|
|
|
|---|---|
|
Vilken bensin ska man köra på, 95 eller 98 oktan i 525 E60 2004? | |
| Enligt BMW's produktblad är de konstruerade för 98 oktan med lägre effekt som resultat vid användning av bensin med lägre oktantal. | |
|
Körde med 98 i min 530 den första två åren men testade sedan att tanka 95. Märkte absolut ingen skillnad varken i prestanda eller förbrukning. Däremot så kostar 95 oktan 30 öre mindre per liter... ___ //Ulf |
|
|
Du kan köra valfritt 95 eller 98. För nya 523-525 anges 95 oktan, ev. effektförlust vs. 98 som man skriver om på andra modeller är marginell. En fördel med 95 är att den innehåller 5% etanol som gör att du slipper ev. problem med kondensvatten som kan samlas i tank och bränslesystem nu när det snart börjar bli svalare väder. FP |
|
|
ju högre oktan ju bättre förbränner motorn soppan. men på 3 oktan så märks ingen större skillnad. så kör du på 95 oktan! Sweet! |
|
|
Anton, kan du utveckla detta med förbränning lite? Vad skulle göra förbränningen annorlunda vid högre oktanhalt menar du, högre energiinnehåll eller annat? FP |
|
|
ja, motorn har sin maximala energikurva med 98 oktan. motorm går helt enkelt bättre. renare avgaser och man får ut den rätta effekten som är skrivet i sin bok om hur många hk bilen har. men en helt vanlig person som du och jag märker ingen större skillnad. kanske om du går från 95 oktan till shells V-power. Är väl 99 oktan i den. kanske att du och jag skulle märka en skillnad i effekten. jag och en polare prövade det här med city diesel och röd finn diesel i en nyare bmw 730d och då märkte man att bilen gick mer soppa snålt och bättre effekt vid start. Sweet! |
|
|
OK. Det varierar stort mellan olika modeller och motorer. Läs gärna de fylliga trådarna tidigare i samma ämne, t.ex om V-power. Det sker ofta missuppfattningar angående oktanhalt och energiinnehåll, men det är samma bensin. Ev. effektökning (eller minskning av förbrukningen, aldrig båda delarna samtidigt) beror på att nyare motorstyrningar kan ställa tändning och blandningsförhållande mera optimalt, inom vissa gränser. FP |
|
| Högre oktan, medför mindre benägenhet för självtändning, spikning varvid tändpunkten hamnar tidigare på en modern bil med knacksensorer o.s.v. Samma energiinnehåll oavsett oktan, men större möjlighet att utnyttja energin i 98 mot 95. | |
|
Hej Håller med Programmer, har också testat men märkte ingen skillnad. Tror denna bil är för tung för att märka denna skillnad |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.