F1) häromåret menade min lokale däcknasare att man ska passa sig för att blanda "pilspetsmönstrade" däck med vanliga lamellmönstrade då en sådan kombination kan upplevas som att bilen känns instabil. Längre "söderut" är det de facto inte tillåtet att blanda däcksmönster, säkert inte utan anledning.
Kolla Gummi Huset.
je
11
jerkersson
320i, touring -99
Hejsan!

jag kör min 320 Touring med Michelin Pilot sport fram och Bridgestone Potenza bak och det fungerar inte bra alls. Bilen är otroligt känslig för ojämnheter i vägbanan och inte rolig alls i låga farter. Dimensionen är 225/50 R16. Nu funderar jag på att byta till 225/45 R16 fram i stället men det blir nog inte Michelin!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.