|
|
|
|---|---|
|
Hej! Måste lyfta av toppen på min Bmw 325iC -92 M50 men även fast ja inte har nån större erfarenhet alls av de här så har ja ändå blivit väl medveten om vad som gäller. Min fråga nu gäller verktyg för nollning av motorn samt eventuella tips för hur de går till med cylindrarna's öppning och stängning? Vad ja förstått så krävs de BMW-alignment kit dom man sätter fast längst bak i motorn och dels en s.k TDC-pinne som ska låsa svänghjulet, men efter detta skulle ja även vilja lossa på kamaxlarna hur går detta till utan att använda BMW's egna verktyg pa 1400$ Kan meddela att jag nyligen kom ner till kamaxlarna men sen tog de stop. Kanske man kan greppa lite schysta tips fran er experter | |
|
Pinnen till att låsa svänghjulet och "plåten" till att låsa kammarna kan man improvisera fram med annat man har i garaget. Lossa kammarna kan man göra genom att ta ett halvt varv åt gången på varje mutter till överfallen. Det är säkert någon som tycker det är idiotiskt, men det fungerade två gånger för mig utan att jag knäckte någon kam eller skadade något lager. |
|
|
Tack för svar. Har förstått att man kan improvisera och att få ett tydligt svar så här känns helt klart bra.. Har läst en massa om demontering av toppen men inte riktigt varit säker på vad som verkligen rekommenderas, men ja vet med mig av den som skrivit i guider att de går just att att ta sig fram utan BMW-verktyg. 1/2-varv ja, jo de känner ja igen, undra just om man vågar sig på de. Ja har tålamod och skulle säkert klara av de men lite scary känns de ju. Är de vanlig ringnyckel som rekommenderas eller föredrar du nånting annat? Men sen vid nollning tänkte ja, på vilket sätt undviker jag att få motorn i rörelse, eller rättare sagt vad skulle få motorn att komma i rörelse? Ja ska se över de hela ytterligare sen ska de väl gå vägen med ytterst försiktighet. |
|
|
Jag använde nog hylsa, kort förlängare och ett kort litet spärrskaft till kamöverfallsmuttrarna. Det som kan rubba är väl när man skruvar fast kamdreven, men om man drar lite itaget på varje skruv så låser dreven mot axlarna innan man drar så hårt att något risterer att rubbas. Man kan ju dra runt motorn något varv sen och dubbelkolla vinklarna. Man borde inte få det så snett vid första försöket så att det är någon risk att ventiler når kolvar. |
|
|
Varför ska du lossa kammarna om du bara ska lyfta toppen? __ /Chrille |
|
|
Chrille: De är väl mest för att lära mig om man säger så. Kanske kan ses som dumt av mig antar ja men när man ändå är igång så tänkte ja checka in på detta område också. |
|
|
Okej då förstår jag. Men var försiktig och noggrann, följ denna guiden så kommer allt gå bra. Länk Det är lättare än vad man tror när man väl gjort det ett par gånger. __ /Chrille |
|
|
Nåt sa mig att de skulle vara från pelicanparts med tanke på att guiderna dom har är grymt bra, framförallt för nybörjaren. Rådfrågade lite däremot med en tidigare mekniker på jobbet och han föredrog att ja bara lossade toppen och sen smacka på igen när allt blivit iordningställt, klart de vore enklast igentligen och ja skulle ju kunna lossa kammarna vid nå annat tillfälle. Antar väl att ja bör hålla mig till detta också så har man bilen färdig inom kort. Men vad gäller camshaft-guiden så antar ja att de är metod nr 2 som är den som gäller vid demontering? |
|
|
Yes, metod 2 funkar bra. __ /Chrille |
|
| Tillverkade ett eget verktyg igår + idag som tillät mig att bort motorfläkten :D Känndes riktigt skönt att kunna nyttja en gammal avdragare för cyklar. La märke till att nån satt tänderna i själva trissan som håller remmen i drivning på ovansidan, såg lite B-akigt ut tyckte ju ja som ville göra göra de ordentligt gjort. | |
|
Har kommit en bit på vägen nu men vad ja undrar nu med nollningen är att efter att ha låst svänghjulet med en pinne ja moddade så låser ju motorn men ja ville bara testa att att de verkligen var låst men när ja vrider på vattenpumpen så går 0/T-märkningen förbi noll-märket med kanske 1-1.5cm ungefär och sen låser sig motorn. Skulle man kunna dra i TDC-sprinten lite innan för att matcha upp med 0/T-märket när man efterdrar lite? Nästa fråga gäller de s.k Tensioner tool som man ska spänna kedjan med hjälp av. Är detta rekommenderat att använda? Citat från Pelicanparts. It's important to use this tool, and not to rely solely on the spring-loaded tensioner - it does not provide enough tension when the car is sitting to accurate time the camshafts. Use the tool, and get the accurate reading that your engine deserves. |
|
|
Om du lindar en M8 med några varv eltejp så blir det stumt,hålet i blocket är större än i svänghjulet. Ang spännaren kan du "offra" locket på din gamla som du borrar och gängar,själv använde jag en toppbult som blev trevligt.Du får ju självklart plocka ur kolv o fjäder.Ett nytt lock kostar nån tia på bmw:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Linda eltejp ja.. bra där =) Tror ja förstår moddifieringen men ändå inte. Om originalspännarn ser ut som följande Länk så ska man alltså.. aha! nu förstår ja. Okej men då blir de att borra och ha sig lite till då. Tack så hemskt mycket för tipsen alltid trevligt när hjärnan pressas med ny info. Härlig Tii där annars, dock lite väl rund för min smak. Hade varit brutallt intressant att bygga från lådor men ja har mycket kvar att lära mig så nästa steg blir väl motorlyft ^^. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.